Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

På Ebay er det ikke vakum på kraner for CX500C som selges, men derimot på GL500/Silverwing.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... k&_sacat=0
petcock2.jpg
Petcock1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Tekumseh wrote: 19 Aug 2022 15:33 På Ebay er det ikke vakum på kraner for CX500C som selges, men derimot på GL500/Silverwing.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... k&_sacat=0

petcock2.jpg
Petcock1.jpg
Dette kan jo forklare hvorfor boken sier at bensintanken skal kunne tømmes ved å bare sette kranen til RES. Ser faktisk at den delen av boken som forklarer testing av bensinkran ved hjelp av vakum gjelder fra -82 modell.

Om denne bensinkranen er fra en senere modell eller fra en silverwing så er jeg ikke overrasket, har en misstanke om at der er flere silverwing deler på sykkelen når jeg ser på bilder av CX500C og Silverwing.

Får se om jeg rekker å se litt mer på sykkelen i morgen, nå er det avslapping med øl etter barneselskap for jentungen.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Dagens utfording, forgasser, eller i første runde, få forgasser ut av sykkelen så man kan se om det er den som nå hindrer meg fra å få start.
20220820_144152.jpg
Det er spesielt når jeg starter på forgasser at jeg er veldig glad for at jeg har både YouTube og verkstedhåndbok. Og når man da leser i boken så er det SÅ enkelt å bare løsne et par skruer, vipp ut forgasseren, løsne choke og gasswire så er den ute. Men å vippe ut forgasseren er lettere sagt enn gjort når både motor, luftfilter og ramme er i veien for wirene som holder igjen forgasseren, og boken spesifiserer, det er UMULIG å få av choke wire uten å få forgasseren ut, samtidig får jeg ikke ut forgasseren så lenge wiren er i veien... :smt013

Endte opp med at til tross for at det ikke står noen plass eller viser på YouTube videoen jeg fant, så demonterte jeg denne braketten som holder coil og pluggledning.
20220820_155352.jpg
Og plutselig er forgasseren langt nok ute til at man kan ta av gasswiren som var meget mer knotete å få av enn choke wiren som var nevnt i boken.
20220820_160746.jpg
Boken nevner også hvordan man skal demontere ganske mange deler av forgasseren, det som ble glemt var at når man posisjonerer forgasseren for dette så renner alt av bensin inne i forgasseren ut. Heldigvis har jeg begynt å gjøre mest mulig arbeid på deler i rustfrie dryppbrett, så det var greit å tørke opp, men det dunster godt en stund.

Ikke så fryktelig mye dritt inne i flotør kammer, men plukket ut alt som var mulig i følge boken.
20220820_163556.jpg
Greit med en liten ultralydvasker når man skal rengjøre dyser, men skulle hatt en større til de større delene.
20220820_165728.jpg
Litt mer knot å demontere på andre siden da der er tydelig mer korrodering og rustdannelser på den ene siden slik at flere deler ikke gikk fra hverandre på direkten.
20220820_175824.jpg
Ser igjen det samme på alle deler på den ene siden (venstre). Litt usikker på hvor mye jeg skal prøve å fjerne da jeg frykter for mye vil ødelegge på andre måter. I mangel på forgasserrens så var der en plass jeg har lest eller hørt at man kunne bruke bremserens, noe som jeg hadde. Så samtlige deler har på dette bildet fått grovrengjøring med bremserens, så en runde i ultralydvasker, enkelte deler to runder for å dekke begge sider i den lille vaskeren min.
20220820_181200.jpg
Nå går det minst en uke før jeg kommer videre da jeg må skaffe noen nye bensinslanger og lufteslanger, dette blir kjøpt inn langs veien på jobb i løpet av mandag, men jeg kommer ikke tilbake fra jobb før onsdag og da reiser jeg direkte videre mot Finnskogen for GiØ.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Årets store begivenhet på Finnskogen er over, så på tide å se på CX igjen :D

