Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
- Spiritofwinter
- Posts: 1730
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Og etter mange mange timer med tenking og søking etter løsning siste tiden så finner jeg feilen 5 minutter etter at jeg poster bilder av problemet her inne og har ødelagt en av delene...
Skal komme med bilder og informasjon om/når jeg finner ut løsningen på problemet...
Skal komme med bilder og informasjon om/når jeg finner ut løsningen på problemet...
- Spiritofwinter
- Posts: 1730
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Da er det på tide å bite i det sure eple å fortelle hvor amatør jeg har vert denne gangen. Har heldigvis (etter det jeg kan huske) aldri sagt at jeg er ekspert på dette, men derimot sagt at jeg er amatør og skal bruke dette prosjektet til å lære, og lære gjorde jeg forhåpentligvis denne gangen.
Etter å ha postet bilder av alt som ikke passer så rotet jeg meg til å grave frem de gamle styrelager delene for å se hvor mye jeg må knote for å få det på plass og bladde opp på riktig side i manualen for å se hvordan alt skal monteres med de gamle delene. Men så ble jeg litt stuss... der manglet noen deler... Jeg husker veldig god at jeg var veldig påpasselig med å samle alle deler tilhørende styrelager på en og samme plass og merke alt slik at jeg ikke skulle rote det bort, var tross alt nesten 40 små kuler inn i der også som jeg måtte ta vare på. Lette frem og tilbake, men klarte ikke å finne det som er markert som del nr 6 og 7 på tegningen. Hvor hadde disse delene blitt av da???
Nøyaktig der Honda fabrikken monterte de i rammen for 45 år siden... De to delene var fremdeles på plass og tok dermed opp plassen jeg trengte til nye styrelager. Men etter 45 år så satte de ikke bare fast, men ser ut som en del av rammen, hjelper heller ikke på at der man skal ha styrelager på undersiden så var det fysisk plass til det nye styrelageret mens den eksisterende delen var montert, det var på toppen det var plassproblemer.
Så hva gjør man når det sitter så fast at det ikke er mulig å få løst, jo man leter frem en dremel med kappskive. Når jeg først fikk ut det som satte mest fast i bunnen så var der plass nok til at jeg fikk inn skikkelig verktøy og sammen med en god slegge klarte å slå ut på den andre siden uten å måtte kappe først. Slik skal det tydeligvis se ut før man monterer nytt styrelager. Og plutselig var det god plass til styrekrone og alt man trenger. Bare litt kjipt at jeg måtte ødelegge ene lageret først... Nytt styrelager er i dag på vei i posten fra det store utland. Skal heldigvis på familieferie et par uker så jeg slipper å sitte å stirre på feilen jeg har gjort mens jeg venter
En erfaring rikere (noen kr mer brukt på deler) og fremdeles amatør. Men forhåpentligvis et steg nærmere å få CX'en på veien
Etter å ha postet bilder av alt som ikke passer så rotet jeg meg til å grave frem de gamle styrelager delene for å se hvor mye jeg må knote for å få det på plass og bladde opp på riktig side i manualen for å se hvordan alt skal monteres med de gamle delene. Men så ble jeg litt stuss... der manglet noen deler... Jeg husker veldig god at jeg var veldig påpasselig med å samle alle deler tilhørende styrelager på en og samme plass og merke alt slik at jeg ikke skulle rote det bort, var tross alt nesten 40 små kuler inn i der også som jeg måtte ta vare på. Lette frem og tilbake, men klarte ikke å finne det som er markert som del nr 6 og 7 på tegningen. Hvor hadde disse delene blitt av da???
Nøyaktig der Honda fabrikken monterte de i rammen for 45 år siden... De to delene var fremdeles på plass og tok dermed opp plassen jeg trengte til nye styrelager. Men etter 45 år så satte de ikke bare fast, men ser ut som en del av rammen, hjelper heller ikke på at der man skal ha styrelager på undersiden så var det fysisk plass til det nye styrelageret mens den eksisterende delen var montert, det var på toppen det var plassproblemer.
