Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Så var det instrument panelet som er ødelagt, og som jeg ikke har klart å få tak i. Jeg etterlyste det på fb gruppa. Da var det en fyr i Den Hag Nederland. Som driver å lager ettermarkedsdeler til Cagiva. Bla. 3d printing. Han ba meg sende det gamle panelet, så skulle han prøve...Nå har han motatt det, og er i gang med å tegne, så får vi se.
Kom plutselig på at det er en 3d print tråd her på forumet, som jeg ikke har sett på, noen som driver med det?
IMG_4069.JPG
Det er utrolig så mye skitt og irr som dannes på delene på en gammel motorsykkel. Her er det tenningslåsen som har fått seg en rens.
IMG_4207.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by knutk »

Jonta wrote: 03 Mar 2022 18:28 Javel. Uansett gasserne sitter oppunder tanken, bak oljekjøleren. Vil tro det går bra. jeg har aldri opplevd ising, heller ikke på bil.
........
Isingen skjer fordi luften blir avkjølt av trykkfallet inni forgasseren, så forgasserens plasseringen gir ikke mye uttelling.
I bil er det ikke et problem, fordi de har et system som forvarmer luften. Etter midten av -70 tallet ble dette gjort automatisk. Innsprøytingsmotorer har heller ikke isproblem.

Som @mekkeren sier, det går trolig greit. Men jeg anbefaler at du beholder rørene i fall et problem skulle oppstå. Fabrikken har tross alt tatt seg bryet til å montere dette. Kan tenkes at det ikke er uten grunn....
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

@Jonta, ser vi 3D-gjengen har "glemt" å svare. Joda, vi er noen stykker her inne som plundrer med utskrift i X, Y og Z retning. Tror nok "småtteri" skal la sg ordne innimellom. Selv har jeg allerede vært engasjert av svigerbroderen til å lage deler til fordeleren i veteranbilen hans.
Inunf driver kommersielt, men vi er noen flere her som fikler på hobbybasis. Mekkeren, knutk og Tommas har skrivere, som jeg vet om.

Edit, knutk, ikke knuth..
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

[/quote]Isingen skjer fordi luften blir avkjølt av trykkfallet inni forgasseren, så forgasserens plasseringen gir ikke mye uttelling.
I bil er det ikke et problem, fordi de har et system som forvarmer luften. Etter midten av -70 tallet ble dette gjort automatisk. Innsprøytingsmotorer har heller ikke isproblem.

Som @mekkeren sier, det går trolig greit. Men jeg anbefaler at du beholder rørene i fall et problem skulle oppstå. Fabrikken har tross alt tatt seg bryet til å montere dette. Kan tenkes at det ikke er uten grunn....
[/quote]

Jeg beholder de rørene, ja. Vi får se hvordan det funker. Men jeg registrerer at det er langt fra alle Elefant eller Ducati 750, som har dette oljevarme systemet.
Last edited by Jonta on 08 Mar 2022 19:12, edited 2 times in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Bikeridr wrote: 08 Mar 2022 12:41 @Jonta, ser vi 3D-gjengen har "glemt" å svare. Joda, vi er noen stykker her inne som plundrer med utskrift i X, Y og Z retning. Tror nok "småtteri" skal la sg ordne innimellom. Selv har jeg allerede vært engasjert av svigerbroderen til å lage deler til fordeleren i veteranbilen hans.
Inunf driver kommersielt, men vi er noen flere her som fikler på hobbybasis. Mekkeren, knutk og Tommas har skrivere, som jeg vet om.

Edit, knutk, ikke knuth..
Ok, da får jeg sende en hyggelig søknad til en av dere, om det går skeis i Den Hag.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by intruder »

Bra innstilling at vi skal hjelpe hverandre....i sin tid søkte jeg etter bagasjebærer til Intruderen på et annet forum og dette resulterte i nærmere 2000 svar men noen bagasjebærer ble det aldri.... :thumleft

Men det har jeg på Viragoen så ædabæda :plystre
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ja, ikke sant.
Og der er du inne på noe Intruder. Jeg trenger noe bagasjegreier til denne sykkelen. I allefall ei tankveske..

