Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Jonta wrote: 04 Sep 2022 22:25 Puuh...heftig. noe spesielt Honda dette her da?
Så denne CDI er ikke bare tenningsstyring, men også likeretter og regulator? Og denne 100V til coilene går også innom en kondensator her...
Ja, det ligger i navnet: CDI: Capacitive Discharge Ignition, fritt oversatt kondensator utladingstenning. Man lader opp en kondensator som så tømmes fort gjennom primærspolen.

De fleste CDI anlegg har også en krets som genererer en høy spenning som benyttes til å lade opp kondensatoren, litt samme teknologi man finner i en elektronblits. Da tar de en liten transformator og hakker opp strømmen til primærspolen, Denne opphakking gjør i praksis samme nytte som vekselstrøm. Sekundæren i denne vesle trafoen generer typisk 200 - 400 V, og den lader opp en kondensator. Derfor behovet for ekstra +12V tilførsel.

Honda har forenklet (eller komplisert?) det hele ved at de legger en ekstra spole som generer høyspenning, og erstatter derved opphakkingskretsen og den interne transformatoren man ellers finner i CDI annlegg. Derved eliminere de behovet for ekstern tilkobling til 12V for CDI boksen Stator på sykkelen inneholder kun spoler, og det samme for coilene. All elektronikken befinner seg inne i CDI boksen.

Ordinær generatorfunksjon med regulator kommer i tillegg, og der er ekstra ledninger ut fra stator som leverer 3-fas vekselstrøm fra generator til likeretter/regulator
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.

Tok like gjerne å sendte en melding til Rae-San og er nå i dialog om beste løsning for at sykkelen skal vare lenger enn til etter neste vinterlagring :D

Men uansett løsning så må jeg bestille nye coiler og pluggledninger da de jeg har tydeligvis har problemer basert på flere målinger siste uken og coiler er ikke en del av leveransen verken hos ignitec eller Rae-San. Skal gå igjennom litt forskjellige alternativer i løpet av dagen å se hva jeg finner og hva annet som hadde vert kjekt å ha.

Så blir det noen dager jobbreise i løpet av uken så da slipper jeg å bare sitte å se på sykkelen mens jeg venter på delene :-P
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Høres ut som en grei plan.
I tillegg er det i blant greit å ta en tenkepause og la informasjonen man henter inn modnes.
Når man sitter midt opp i det er det lett å bli overveldet og hodet går i metning.
Ved å ta tiden til hjelo er det ofte man opplever at når man begynner på igjen etter litt avstand fra problemene så ser man det fra en annen vinkel, og plutselig så faller bitene på plass..

Dette løser seg 😂
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Jeg gleder meg til august -23 da kommer @Spiritofwinter til Finnskogen med CX500C med knastedekk :thumleft
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

Spiritofwinter wrote: 05 Sep 2022 14:41 @knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen :roll:
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by ole m. »

haakeik wrote: 06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: 05 Sep 2022 14:41 @knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen :roll:
Har du Laverda også ja, da har du antagelig litt lik smak som meg, i alle fall på noe. :thumleft Hva er dette for noe da, en SF kanskje? Eller er den nyere?
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

ole m. wrote: 06 Sep 2022 21:40
haakeik wrote: 06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: 05 Sep 2022 14:41 @knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen :roll:
Har du Laverda også ja, da har du antagelig litt lik smak som meg, i alle fall på noe. :thumleft Hva er dette for noe da, en SF kanskje? Eller er den nyere?
Det er en 74' Laverda 750 SF2. I god stand mekanisk, elektrisk not so. Lager godlyd som bare italiernere kan :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

haakeik wrote: 06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: 05 Sep 2022 14:41 @knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen :roll:
Ikke for å kuppe tråden, bare et lite tips som kanskje kan være til hjelp:

Om jeg husker rett benytter DMC/2 fra Moto Witt en opto sensor for å trigge tenning. Generelt er det betraktet som en svakhet i forhold til Hall sensor (magnetisk), da lysdioden både svekkes av varme fra motor og uansett har en tendens til å svekkes over tid. De antyder heller ikke CDI i navnet, som kan være en indikasjon på at de har valgt å benytte en løsning hvor man i praksis erstatter stiften med en transistor, som trigges av signal fra opto sensor.
Siste kommentar kan være interessant fordi at i et konvensjonelt anlegg med stifter så leder stiften helt til tenningen trigges, og da kuttes strømmen gjennom coilen, og gnist genereres. I en motor som står i ro kan strømmen gjennom coilen komme opp i 3 - 4 A. Om stiften erstattes av en transistor vil en jevn strøm på 3 -4 A gjennom transistoren fort utvikle varme og skape et kjøleproblem, derfor har en del anlegg av denne typen bygget inn en krets som gjør at om tenningen står på uten at motor snurrer så kuttes strømmen gjennom coil i løpet av få sekund. Dette kan føre til stor forvirring ved eventuell feilsøking.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

knutk wrote: 10 Sep 2022 00:59
haakeik wrote: 06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: 05 Sep 2022 14:41 @knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå :D Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen :-P det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen :roll:
Ikke for å kuppe tråden, bare et lite tips som kanskje kan være til hjelp:

Om jeg husker rett benytter DMC/2 fra Moto Witt en opto sensor for å trigge tenning. Generelt er det betraktet som en svakhet i forhold til Hall sensor (magnetisk), da lysdioden både svekkes av varme fra motor og uansett har en tendens til å svekkes over tid. De antyder heller ikke CDI i navnet, som kan være en indikasjon på at de har valgt å benytte en løsning hvor man i praksis erstatter stiften med en transistor, som trigges av signal fra opto sensor.
Siste kommentar kan være interessant fordi at i et konvensjonelt anlegg med stifter så leder stiften helt til tenningen trigges, og da kuttes strømmen gjennom coilen, og gnist genereres. I en motor som står i ro kan strømmen gjennom coilen komme opp i 3 - 4 A. Om stiften erstattes av en transistor vil en jevn strøm på 3 -4 A gjennom transistoren fort utvikle varme og skape et kjøleproblem, derfor har en del anlegg av denne typen bygget inn en krets som gjør at om tenningen står på uten at motor snurrer så kuttes strømmen gjennom coil i løpet av få sekund. Dette kan føre til stor forvirring ved eventuell feilsøking.
Takk for info knutk, dette med strømkutt var nytt for meg :thumleft
Jeg har byttet sensoren en gang før. Det skyltes dårlig montering av forrige eier. Platen som sensoren var montert på sprakk.
Skal ikke skrive mer om dette i Spirit sin tråd [-X Sorry :lol:
Må kanskje opprette en egen tråd.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by kvase »

Ut i fra sikre kilder på et annet nett sted så får du mer en bare dette prosjekte som kan regnes som lite i forhold til det du har i vente utpå vårparten.- gledelig :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Bikeridr »

kvase wrote: 12 Sep 2022 22:51 Ut i fra sikre kilder på et annet nett sted så får du mer en bare dette prosjekte som kan regnes som lite i forhold til det du har i vente utpå vårparten.- gledelig :thumleft
Henger meg på her. Antar jeg har samme kilden, så vil med dette ønske lykke til med tidligvåren :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Første pakke med deler til Hondaen kom i dag, resten tar tydeligvis litt tid, noe som er like greit da det både har vert og blir mer jobbreise de neste ukene så lite tid til Honda skruing, men skal dokumentere om det blir noe inn i mellom :)
20220913_104625.jpg
Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år :D
20220913_104931.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by intruder »

Ser lovende ut for fremtiden...lykke til !

old oss underrettet i alle høve ! =D>
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Kant1 »

Spiritofwinter wrote: 13 Sep 2022 10:58 Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år :D
20220913_104931.jpg
Men... men hva skal skje med 901'en da?

Unger er jo et enormt tidssluk, det blir jo minimalt med mannehygge når den tåkeluren blir født.
Man skal vel gratulere, men jeg må vel likevel si at jeg føler med deg :D
#babylykkemyass
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kant1 wrote: 13 Sep 2022 13:24
Spiritofwinter wrote: 13 Sep 2022 10:58 Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år :D
20220913_104931.jpg
Men... men hva skal skje med 901'en da?

Unger er jo et enormt tidssluk, det blir jo minimalt med mannehygge når den tåkeluren blir født.
Man skal vel gratulere, men jeg må vel likevel si at jeg føler med deg :D
#babylykkemyass
Første tiden er det mye soving og ungen er primært avhengig av moren, så med det utgangspunktet har jeg lagt inn søknad om noen friuker for å kjøre nedover kontinentet :D
Fruen var faktisk ikke direkte negativ til tanken, men med noen forbehold…

Viktig å se det positive og benytte seg av situasjonen ;-)
Post Reply