Så hva gjør man når det sitter så fast at det ikke er mulig å få løst, jo man leter frem en dremel med kappskive. Når jeg først fikk ut det som satte mest fast i bunnen så var der plass nok til at jeg fikk inn skikkelig verktøy og sammen med en god slegge klarte å slå ut på den andre siden uten å måtte kappe først. Slik skal det tydeligvis se ut før man monterer nytt styrelager. Og plutselig var det god plass til styrekrone og alt man trenger. Bare litt kjipt at jeg måtte ødelegge ene lageret først... Nytt styrelager er i dag på vei i posten fra det store utland. Skal heldigvis på familieferie et par uker så jeg slipper å sitte å stirre på feilen jeg har gjort mens jeg venter
En erfaring rikere (noen kr mer brukt på deler) og fremdeles amatør. Men forhåpentligvis et steg nærmere å få CX'en på veien
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4618
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
God ferie Spirit...og stikk innom toppen på Mjøstårnet dersom dere er på de kanter !
- intruder
- Posts: 4618
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
God ferie Spirit...og stikk innom toppen på Mjøstårnet dersom dere er på de kanter !
(Var på besøk hos venner mellom regnbygene i dag og fikk som vanlig skryt av gode gamle Virago 750 1993 ...)
(Var på besøk hos venner mellom regnbygene i dag og fikk som vanlig skryt av gode gamle Virago 750 1993 ...)
- Palma
- Posts: 4797
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Det ser veldig bra ut @Spiritofwinter , det er feil man lærer av. De som hevder de er ferdig utlært er ikke utlært... bare ferdig.
Jeg gjorde og en feil selv og en gang... det var i 1983... men nå husker jeg ikke hva hu het..
Men dette blir bra @Spiritofwinter, du skal jo ikke starte i noe løp over helga. Tenk på de stakkarne som kjøper KTM med en haug med knusktørre lager som aldri har sett en dråpe fett, vi nå si at de har et større problem enn det du har.
Keep up the good work, og husk att dette er kos, ikke bare for deg, men for flere her.
Jeg gjorde og en feil selv og en gang... det var i 1983... men nå husker jeg ikke hva hu het..
Men dette blir bra @Spiritofwinter, du skal jo ikke starte i noe løp over helga. Tenk på de stakkarne som kjøper KTM med en haug med knusktørre lager som aldri har sett en dråpe fett, vi nå si at de har et større problem enn det du har.
Keep up the good work, og husk att dette er kos, ikke bare for deg, men for flere her.
- mekkern
- Posts: 5235
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Etter man har tabbet litt og så fixet det så får en litt god følelse av å ha overkommet problemet.
Ikke spør hvordan jeg vet det.
Ikke spør hvordan jeg vet det.
