Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 4833
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Ville nok slått ut lagerskålene og montert koniske rullelager. :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1048
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by ole m. »

mekkern wrote: 10 Dec 2022 17:11 Ville nok slått ut lagerskålene og montert koniske rullelager. :thumleft
Helt enig, det løse kulelageret bør du pensjonere.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

ole m. wrote: 10 Dec 2022 19:30
mekkern wrote: 10 Dec 2022 17:11 Ville nok slått ut lagerskålene og montert koniske rullelager. :thumleft
Helt enig, det løse kulelageret bør du pensjonere.
Var faktisk min første tanke, samtidig ser det ganske helt og pent ut og det hadde vert greit å slippe mer modifiseringer. Men skal se hva som finnes av nye alternative løsninger før jeg monterer :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Å handle deler på internett er nesten litt for enkelt, jeg rakk knappest å begynne å søke etter løsninger for å bytte de løse kulene før jeg plutselig hadde mange alternativer og nye deler er på vei i posten.
97E1A809-1528-4BF8-9DB4-F0515D7C8106.jpeg
Det skal være deler spesifikt for å erstatte løse kuler. Så får man bare håpe at passformen er bra og det ikke blir for mye knot å montere når man kommer så langt :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 4833
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Dette er sterkere mer holdbart og gir faktisk en stabiliserende effekt-kuler brukes dog i roadracing grunnet respons. :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Begynner å bli ganske skralt med innhold på MC-løfteren... for et par måneder siden stod der en MC, nå er det deler i kasser her og der.
20221219_201623.jpg
Også en liten samling av deler som snart skal til sandblåsing, syrebad og pulverlakk :)
20221218_152630.jpg
Plukket ut akslingen fra svingarmen da den ikke trenger å bli med til sandblåsing (går ut fra at kulelager ikke liker sandblåsing). Det har tydeligvis vert litt fukt inn i der, så kulelager på leddet har blitt litt rust rundt. Bevegelsen er god, men tenker det kan være greit å sørge for at det ikke blir verre.
20221218_142423.jpg
20221218_142420.jpg
Tar gjerne imot tips til hvordan man renser og behandler leddet på akslingen på en god måte om noen har gode råd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4173
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Location: Babīte
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Bikeridr »

Hmm, vanskelig å komme med gode ideer her som ikke kverker lageret.
Aner jo ikke hvor "vanntett" det er, så kjemikalier for rusten skal man vel være forsiktig med.
Men, du jobber jo i "sjøbransjen", så kanhende noen av båtene har Unitor Metal Brite ombord som du kan tigge deg noen desiliter av. Smøre utenpå, der det er rust. Vent 20 min. og skyll av med vann. Kan nok også stålbørstes litt.
Deretter ville jeg lagt hele sulamitten i motorolje (samme hvilken, billigste sort duger) i etpar dager for å nøytralisere. Utrolig hva motorolje kan "trekke ut" av skitt, rust og lort. Bedre enn diesel, faktisk.
ArcticTiger
Posts: 2385
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by ArcticTiger »

Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
User avatar
Palma
Posts: 4427
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

ArcticTiger wrote: 19 Dec 2022 22:34 Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
Tenkte tanken jeg også ArticTiger. Ser lagerskålene er satt fast med kjørnemerker og ikke låsering, det fikser du, det er flere måter å presse ut skålene på. Har brukt skrustikke og stor hammer :shock: Rått og brutalt, men funker. Presse de ut med presse eller skrustikke/passe stor pipe er litt mer skånsomt. Mulig du må fjerne litt av låsinga med en dreml først, men du lager bare nye mellom de gamle etterpå :thumleft . Utfordringen blir å presse nye skåler akkurat passe langt inn igjen etterpå da det ikke er noe låsering som er eksakt der. :-k

Tar du mål av delene kan de sikkert skaffes via omveier. Men du skaffer de kanskje fra en av linkene du har lagt ut her før.
Men en mulighet kan være https://www.walterscheid-group.com/ de har kontor på Vestby sør for Oslo.
User avatar
haakeik
Posts: 286
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