Etter litt tips fra enkelte på tur så ble det kjørt litt mer rens på noen deler av forgasseren, relativt kjapt gjort med ultralydvasker. Så ble det montering. Og med tanke på hvor forsiktig jeg var og hvordan jeg studerte ukjente deler under demontering så gikk dette nesten for kjapt å skru sammen igjen.
20220829_194311.jpg
Feste av gasswire og chokewire gikk glatt som bare det, ingen ekstrem knoting som ved demontering. Og plutselig var forgasseren inne igjen der den hører til.
20220829_202404.jpg
Den sorte ledningen på bildet under er tilførsel til coil, der ligger en slik på hver side, jeg la merke til denne og tenkte det kunne være greit den var plassert skikkelig videre bakover og bare sjekke at den er som den skal.
20220829_202426.jpg
Og rett under setet ser jeg at denne går inn på den mer moderne boksen som jeg fant der... Ettermontert ukjent elektronikk inne på tenningssystemet skriker problem lang vei. Håpet jeg skulle få startet denne sykkelen før jeg begynner jobbe med det elektriske, men det kan se ut som denne boksen må fjernes med en gang.
20220829_202506.jpg
Så nå sitter jeg å leser elektrisk koblingsskjema i håp om å finne ut av ledningsnettet, jammen glad jeg studerte elektronikk for 20 år siden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Bikeridr »

Gleder meg til å følge prosjektet.
Ja, gammel elektro som er tuklet med kan nok bli en utfordring.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Og takket være Google har jeg nå funnet ut at den ukjente elektroniske enheten er en nyere uoriginal utgave av en original CDI. Så denne må nok bli værende og forhåpentligvis fungerer den som den skal.
150ECBD0-956B-4564-91B2-A523D7F9BEB1.jpeg
Sparte meg forhåpentligvis for litt arbeid med å ta en runde på Google, evt blir det enda mer arbeid å bytte ut denne senere.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Spennende prosjekt, og fin sykkel :thumleft
Klarlakk på slike deler blir mye finere enn noe slags sølv...
Men brukte du varmebestandig 2komponent?
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by JoeHugin »

Kult prosjekt å følge! Har lyst til å gjøre noe lignende selv over vinteren, etter jeg får garasjen i orden igjen.

Angående ultralydvasker, så har jeg flere bekjente som har skrytt av den store fra Biltema.
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ ... 2000042407

De fleste av mine kompiser bruker den til å vaske hylser og våpendeler, og det fungerer den veldig bra til.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

På bildet fra sykkelen noteres det at denne boksen er helt ren, i motsetning til alt annet.
Er det tilfeldig?

Kan det tenkes at sykkelen aldri har startet etter at noen forsøkte å montere denne boksen uten å fått det til?

Der må jo være en tenningsgiver, kan det hypotetisk tenkes at der er et giver-problem, og tidligere eier ikke fant ut av problemet og solgte sykkelen på 'tvilsomme' premisser?

Har forøvrig Googla denne boksen. Det virker som dette er en ganske så anvendelig sak, med mange muligheter...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

knutk wrote: 31 Aug 2022 09:35 På bildet fra sykkelen noteres det at denne boksen er helt ren, i motsetning til alt annet.
Er det tilfeldig?

Kan det tenkes at sykkelen aldri har startet etter at noen forsøkte å montere denne boksen uten å fått det til?

Der må jo være en tenningsgiver, kan det hypotetisk tenkes at der er et giver-problem, og tidligere eier ikke fant ut av problemet og solgte sykkelen på 'tvilsomme' premisser?

Har forøvrig Googla denne boksen. Det virker som dette er en ganske så anvendelig sak, med mange muligheter...
Litt pussig sak - hva skal fordelene være forresten? :-k
Edit.
Ser det er mange muligheter men også feller. Fin hvis du smetter på turbo👍
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

Regner med at du allerede har googlet deg frem til disse, men linker uansett :)
Honda CX500.doc
https://motofaction.org/motorcycles/hon ... 0-dccdip2/

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Jonta wrote: 30 Aug 2022 23:09 Spennende prosjekt, og fin sykkel :thumleft
Klarlakk på slike deler blir mye finere enn noe slags sølv...
Men brukte du varmebestandig 2komponent?
Går ut fra at du mener når jeg lakkerte startmotoren? Brukte egentlig bare vanlig "hobbylakk" i sort og klarlakk. Når jeg tenker meg om burde jeg sikkert tenkt på at den burde være varmebestandig, skal se hva jeg finner etter hvert, men det blir nok primært sprayboks og ikke noe 2komponent opplegg med det første. Men hvem vet hva man finner på etter hvert :)

