Page 4 of 4

Re: Rust i tank.

Posted: 08 May 2022 23:07
by Jonta
intruder wrote: 08 May 2022 18:43 Da jeg kjøpte Intruderen var tanken svært rusten både utapå og inni,var så " heldig " å bli nedkjørt av en bilist i lav fart så det ble bare små skader og heldigvis bare materielle

ble fixa på et lakkverksted,vet ikke hva de brukte men den er ihvertfall like fin etter 15 år .
Hell i uhellet, der altså Intruder...
Jeg har heldigvis ikke vært så heldig å bli kjørt på av en bilist, med denne sykkelen, så jeg må fikse det sjæl:D

Sånn ble det seenes ut, nedi disse lommene i bunn...
IMG_4551.JPG
Og her er en gammel og rusten øyebolt, som jeg la tuppen av nedi kjemikalene.
IMG_4561.JPG

Re: Rust i tank.

Posted: 08 May 2022 23:49
by mekkern
Domino wrote: 08 May 2022 14:10 Nok en god grunn til å være skeptisk til motorsykler med bensintank av plast. Bare så synd at noe av disse syklene er jæv... veldig fristende!
Ja Ducati har hatt noen problemer med at tankene har endret fasong av etanolen i bensina.
E5 er ikke så ille men e10 gir mer problemer - dette gjelder flere.

Re: Rust i tank.

Posted: 09 May 2022 10:23
by Jonta
Hvordan unngår vi E 10?

Re: Rust i tank.

Posted: 09 May 2022 11:10
by mekkern
fyller 98oktan der vi kan-95oktanen varierer innholdet ut i fra hva de har best marginer på.

Re: Rust i tank.

Posted: 09 May 2022 23:54
by Jonta
Bare å droppe Circle K da alltså.

Re: Rust i tank.

Posted: 10 May 2022 16:38
by bekzclz11
The safest method of chemical rust removal involves mixing vinegar and baking soda to fill (or nearly fill) the tank. Let the mixture sit until it bubbles up and begins to change color with the rust particles. Then rinse thoroughly to ensure it's completely empty.









https://krnl.run
https://indigocard.ltd

Re: Rust i tank.

Posted: 15 May 2022 02:19
by Jonta
bekzclz11 wrote: 10 May 2022 16:38 The safest method of chemical rust removal involves mixing vinegar and baking soda to fill (or nearly fill) the tank. Let the mixture sit until it bubbles up and begins to change color with the rust particles. Then rinse thoroughly to ensure it's completely empty.
Thanks for the tips!

Nå har jeg satt allt sammen igjen, og testa sykkelen opp veien. Også var det stopp (heldigvis var det på gårdsplassen her). Fikk ikke bensin.
Jeg har i årevis advart meg sjøl mot å kjøpe et bensindrevet kjøretøy uten forgasser. Men etter at min nevø kjøpte seg en godt brukt Subaru med innsprøtning, skjønnte jeg at. så lenge ikke filter og dyser tetter seg av rust fra tanken, er systemet temmelig knirkefritt.
Men her sto jeg da, med min første doning med dette hi-tek systemet, med elektronikk og ørten sensorer, som bare venter på å feile...
Ut med armaturen igjen, og der fandt jeg feilen. Slangen på bensin pumpa hadde poppa av (det forklarte også bensinen på undersiden av tanklokket, på tross av at tanken nesten var tom). Slangen hadde også svella, og mista formen. Og når jeg klemmer på slangen, tyter det bensin ut fra veggen på slangen, i området hvor armeringa sitter.
Det var jo akkurat dette Anders på Løvaas hadde advart meg mot (som jeg skreiv om på side 2). Og ekspeditøren på Tess hadde sagt, skulle gå bra.
Og de andre Tess slangene jeg akkurat hadde montert , var på god vei til oppløsning, de også.
Så da var det bare å sette på de gamle slangene igjen. de var tross allt ikke så gærne, og de holder nok noen år til, fram til neste filterbytte.
Men grunnen til at jeg bytta desse slangene, var at jeg tenkte de kanskje var de orginale fra 1998, og på tide å skifte ut...

Re: Rust i tank.

Posted: 15 May 2022 18:24
by mekkern
Ja hurra for spriten. 🤮

Re: Rust i tank.

Posted: 15 May 2022 18:48
by Jonta
mekkern wrote: 15 May 2022 18:24 Ja hurra for spriten. 🤮
Nja, dyre kvalitetslanger fra Tess, så fort ødelagt? Heller feil slanger tenker jeg? Etter litt YT så ser jeg at jeg skulle hatt "submersible" slanger (vet ikke hva det heter på norsk)

Forøvrig, etter å ha montert allt igjen med gamle slanger kommer det fortsatt ikke bensin. Pumpa går. Så nå har jeg tatt ut armaturen igjen (hvor mange demonteringer / monteringer tåler (jeg) den nye o-ringen egentlig tro?). Så nå skal jeg teste om den virkelig pumper, på tross av at den går....(litt lei nå :? må si)

Re: Rust i tank.

Posted: 15 May 2022 22:33
by Jonta
Jeg fant feilen. Pumpa går men pumper ikke. dvs. den pumper når den vil, for å få meg usikker. men jeg lar meg ikke lure. ringer Løvaas i morgen å bestiller ny.

Minner meg litt om en Moto Guzzi, jeg hadde "back then" som uten forvarsel kutta strømmen til tenninga. Og hver gang jeg forsøkte å feilsøke, var allt i orden (ikke lett å finne feilen da). jeg endte med å legge opp en ekstra kabel kobla til en bryter, så kunne jeg bare dra ut den når situasjonen oppsto....