Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
plagfinn
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021 22:52
MC: 2005 Triumph Bonneville T100

Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by plagfinn »

Kjøpte meg en Triumph Bonneville T100 forrige uke som jeg planlegger å ta meg med når jeg flytter hjem til Norge neste sommer. Sykkelen er pr i dag ganske standard, og etter drøye 15 år er det litt ting og tang som helt sikkert kunne/burde byttes.

Jeg har lyst til å kvitte meg med de originale blinklysene foran og bak, og gå for noe litt nettere. Helst vil jeg ha hvite led. Er det noe i veien for å bytte disse? Hva må jeg evt. tenke på av regler (i Norge)?

Baklykta skulle jeg gjerne også byttet. Den originale har ikke skiltlys. Er det et krav til dette hjemme? Hva må jeg tenke på her?

Planen er som sagt å gjøre dette FØR jeg tar med sykkelen hjem. :)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by intruder »

Gratulerer med fin sykkel,ser at mange skriver at de har byttet blinklys,baklykt og annet på diverse køyregreier men vet ikke om det er spesielle regler for det.
(Men spør du Biltilsynet så :smt018 )
Men det er nå blitt så mye rart lysutstyr på allverdens kjøretøyer at jeg regner med det meste går an :thumleft

Ha en god dag over there ! \:D/
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by pelsen »

Bytte blinklys er vanligvis greit, kravet er at de skal være E-merket.
2005 modell er vel såpass nytt at det er krav om CoC for at den skal kunne registreres i Norge. Dette er lurt å sjekke før den sendes, den er ikke mye verdt her hvis den aldri kan registreres.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by Bikeridr »

Som pelsen skriver, det må være E-merket.
Antar du må bytte både frontlykt og baklykt. Skiltlys er påbudt og skal være hvitt eller blåhvitt i EU/Norge.
Mulig du også må ha E-merket eksosanlegg og du bør forhøre deg om utslippskrav. Kanhende du ikke får den godkjent hvis kravene er slakkere i delstaten du holder til. Er vel bare California som har strengere krav enn EU.
CoC er nok også en god idé siden du skal importere den fra utenfor EU, som krever f.ex TÜV godkjenning e.l.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by ArcticTiger »

Er dere helt sikker på at det fortsatt er så komplisert å importere og få godkjennt sykkel fra USA?

Jeg lurer på om jeg skal importere pickupen min fra USA, det er en 2014 modell. For ikke lenge siden ble reglene endret, slik at den kan godkjennes her i Norge uten å endre noen ting. Forutsatt at den er helt original slik den ble solgt i USA. Burde ikke dette gjelde for mc og?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote: 23 Nov 2021 14:29 Er dere helt sikker på at det fortsatt er så komplisert å importere og få godkjennt sykkel fra USA?

Jeg lurer på om jeg skal importere pickupen min fra USA, det er en 2014 modell. For ikke lenge siden ble reglene endret, slik at den kan godkjennes her i Norge uten å endre noen ting. Forutsatt at den er helt original slik den ble solgt i USA. Burde ikke dette gjelde for mc og?
Jeg leste nå en plass at biler i USA, selv om samme modell/type selges i EU/EØS så er det annen typegodkjenning.
Regner med det er æmerikænsk pikkøpp du har, og da M.Å du blende sidemarkeringslysene og du M.Å ha oransje blinklys.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 23 Nov 2021 15:17 og du M.Å ha oransje blinklys.
nix..
hvis bilen er registrert mer enn 6 mnd i USA så kan den visst innføres som den er-inklusive RØDE blinklys..hvis alle papirer er ordnet.

Men MC tror jeg forsatt trenger COC dokument.
plagfinn
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021 22:52
MC: 2005 Triumph Bonneville T100

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by plagfinn »

Hei igjen!

Takk for flere svar. Ser at jeg må undersøke litt mer rundt dette mtp godkjenning hjemme (for å i det hele tatt få registrert sykkelen i Norge)...

@Bikeridr: Hvorfor tror du jeg må bytte frontlykt? Fordi den ikke er E-merket?

Sykkelen er forøvrig helt standard, og fremstår VELDIG europeisk her borte ;) Orange blinklys foran og bak, standard speil, reflekser både foran og bak, automatisk kjørelys. Men eksosen ble jeg brått litt usikker på... Her må jeg nok kanskje bytte ut noe greier.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
plagfinn
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021 22:52
MC: 2005 Triumph Bonneville T100

Re: Endring av blinklys etc FØR import fra USA

Post by plagfinn »

Har fått COC fra Triumph i Europa som sier at sykkelen er i henhold med unntak av eksosanlegg og speedometer! Et stort skritt nærmere! :)

Har fått tak i et originalt (godkjent i Norge) eksosanlegg som ligger hjemme. Det skal sånn sett være greit. Når det gjelder speedometer hadde jeg håpet at det som står på skulle gå gjennom - viser både mph og kmt. Men: Nå har speedometeret begynt å krangle litt, så det ser ut som jeg kanskje må bytte det før jeg drar hjem.

Har kikket på http://www.britishracer.com/index.php?m ... ts_id=1683.

Vil dette (sannsynligvis) godkjennes i Norge? Mine forsøk på å komme i kontakt med SVV pr epost har vært så som så...
Post Reply