Når jeg da i tillegg investerte i en helt ny Husqvarna tidligere i år så er det begrenset hvor mye jeg kan skru på den, så tanken om et lite sideprosjekt har vert til stede en stund. Planen har vert noe litt tilårskomment, gjerne fra -70 eller -80 tallet slik at det ikke er laget som en evighetsmaskin, gjerne med litt kosmetiske feil og muligens litt tuning behov på motor. Av ukjent grunn så har jeg hele tiden tenkt at det må være en motor med forgasser, om det er fordi jeg liker en utfordring eller om det er fordi jeg aldri helt har skjønt hvordan en forgasser fungerer (annet enn i teorien) kan jeg ikke si med sikkerhet, men forgasser stod på "ønskelisten".
Autosøk på finn.no er en fin ting, mye rart som dukker opp når man legger inn riktig kriterier, men det er mye som legges ut for salg på sør-øst landet, noe i sør-norge, en og annen slenger langt oppe i nord, veldig lite på nord-vest landet. MEN, det skjer en sjelden gang i blant. Jeg har vert borti å sett på en BMW (som forsvant fort), en og annen Tempo har dukket opp og til slutt hadde jeg (utenfor finn.no) en mulighet på en relativt pen Kawasaki 750GT, men som hadde stått noen år og som egentlig var kjøpt som delesykkel for en annen som aldri ble noe av. Så plutselig mens jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med resten av feriebudsjettet for i år så plinget det inn et varsel fra finn.no, som ikke bare var på nord-vest landet, men i samme bygd som meg, det har faktisk ikke skjedd siden jeg satte på autosøk... Melding ble sendt, sykkel ble inspisert i et dårlig belyst lagerlokale, pris ble avklart og handel utført. Så i dag plukket jeg opp min nye (godt brukte) 1979 Honda CX500C

Solgt ny i USA i 1979, importert til Norge i 1996, byttet eier 7 ganger.
KM stand ca 55500, speedometer viser miles, så den har gått 34726miles.
Det følger med verkstedhåndbok som i følge informasjon jeg finner har blitt med sykkelen minst 3 eiere tilbake i tid.
Dekkene ble sist byttet i år 2000 (i følge datomerking).
Den starter ikke...
Informasjon fra sist eier er at far og sønn kjøpte den sammen, primært fordi sønnen skulle bruke den og faren kunne evt ta over sykkelen etter hvert og ha den til småturer. Sønnen har kjørt ca 2000km i løpet av de siste årene men ingenting i år. Sykkelen ble kjørt til vinterlagring på høsten i fjor, med underkant av halv tank 95 oktan bensin, ingen vedlikeholdslading i løpet av vinteren, i år startet den plutselig ikke. Det ble konkludert med at batteriet ikke fungerte, verken far eller sønn hadde interesse, verktøy eller kunnskap til å skru (basert på samtale når jeg vurderte handel) og dermed ble det bestemt at sykkelen skulle selges.
Sykkelen er langt fra et smykke, i tillegg til at den ikke starter så er der litt mer enn et par rustprikker på alle krom delene rundt om samt ramme, tank og et par andre plasser. Det kosmetiske kan alltid bli fikset med litt arbeid og et par spraybokser lakk. Dekaler kan man få tak i nye (om man ønsker det). Skinnet på sete er uten hull og ser heller ikke helt inntørket ut, det er i mine øyne positivt, selv om jeg kjenner flere møbeltapeteserere så betyr ikke det at jeg ønsker å trekke om sete om jeg kan klare meg uten.
Det som har vert en liten bekymring er feil på elektriske systemer, men med en så gammel sykkel er det begrenset hvor mye som er elektrisk. Og med en elektriker utdanning for ca 20 år siden så burde jo det gå helt fint med basic feilsøking.
I første runde er planen å holde sykkelen mest mulig original, muligens med unntak av lakk/dekaler på tank og sidedeksel (de ble tatt av før transport og viser ikke på bildene). Om dette er mulig gjenstår å se, jeg vet heller ikke ennå om sykkelen faktisk er helt original, der er et par ting som muligens skurrer litt med hvordan en ny slik sykkel så ut.
Men før jeg starter på det kosmetiske ønsker jeg å se om det er mulig å få start på den, mer om det senere