Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Veldig enig med Kant1 her. For all del gjør dette skikkelig når du første er i gang. Om du ikke blir ferdig i vinter så er det nesten en fordel for sluttresultatet :thumleft
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Palma wrote: 16 Nov 2022 22:16 Veldig enig med Kant1 her. For all del gjør dette skikkelig når du første er i gang. Om du ikke blir ferdig i vinter så er det nesten en fordel for sluttresultatet :thumleft
Som sagt så er der ingen fastsatt sluttdato på prosjektet. Hadde vert moro å kjøre CX til våren, men om jeg ikke blir ferdig fordi arbeidet tar lenger tid og ble mer omfattende fordi jeg skal gjøre det skikkelig, så kommer det en vår året etter også ;-)
ashland
U-Svingen
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R

Post by ashland »

Selvgjort er velgjort sies det :thumleft gjør som kant1 sier og ta ned til ramma, siden du allerede er godt igang

Blir moro å følge videre :)
fun is not a straight line
Borg
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
MC: litt

Post by pelsen »

Borg wrote: 17 Nov 2022 17:50 Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
Hehe, merkede poser funker bra for å unngå slikt. :) Jeg bruker gamle eldorado-esker type italiensk salat til skruer og smådeler når jeg demonterer. Skruer til f.eks et deksel er i en eske. Dette sparer masse tid når man skal montere.
En kompis sendte alle skruer, skiver, muttere osv til elektro-forsinking. Det ble veldig bra resultat, men alt i en boks er mye jobb å sortere etterpå.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Borg wrote: 17 Nov 2022 17:50 Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
Dette er vel en av de tingene jeg frykter mest. Hjelper heller ikke på at jeg har sett meg ut noen plasser som er litt utsatt og skruene ruster fortløpende, så jeg har kjøpt nye fine rustfrie skruer så jeg sitter med dobbelt opp av skruer til deler av sykkelen :-P
pelsen wrote: 17 Nov 2022 22:23 En kompis sendte alle skruer, skiver, muttere osv til elektro-forsinking. Det ble veldig bra resultat, men alt i en boks er mye jobb å sortere etterpå.
Vurderer elektro-forsinking på noen deler, men tenkte faktisk litt på det problemet der. Må vurdere å ta bilde av deler med tilhørende skruer hver for seg før jeg evt sender de til forsinking.
pelsen

Post by pelsen »

Spiritofwinter wrote: 18 Nov 2022 14:44 Vurderer elektro-forsinking på noen deler, men tenkte faktisk litt på det problemet der. Må vurdere å ta bilde av deler med tilhørende skruer hver for seg før jeg evt sender de til forsinking.
Hvis du noterer diameter og lengde, og knytter dette til bilde er du trygg. Men det er vel et spørsmål om pris og hvor mange penger du skal putte inn i denne sykkern. Idag er det nok ikke en sykkel som det lønner seg å restaurere til "mint condition".
Jeg har frisket opp mange bolter med roterende stålbørste og negerkuse i bormaskin. Det tar tid, men det er jo litt av poenget med denne hobbyen 8)
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Vi har alle vår egen måte å jobbe på, og den ene metoden er like bra som noe annet.

For egen del benytter jeg gjerne en deleliste, så sant den er tilgjengelig. Drar den opp på skjermen så man kan se om man eventuelt har glemt deler, samt alle skruedimensjoner vises i fall man er i tvil.

Legger ved en link, selv om dette trolig er kjent stoff.
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1980- ... 3h5oMuZPIU
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 19 Nov 2022 07:38 Vi har alle vår egen måte å jobbe på, og den ene metoden er like bra som noe annet.

For egen del benytter jeg gjerne en deleliste, så sant den er tilgjengelig. Drar den opp på skjermen så man kan se om man eventuelt har glemt deler, samt alle skruedimensjoner vises i fall man er i tvil.

Legger ved en link, selv om dette trolig er kjent stoff.
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1980- ... 3h5oMuZPIU
Den part list siden til CMSNL er fast oppe på skjermen for å se hvilke deler som henger sammen. Kommer nok til å bruke den flittig når alt til slutt skal sammen igjen.
pelsen

Post by pelsen »

Slike parts-lister er gull, for de merkene jeg skrur på viser BSA og Ducati "skrew" mens KTM og gammel Triumph viser gjengetype og lengde :)
Post Reply