- Spiritofwinter
- Posts: 1730
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Lenge siden det har vert fremgang på det meste i garasjekjelleren, mye annet som har tatt tid utover høsten og så langt i vinter. Men når julefreden etter hvert kom på plass i aller siste liten så ble det litt fritid til noen timer til både rydding og MC på garasjekjelleren i løpet av romjulen
Jeg vinterlagrer Norden inn i mellom deler av CX og mye annet rart, fordelen er at jeg da kan ordne småting som jeg har tenkt på igjennom siste sesong. Jeg monterte jo en givi tankveske holder som var passelig fancy, men viste seg å være litt upraktisk. Under HPR fikk jeg låne en av de minste tankveskene til @Borg og vi konkluderte begge med at den var mer i veien enn praktisk. 4 skruer senere så er vi tilbake til original stand, har ikke brukt tankveske denne sesongen og savnet har ikke vert stort. Litt av grunnen til at jeg har klart meg fint uten tankveske er den lille tailbaggen jeg har hatt fastmontert, den sitter godt og har vanntett glidelås, men det samler seg fort sand og annen skitt i glidelåsen, så tok en liten vask og smøre runde på den når jeg først holdt på. Så en ting jeg aldri har skjønt. Når man kjøper en ny MC så blir skilt montert i en fin plastramme, gjerne med logoen til forhandler. Denne plastrammen vil etter noen år gå i oppløsning og skiltet tar seg en flygetur, opp til flere av oss her på forumet har måtte lete etter skilt som ligger langs veien og enkelte av oss har måtte kjøre til biltilsynet for å få nye skilt. For å sikre litt bedre har jeg nå laget hull i skiltet og skrudd det rett i skiltoppheng. Og for de som lurer, jeg har fått litt tid til en CX også, skal skrive om det i en annen post senere, nå skal vi i juleselskap med svigerinne og svoger
Jeg vinterlagrer Norden inn i mellom deler av CX og mye annet rart, fordelen er at jeg da kan ordne småting som jeg har tenkt på igjennom siste sesong. Jeg monterte jo en givi tankveske holder som var passelig fancy, men viste seg å være litt upraktisk. Under HPR fikk jeg låne en av de minste tankveskene til @Borg og vi konkluderte begge med at den var mer i veien enn praktisk. 4 skruer senere så er vi tilbake til original stand, har ikke brukt tankveske denne sesongen og savnet har ikke vert stort. Litt av grunnen til at jeg har klart meg fint uten tankveske er den lille tailbaggen jeg har hatt fastmontert, den sitter godt og har vanntett glidelås, men det samler seg fort sand og annen skitt i glidelåsen, så tok en liten vask og smøre runde på den når jeg først holdt på. Så en ting jeg aldri har skjønt. Når man kjøper en ny MC så blir skilt montert i en fin plastramme, gjerne med logoen til forhandler. Denne plastrammen vil etter noen år gå i oppløsning og skiltet tar seg en flygetur, opp til flere av oss her på forumet har måtte lete etter skilt som ligger langs veien og enkelte av oss har måtte kjøre til biltilsynet for å få nye skilt. For å sikre litt bedre har jeg nå laget hull i skiltet og skrudd det rett i skiltoppheng. Og for de som lurer, jeg har fått litt tid til en CX også, skal skrive om det i en annen post senere, nå skal vi i juleselskap med svigerinne og svoger
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- kvase
- Posts: 4256
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Ang skilt så vurderte jeg å montere et slik mini skilt med reg nr under det store en periode etter at jeg mista mitt ett eller anna sted melom Svenskesia av finnskogen og Oslo for en del år tilbake etter grustur i øst treffet. Men helt enig det er stor risiko for tap av skilt ved div kjøring - bare som en liten skilt sikerhet
Den tail baggen er det den store 9L jeg har den minste av de på 690 å der er den veldig riktig størelse for min pakkebærer
Den tail baggen er det den store 9L jeg har den minste av de på 690 å der er den veldig riktig størelse for min pakkebærer
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Spiritofwinter
- Posts: 1730
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Var greit nok når jeg mistet mitt skilt pre-covid, da kunne jeg kjøre rett på politistasjonen å melde savnet skiltet og kjøre til biltilsynet 500 meter bortenfor å plukke opp et nytt. Det hele tok ca 20 min og både politistasjonen og biltilsynet er bare 4km fra der jeg bor. Men nå etter covid så må man bestille time både ene og andre plassen, som gjerne blir på forskjellige dager i hver sin uke, om de skulle finne på å ha åpent for allmennheten den uken... Når da løsningen på problemet er 2 hull i skiltet, så kunne gjerne dette vert en del av prosessen hos forhandler før utlevering (synes jeg).kvase wrote: ↑29 Dec 2024 16:17 Ang skilt så vurderte jeg å montere et slik mini skilt med reg nr under det store en periode etter at jeg mista mitt ett eller anna sted melom Svenskesia av finnskogen og Oslo for en del år tilbake etter grustur i øst treffet. Men helt enig det er stor risiko for tap av skilt ved div kjøring - bare som en liten skilt sikerhet
Den tail baggen er det den store 9L jeg har den minste av de på 690 å der er den veldig riktig størelse for min pakkebærer
Den tailbaggen fra Enduristan er 8L, den lille på 3,5L ble litt for liten for meg og prisøkning opp til 9L var mer enn jeg da følte den ekstra literen var verdt. Det eneste "problemet" jeg har hatt med denne er at den ene drikkeflasken min går akkurat ikke oppi, men det ble løst med å velge en annen flaske når jeg er på tur.
