Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

inunf wrote: 17 Mar 2022 15:24 Veldig interessant prosjekt å følge :thumleft
Hyggelig å høre Inunf!
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Så var det feste av innstrument panelet.
To av de fire vibrasjonsdemperne hadde ryki.
IMG_4338.JPG
Jeg fant slike på ebay, til en heftig pris. Så jeg bestilte på Løvaas istede. Som jeg fikk i postkassa i går. Men de var både litt høyere og stivere, og hadde 5 mm pinner, mot de orginale 4 mm....
Om de giktiske beina mine holder, skal jeg ut nå å se om de fuker allikevel, ellers blir det de dyre på ebay.

Turtellern har også fått seg en trøkk, men fuker fint fortsatt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by haakeik »

Er det disse i linken? Litt billigere enn de på Ebay.
https://goparts.eu/en/product/cagiva/80 ... lent-block
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Det er store sjangser for at det er den. Takk så mye for hjelpen! =D>
Jeg skal skrive til de, og spørre om målene, så jeg ikke kjøper for store en gang til :roll:

Flaks at du søkte på 97, 900 da. For når jeg søker på 95, 750. Så er semme delen "nor available"
https://goparts.eu/en/product/cagiva/03 ... damper-pad
del nr 4
Merkelig, denne sjappa heter både Goparts og OEM Motorparts....
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by haakeik »

Jeg ser det er forskjellige artikkelnumre på 750 og 900.
Alle 750 modellene bruker disse:

1994/95 Elefant 750:
OEM: 037033630
SKU: 14037033630

Og 900 bruker disse:
1994/95/96 Elefant 900:
OEM: 800056752
SKU: 14800056752

Jeg vet ikke om det er noe fysisk forskjell på instrumentpanelet på en 750 kontra 900, eller mellomrommet mellom panelet og rammefester.
Er det ikke bare motorytelse som er forskjell?

Hvis ikke utseende betyr noe, så har kanskje Biltema noe som passer. Du vet jo lengde og diameter.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000017974
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Bare stort sett motor størrelse, forgaffel og forbremser, som er forskjell. instr. panelet skal være likt. men det er tydelig at nr (og delen) har vært endra en gang, og den endringen har ikke fulgt alle katalogene til de forskjellige modellene tydligvis.

jøss, hva du finner. men disse BT gummiputene er nok alle for store. Den orginale er 4mm gjenger og 10mm lengde på gummiputa. De feilbestillte er 5mm og 15mm gummipute. Akkurat 5 mm gjenger går greit da, men de er for lange, så instr panelet vil ligge litt høyere, kanskje det ikke er noe problem?

Uansett,så har jeg nå limt de to gamle som var delt i to, og fikk pressa lim inn i sprekkene på de to andre. Så jeg bruker de nå, og bestille de du linka til. Så kan jeg bytte de på sikt...

Jeg var i tvil om jeg skulle bruke kontaktlim eller to komponent epoxy. Jeg landa på kontaktlim.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Vibrasjons dempere til innstr. panel. Den nye til høyre
IMG_4398.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

" intill videre" ville jeg brukt lynlim og aktivator..
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Aktivator, hva er det?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Slike vibrasjonsdempere finnes i massevis av varianter, Biltemas M10 har jeg brukt til å henge opp eksosanlegg på bil. De er veldig store ja :D
På denne linken finnes det sikkert noe som kan passe:
https://no.rs-online.com/web/c/engineer ... SC&rpp=100
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 31 Mar 2022 21:38 Aktivator, hva er det?
Det er en spray du sprøyter på limet etter sammenføyning for å få det til å herde øyeblikkelig.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

pelsen wrote: 31 Mar 2022 21:43 Slike vibrasjonsdempere finnes i massevis av varianter, Biltemas M10 har jeg brukt til å henge opp eksosanlegg på bil. De er veldig store ja :D
På denne linken finnes det sikkert noe som kan passe:
https://no.rs-online.com/web/c/engineer ... SC&rpp=100
Se der ja, der var jo allt. :D
Takk for hjelp.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Bikeridr wrote: 31 Mar 2022 21:46
Jonta wrote: 31 Mar 2022 21:38 Aktivator, hva er det?
Det er en spray du sprøyter på limet etter sammenføyning for å få det til å herde øyeblikkelig.
Lynlim herder jo umiddelbart uansett....
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Jonta wrote: 02 Apr 2022 02:29
Bikeridr wrote: 31 Mar 2022 21:46
Jonta wrote: 31 Mar 2022 21:38 Aktivator, hva er det?
Det er en spray du sprøyter på limet etter sammenføyning for å få det til å herde øyeblikkelig.
Lynlim herder jo umiddelbart uansett....
Ikke på samme måte og ved åpninger.
Ved bruk av veldig tynt lynlim så får man en kraftig temperaturøkning som nærmest smelter plast sammen.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by knutk »

Jonta wrote: 02 Apr 2022 02:29
Bikeridr wrote: 31 Mar 2022 21:46
Jonta wrote: 31 Mar 2022 21:38 Aktivator, hva er det?
Det er en spray du sprøyter på limet etter sammenføyning for å få det til å herde øyeblikkelig.
Lynlim herder jo umiddelbart uansett....
Nei, lynlim er ikke bare lynlim.

Man får den i mange viskositeter og varierende tørketid. Man får lim som er ekstremt tyntflytende. Den benytter man om man setter delene sammen først og så leger man på lim fra utsiden. Den trekker seg selv inn i limflaten. Om man da velger en tynn lim som ikke tørker ekstremt fort oppnås det best resultat. Da holder man delene sammen, legger på lim, gir den noen sekunder på trekke inn, og deretter gir man en dusj med 'Kicker' som gjør at limen tørker tvert.

I andre tilfeller er det greiest å benytte litt mer tyktflytende lim, og atter en gang, om man velger en lim som ikke tørker med en gang kan man legge lim på den ene limflaten, sette delene sammen, og når de sitter helt riktig gir man en dusj med kicker.

Ved å benytte ovennevnte metoder er det mye enklere å sette sammen delene helt nøyaktig siden limen ikke biter seg fast ved første berøring. og man har kontroll på tørkingen ved at limen fester i det øyeblikket man sprayer på kicker.

Den saktetørkende limen er også fin å benytte om man skal forsterke plastdeler med sprekker. Da benytter man tynneste type og lar den penetrere sprekken.

På kåpedeler kan man feks legge på vevde fibermatter fra BT på baksiden av en sprekk. Klipp til et passende stykke med fibermatte, legg matten på, og så festes den på et punkt med en kladd mellom-tykk lynlim som trekker seg gjennom matten. Når matten først sitter fast tar man et stykke plast fra en blank plastpose og dekker en finger, og deretter gnir man sakte lynlim utover med utgangspunkt i festepunktet. Ved å gni limen utover vil man mette matten med lynlim, og plasten på fingeren hindrer at den limer seg fast i prosessen. Dette blir en mye tynnere og sterkere forsterkning enn å benytte polyester som festemiddel for forsterkningen

Ved å dra til en hobbybutikk i stedet for Maxbo finner man et godt utvalg av limtyper. De er ganske dyre, men om man lagrer dem i kjøleskapet holder de seg i mange år selv etter at man har åpnet flasken.
Post Reply