Spiritofwinter wrote: ↑29 Dec 2024 17:49
---------
Har veldig lite lyst å demontere hele motoren, men skal se litt på hva som er mulig å plukke fra hverandre uten å demontere alt.
------------
Høres kanskje flåsete ut, men en MC motor er normalt relativt enkle greier, de bare fremstår som litt overveldende ut før man tør seg på å begynne på det...
Her er en motor som, om jeg har forstått rett, til nå ikke har villet starte. Det kan selvsagt være en relativt enkel løsning på startproblematikken, men man sitter med en motor som har vært ute av drift i mange år.
Hva med tetninger til vannpumpe ?, hva med oljepumpa?, er der mye avleiringer i olje kanaler?, er lagrene slitt? ventilstammer? osv....
Det tar et par-tre timer å dele en motor som er ukjent. Hvor mange timer tar det å pusse og gnikke på utsiden for å oppnå et halv-godt resultat?
Etter at motor er strippet kan man enkelt få blåst de ulike komponentene slik at de blir HELT rene. Samtidig har man anledning til å sjekke motorlagrene, skifte kulelager, diverse tetninger, ny clutch osv. Dette krever selvsagt litt investering i verktøy og deler.
En hydraulisk presse + noen mikrometer og litt avtrekkere. De koster det samme som et par sko + en handveske til madammen.
Resultatet er gullende ren motor klar for eventuell overflate behandling, nye tetninger og lager og man slipper å kjenne på den nagende kjenslen av å ikke vite motorens tilstand.
Om man kun gnikker litt på motor og setter den inn, er det min erbødige spådom at motoren må ut igjen i løpet av sesongslutt, og det som burde være gjort med en gang må gjøres i alle fall. Og i mellomtiden har man kastet bort tid og midler på å prøve å unngå det u-unngåelige.
Manualen til Honda beskriver ganske detaljert hva som skal gjøres, og hvilken kriteria som gjelder for hva som er bra nok og hva som ikke er godt nok.
Når man ikke har gjort det før kan det fremstå som overveldende, men husk: til nå har du greid å løse alle oppgavene du har stått ovenfor.
Kanskje ikke den strake og enkleste veien, men målet er nådd hver gang, og en himla tilfredsstillende følelse etterpå...
Edit: Det hele minner litt om å kjøre MC: Det er ikke de strake veiene som er morsomst å kjøre på. Cruisekontroll er bare kjedelig....