Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by haakeik »

Er det noe ala disse du er ute etter?
https://www.10pollici.com/it/homepage/v ... p.10450.uw
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Jonta wrote: 27 Dec 2021 18:35 Hei igjen godtfolk, og God Romjul!

Nå driver jeg å setter sammen gaffelbeina, med nye simmeringer. Jeg fikk ikke tak i mer enn 1 ny foring (Løvaas hadde liggende) så jeg har plukka ut tre av de minst slitte fra alle de åtte andre brukte foringa. Det er 2 foringer i hvert bein.
Det er litt forskjell på innmaten fra mine gamle (stempla med 93) gaffelbein, og de "nye" (94). Sykkern min er jo 96, så ingen av disse er vel orginale... Men 95/96 beina kan jo være like 94 beina. Det spiller forøvrig ingen rolle. Men jeg syntes at min gamle gaffel, på tross av tynn olje, var litt stiv på humpete grusveg. Så jeg velger den "nye" 94 innmaten. Der er nylonstempelet trekanta (se bilde), så jeg regner med at dette slipper olja lettere forbi og gaffelen blir mykere Venstre 93(gammel Fant) Høyre 94.JPG


Jeg velger også de "nye" nedre beina, da disse er penere. Som på mine gamle nedre bein, har gjengene ryki i et av hullene til en av klemboltene til forhjulsbolten. Så jeg gjorde som på min gamle, gjenga opp med 7X1 mm. Veldig kjekk løsning, samme stigning som 6 mm. Men 7mm bolter er "umulig" å få tak i, og jeg har ikke mange igjen. Noen som vet hvor slike kan finnes? De få jeg har stammer bla fra en gammel Moto Guzzi T3.
kjøpt et sett med "løsgjenger" så da er det greit å få brukt OEM skruer..sterkere også da gjengene er i rustfritt i motsetning til alu.
ellers er visst "time-sert" det grommeste sies det..har ikke testet selv.
https://www.timesert.com/
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Jeg har sett M7 brukt på tråsykler, mulig en sykkelsjappe har noen.
Det går muligens an å redde dette med M6 løsgjenger, ser at f.eks Recoil bruker 6,3mm gjengebor mens M7 har 6,1mm. Da går det an å rense opp gjengene med Recoil gjengetapp og installere løsgjenge.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Joda, løsgjenger kan jo være en grei løsning. Men veldig enkelt å bare kjøre inne en gjengetapp med samme stigning, ingen forboring.
Hvis man skal kjøpe slikt helicoil utstyr, kan Biltema være noe, eller blir det for dårlig?

Forstilling:
Jeg skrev at det var en liten forskjell på disse gaflene. Men nå er det mye som tyder på at det ikke er 93 beina som har runde stempler og 94 beina som har trekanta. Men heller at de høyre beina har trekanta stempler og de venstre (skivebremsen) beina har runde. Rare greier, noen som har vært borti noe sånnt. Tror det er Marzcchi. Mulig det er forskjellig lengde på avstandshylsene for hovedfjærene også. Slik at det ene beinet blir litt stivere enn det andre. Men, dette må jeg sjekke mer ut.

Noen komentarer?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Det ene benet kompresjonsdemping det andre returdemping?
tror det er flere med den patenten.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by inunf »

Ikke så uvanlig på tidlig 90-tall. F. eks. første generasjon Aprilia RS250 har Marzocchi gaffel med fjæring i ene benet og demping i det andre.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for oppklaring folkens!

Det blir vel det samme hvilken innmat jeg setter i hvilket bein da, tenker jeg...altså den med rundt stempel må vel ikke stå i det venstre beinet, med skivebrems, eller omvendt?

Jeg burde jo ha fulgt bedre med da jeg demonterte disse beina. Men jeg gikk ut fra at begge bein parene var like (noe det nå viser seg at det også var da), men jeg registrerte at det plutselig var to typer innmat her. Og da var det bare ett bein igjen som jeg ikke hadde åpna, det var det gamle 93 venstre-beinet, som hadde rund innmat. Så dermed konkluderte jeg med at de gamle beina hadde runde stemler og de "nye" trekanta. Men, når jeg begynte å montere i går så var det plutselig en innmat som ikke passa i et innerbein. Altså skulle jeg nå bruke to innmater med trekanta stempler, som var plan A, måtte jeg ha tatt i bruk det bøyde innerbeinet. da begynnte jeg å gruble...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

haakeik wrote: 27 Dec 2021 20:14 Er det noe ala disse du er ute etter?
https://www.10pollici.com/it/homepage/v ... p.10450.uw
Se der ja, umbraco til og med. takk for tips!
De har et par 9mm. bolter også.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by haakeik »

Kanskje litt enklere å bestille fra eBay.
https://www.ebay.co.uk/itm/174365596568 ... BM6MKin8Bf
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