User avatar
mekkern
Posts: 4833
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Hvis det ikke er noe slakk og det virker som de er kurrante så må en jo ikke lage mer krøll enn nødvendig. Regjøre smøre og montere.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Mye pent brukte deler på ebay ja, har nettopp kjøpt inn noe småtteri. Men tror jeg avventer litt med å kjøpe denne ny enn så lenge.
mekkern wrote: 21 Dec 2022 12:26 Hvis det ikke er noe slakk og det virker som de er kurrante så må en jo ikke lage mer krøll enn nødvendig. Regjøre smøre og montere.
Virker ikke som det er noe slakk, så tenker jeg i første runde prøver å rengjøre med ymse kjemikalier, smører godt opp og håper på det beste :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Palma wrote: 19 Dec 2022 23:35
ArcticTiger wrote: 19 Dec 2022 22:34 Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
Tenkte tanken jeg også ArticTiger. Ser lagerskålene er satt fast med kjørnemerker og ikke låsering, det fikser du, det er flere måter å presse ut skålene på. Har brukt skrustikke og stor hammer :shock: Rått og brutalt, men funker. Presse de ut med presse eller skrustikke/passe stor pipe er litt mer skånsomt. Mulig du må fjerne litt av låsinga med en dreml først, men du lager bare nye mellom de gamle etterpå :thumleft . Utfordringen blir å presse nye skåler akkurat passe langt inn igjen etterpå da det ikke er noe låsering som er eksakt der. :-k

Tar du mål av delene kan de sikkert skaffes via omveier. Men du skaffer de kanskje fra en av linkene du har lagt ut her før.
Men en mulighet kan være https://www.walterscheid-group.com/ de har kontor på Vestby sør for Oslo.
Godt mulig jeg klarer å demontere, men frykter at jeg kommer til å ødelegge for mye, enn så lenge vil jeg helst renske opp, smøre og krysse fingrene for at det holder en stund til. Så får jeg heller vurdere noe pent brukt fra ebay etter hvert så jeg har ekstra om jeg skulle prøve å demontere og ødelegge.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1500
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Etter mye sykdom i familien denne julen var det godt å få noen timer på garasjekjelleren i dag. Primært ble det ryddet litt samt fravd frem litt mer deler som skal til sandblåsing og enten galvanisering eller pulverlakk over nyttår.

Men når jeg holdt på med sortering av deler så finner man plutselig deler som man gjerne skulle demontert for å se at alt er ok, som for eksempel en bremsekaliper som viste seg å trenge litt omsorg.
20221230_150240.jpg
20221230_151544.jpg
Selve stempelet satte godt fast og kom ikke ut, men har sprøytet det med litt WD-40 og håper det løsner litt etter hvert.

Så hadde jeg problem tidligere med at viften på motoren ikke kom av, denne krevde en pullert med spesifik gjenge. Fant plutselig et tips på en CX500 gruppe på Facebook, akslingen til forhjulet er riktige gjenger.
20221230_153142.jpg
Et par omdreininger med en fastnøkkel i et spor på akslingen og plutselig var viften av.
20221230_153150.jpg
Ser nå at det ikke var veldig nødvendig å få av viften, men grei å komme til for å rengjøre gammel skitt på motoren.

Generelt sett ser jeg at det største problemet nå er rengjøring av mindre deler, et godt delevask system burde faktisk stå på investeringslisten, men ser flere på YouTube bruker sodablast til rengjøring, noe som kan være aktuelt, men man har fremdeles problemet med støv over alt om man ikke har et kabinett. Mulig at man burde kjøpt et sandblåsingskabinett og bygget det om? Ser også flere som gjør det. Får vurdere videre mens jeg sliter meg igjennom de små problemene jeg har :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 4833
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

du kan montere en fettnippel på caliperen hvis det sitter børr fast -og pumpe ut med fettpressa.
Post Reply