- Spiritofwinter
- Posts: 1730
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Sist jeg knotet med CX'en så holdt jeg på med styrelager og måtte bestille nye siden jeg klarte å ødelegge det ene. De nye har nå ligget klar en stund og nå var det på tide å montere. Litt mindre knot når alt er klargjort og man vet rekkefølgen på delene som skal monteres.
Opphenget til motoren er pulverlakkert og klart for montering. Toppdekslene til motoren er allerede pusset og pollert, klar til montering.
Fremdeles knapt med plass, men denne gangen var det mulig å skru sammen alt
Neste steg skal da være å få inn igjen motoren, den har jeg prøvd å rengjøre litt, men frykter den er så slitt at jeg må til å lakkere opp igjen litt.
Har veldig lite lyst å demontere hele motoren, men skal se litt på hva som er mulig å plukke fra hverandre uten å demontere alt.Opphenget til motoren er pulverlakkert og klart for montering. Toppdekslene til motoren er allerede pusset og pollert, klar til montering.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- kvase
- Posts: 4256
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Enduristan er 8L er den jeg har også
Når jeg mista mitt skilt på grustur i øst treffet kjørte jeg helt til Arendal uten skilt- Hadde også en politi bil gjenom hele oslo bak meg uten reaksjon. tror de satt og fomla med andre oppgaver
Når jeg mista mitt skilt på grustur i øst treffet kjørte jeg helt til Arendal uten skilt- Hadde også en politi bil gjenom hele oslo bak meg uten reaksjon. tror de satt og fomla med andre oppgaver
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Fint med en oppgradering på CX prosjektet.
Broder'n kjøpte en veldig fin motor lakk på Billakkspesialisten, som han brukte på sin GT 750, Forsegla med to-komp. klar silkematt boks spray. Ble finere en nytt. Om du vil vite hvilken lakkfarge, kan du få bilde og jeg kan jeg spørre....
Og jøss, den har støtstenger jo Det er ikke ofte å se på en såpass ny japse.
Broder'n kjøpte en veldig fin motor lakk på Billakkspesialisten, som han brukte på sin GT 750, Forsegla med to-komp. klar silkematt boks spray. Ble finere en nytt. Om du vil vite hvilken lakkfarge, kan du få bilde og jeg kan jeg spørre....
Og jøss, den har støtstenger jo Det er ikke ofte å se på en såpass ny japse.
- mekkern
- Posts: 5235
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Dette er den beste jeg har brukt-men ser ut som man må spørre pent nå...
https://gasolin.no/overflate/spesiallak ... blast.html
men sølv billakk med klarlakk funker nok ok da den ikke blir stort over 100 grader på det værste.
Men må ikke være noe korrosjon eller for glatt overflate og avfett minst 2 ganger med aceton.
https://gasolin.no/overflate/spesiallak ... blast.html
men sølv billakk med klarlakk funker nok ok da den ikke blir stort over 100 grader på det værste.
Men må ikke være noe korrosjon eller for glatt overflate og avfett minst 2 ganger med aceton.
- Tekumseh
- Posts: 2328
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Takk for oppdatering på CX-prosjektet.
Så godt når man endelig får tid og motivasjon samtidig, når deler har ligget klar lenge
Så godt når man endelig får tid og motivasjon samtidig, når deler har ligget klar lenge