Største problemet er alle krom delene som er delvis rustet, både kostbart og mye styr å ordne det. Mulig det blir en kombinasjon av oppfrisking og lakkering av enkelte krom deler rundt om så den ser ca ok ut til slutt.
JoeHugin wrote: 31 Aug 2022 09:13 Angående ultralydvasker, så har jeg flere bekjente som har skrytt av den store fra Biltema.
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ ... 2000042407
Tankene om større ultralydvasker er allerede på plass, men har andre ting jeg må prioritere. Kan være jeg går gradene oppover med en på 2,5L før jeg etter hvert innser at 10L er veien å gå. Kanskje på neste prosjekt?
knutk wrote: 31 Aug 2022 09:35 På bildet fra sykkelen noteres det at denne boksen er helt ren, i motsetning til alt annet.
Er det tilfeldig?

Kan det tenkes at sykkelen aldri har startet etter at noen forsøkte å montere denne boksen uten å fått det til?

Der må jo være en tenningsgiver, kan det hypotetisk tenkes at der er et giver-problem, og tidligere eier ikke fant ut av problemet og solgte sykkelen på 'tvilsomme' premisser?

Har forøvrig Googla denne boksen. Det virker som dette er en ganske så anvendelig sak, med mange muligheter...
Basert på kunnskap rundt MC på selger og sjekk på tidligere eiere av sykkelen så tror jeg nok denne boksen er satt på av en enda tidligere eier som tydeligvis har skrudd litt MC tidligere (kjapt søk på facebook). Godt mulig at CDI har blitt defekt på et tidspunkt og den nye har vert en enklere måte å få liv i sykkelen. Om denne fungerer og hva jeg evt kan gjøre med den vil vise seg etter hvert :)
mekkern wrote: 31 Aug 2022 10:10 Litt pussig sak - hva skal fordelene være forresten? :-k
Edit.
Ser det er mange muligheter men også feller. Fin hvis du smetter på turbo👍
Turbo og annen ombygging er siste utvei om det skulle vise seg at alt annet ikke fungerer :)
haakeik wrote: 31 Aug 2022 10:19 Regner med at du allerede har googlet deg frem til disse, men linker uansett :)
Honda CX500.doc
https://motofaction.org/motorcycles/hon ... 0-dccdip2/

Kom faktisk ikke så langt i går, videre google av boksen stod på planen for i dag. Får se litt på den videoen, kanskje jeg får noen gode tips :)
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Roargutten »

Har du sjekket om du har gnist på pluggen? Ved å skru ut pluggene, sette de i plugghetten og legge de mot "jord"/ rent metall på motoren.
Kjør den deretter på starter så ser du om pluggene genererer gnist.
Dette ville jeg begynt med hvertfall. Så får evt videre feilsøkning komme ut i fra resultatet av dette.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

Pluss og minus ved forskjellige typer CDI'er:
https://tuumaustauko.blogspot.com/p/cx5 ... feDbApages
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 31 Aug 2022 10:34 ............
Basert på kunnskap rundt MC på selger og sjekk på tidligere eiere av sykkelen så tror jeg nok denne boksen er satt på av en enda tidligere eier som tydeligvis har skrudd litt MC tidligere (kjapt søk på facebook). Godt mulig at CDI har blitt defekt på et tidspunkt og den nye har vert en enklere måte å få liv i sykkelen. Om denne fungerer og hva jeg evt kan gjøre med den vil vise seg etter hvert :)
............
Kan det tenkes at forrige eier ALDRI fikk start på sykkelen?
Og videre, eieren som byttet boksen, kan man tenke seg at vedkommende byttet boks uten å få start på sykkelen, at boksen ble byttet uten fullstendig feilsøking i forkant slik at opprinnelig problem var et giver-problem som ble feildiagnostisert til et CDI problem, og boksen ble montert uten at det løste problemet?

Synes at forslaget fra @Roargutten høres ut som et godt forslag. Er der gnist på pluggen ligger startproblemet trolig et annet sted. Om man tar ut begge pluggene og dreier motoren sakte rundt (verktøy eller bakhjul ved hjelp av assistent) kan man også få bekreftet at gnisten kommer på riktig tidspunkt.

Når madammen begynner å se kjærring-program kan man jo også bruke tiden til å lese seg opp på produsentens hjemmeside.
https://www.ignitech.cz/en/stahnout/aktualni-software
Post Reply