I dag skulle jeg demontere det øvre reimhjulet på stående sylinder. Usikker på hva den spesielle muttern heter, men den har fire spor istedet for vanlig sekskant. Hadde et par av de også på Guzzi'n.
Til det trengs det et spesialverktøy, som koster ca 600 kr. tror jeg. Men siden det er litt forskjell på ST2'n, så verktøyet ikke vil passe der, så ville jeg prøve å lage noe selv. Jeg tok en 20 mm. pipe og skar til det grøvste med vinkelslipern. Så tok jeg finjusteringa med fila. Det ble veldig bra:
IMG_3954.JPG
For å holde igjen hjulet, dreide jeg veiva slik at stempelet kom i øvre død posisjon, og dreide kammen til ventilen butta i stempel :shock: toppen, så tok jeg... :shock: ha-ha :D tulla.
Jeg tok den gamle reima rundt hjulet, og klemte den sammen med en wisegriptang under hjulet. Så satte jeg en jernbrakett i mellom tangkjeften og kjøleribbene. Det gikk greit men jeg var litt redd for kjøleribbene
IMG_3957.JPG
Når jeg skal montere igjen, får jeg bruke ei tang som har rett kjeft utvendig. Slik at trykket kommer lengre inn mot sylinderen, og ikke ytterst slik det gjorde i dag. Ev. så kan jeg modde tangkjeften med sveis og vinkelsliper. Eller kanskje bruke ei paralellklemme, som jeg lagde på yrkesskolen for hundre år siden.
IMG_3973.JPG
Rekkefølge,med knotemuttern helt til høyre:
IMG_3975.JPG
Grunnet til at jeg ville ha av hjulet, var at dette gummihuset rundt reimhjulet hadde ryki nederst. Det har kanskje ikke så mye å si, men det beskytter jo reima mot varme fra sylindern, i allefall litt :?:
Så får jeg se om det går an å få tak i nytt da....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Den pipa er spesialverktøy hos Ducati, men det er jo egentlig en standardpipe som heter KM2. Jeg kjøpte min på Ebay for noen år siden, det ble litt billigere enn 600 minnes jeg.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

pelsen wrote: 16 Jan 2022 20:18 Den pipa er spesialverktøy hos Ducati, men det er jo egentlig en standardpipe som heter KM2. Jeg kjøpte min på Ebay for noen år siden, det ble litt billigere enn 600 minnes jeg.
Akkurat ja. Men det Ducati verktøyet er, slik jeg har forstått det, kombinert med et holde igjen verktøy. Som går inn i hullene på reimhjulet. Det lukter jo betydlig mer en 600 kr da...
Og apropo holde igjen reimhjulet. Jeg ser nå at allt jeg har av tenger, klemmer og tvinger, skråner ned mot enden/tuppen av kjeften, så her må det inproviseres..
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Etter mye leting på nett og litt fintenkning, fant jeg ut at en øvre gaffel brua til en Cagiva W16 600, antakelig er lik den på elefanten. Jeg fant en på ebay (igjen fra supre, Mototadteile Hannover) til en meget hyggelig pris. jeg kunne, ved å justere billedstørr. på skjermen, legge min gamle oppå og sammenligne. Og som sagt, billig. Så jeg tok sjangsen og bestillte.
Og, det viser seg at den i prinsipp er helt lik, støpt i samme form. Men W16 har 41 mm bein Fant har 45mm. Så jeg må finne en fres, eller en dreibenk med chuck som har uavhengige bakker (bakkeskive) For å få de tjukkere beina til å passe.
Samt jeg må borre og gjenge ut et par hull på undersiden, for feste av tennings lås. Slitsomt å lete på nettet, men morsomt å klare å finne gode alternativer.
Cag WR16 nederst til tynnere 41mm bein.JPG
Må borre t og gjenge.JPG
Nei, nå får jeg ut å pusse felger og eiker. Kjekt å kunne gjøre slikt mens hjulene er av og skiver/drev er demontert.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 09 Mar 2022 03:03, edited 2 times in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Gaffelbeina er skrudd sammen med nye tettinger og 7.5W olje.Klare for nye mil.
IMG_3861.JPG
Nå har jeg jobbet med hjulene. lagrene i det "nye" forhjulet er bra. Men lagrene bak sto det dårlig til med.
IMG_3907.JPG
De gikk hakkete rundt og virka tørre og man ser det er litt rust...
Normalt ville jeg bytta de, men denne gangen tenkte jeg å gjøre et ekspriment. ja, nå får jeg sikkert kjeft nå men, jeg valgte å åpne de på yttersia, rense med CRC og blåse forsiktig (så ikke tettinga på innersia fløy ut) Lageret i drevnavet tok jeg ut å åpna på begge sider. Jeg syntes det ble bra, så jeg sprøyta inn nytt fett og satte på tettinga igjen.
Så får vi se hvordan dette blir fremover. Bakdekket har bare en knapp sesong igjen, så allerede da det skal skiftes, kan jeg ta en sjekk.
IMG_3911.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Artig å følge med utviklingen :thumleft
Liker "overhalingen" av lagrene. Dog, det mange gjør feil, er å putte inn for mye grease. Basert på bildene, tror jeg at du har lagt inn dobbelt av "normal" mengde grease.
Grease smører, helt klart, men for mye vil generere motstand, friksjon og varmgang i lagrene.
Som maskinist har jeg plukka vekk mange "sidevegger" i lukkede lager for å bruke de i oljesump (mangel på åpne lager). Det er overraskende lite grease i ferdigkjøpte lukkede lager.
Post Reply