Nå er hovedlysa kobla opp via releer. Jeg hadde to releer liggende som jeg limte sammen til et dobbeltrele. Kobla strøm fra bryteren som styrestrøm til releene.
En tjukk kabel (var den 1.5 mm) fra batteriet og til releene. (Her må jeg seinere koble inn en 16A sikring).
Og fra releene kobla jeg kablene inn på orginalkablene som jeg beholder de siste 40cm fram til lykta.

I tillegg kobla jeg opp et ny jordings punkt. Brukte en 6mm bolt på drillen, med en låsemutter på, for å slipe ned til bart metall, for god kontakt (se bilde)
Fra det nye jordingspunktet, la jeg opp jurdkabel til releene og en som jeg kobla inn på jordabelen til lykta. Det må bli bra tenker jeg.
IMG_4211.JPG
IMG_4251.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Den øvre gaffelbrua til Cagiva W 16-600, som jeg skrev om på side 2, fikk jeg frest, hos vår lokale "Reodor Felgen" her på Nesodden. 75 år gamle "still going strong" Gunnar Rommerud fiksa det fint. Sammen med brua, leverte jeg også det bøyde gaffelbeinet, som han kunne bruke som mal. Da hadde han snudd beinet oppned, og der måler det noen hundredeler smalere enn resten, så han var redd han hadde tatt for mye. Men, når vi snudde beinet passa det perfekt :D
IMG_4286.JPG
IMG_4287.JPG
IMG_4288.JPG
IMG_4290.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Lakk.
så ble det litt hellakkering alikevel, på venstre side. Kåpa og sidedekselet hadde endel lakkskader, så jeg valgte det. Med litt tjukkt lag grunning, slapp jeg å sparkle.
IMG_4295.JPG
Jeg sendte dattern min til Billakkspesialisten på St.haugen, med fargeprøve fra den ødelagte forskjermen. Som de scannet, og blanda en lakk som er omtrent helt lik. Fikk den på sprayboks. Veldig fin å jobbe med, gir et matt resultat. Så det er bare å "lufte" den i noen minutter, mellom strøkene.
Jeg hadde litt problemer med det orginale 750 klistre merket, da jeg i forsøket på å slipe ned sprekkene i klarlakken, slipte litt for langt (noe jeg advarte meg selv om på side 4). Det mørkeblå på merket var bare å lakke opp igjen, da det var samme farge som lakken jeg hadde kjøpt. Lyseblått på 7 tallet var værre. Jeg endte med å ta hele kåpedelen med ned til bokhandelen her, hvor jeg fikk prøve forskjellige tusjer og merkepenner. Vi fandt en som var ok, så var det rett hjem og hive på klarlakk over. Det ble veldig bra, man kan se det er noe der, men det er bare et morsomt minne.
IMG_4314.JPG
Jeg hadde litt problemer med å få klarlakken til å flyte ut skikkelig, så nå skjønner jeg hvorfor det bør være minst 15 grader i lufta. Men siden jeg dreiv i sola, tenkte jeg det holdt. Så det er litt appelsinskall struktur noen steder. Jeg skal prøve å rubbe/polere etterhvert...
Tusj stuntet kan sees på det lyseblå 7 tallet. Og stripene etter sprekkene kan fortsatt synes, men jeg skal ha på mer klarlakk. Det blir ikke helt perfekt...men veldig bra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 14 Mar 2022 20:18 Så det er litt appelsinskall struktur noen steder.
"Appelsinskall", du liksom.. det er jo helt klart elefanthud 🙃
Er det ikke en elefant du holder på med, da :-k ;-)

Men ja, jeg liker virkelig å lese fremgangen og oppfinnsomheten din her :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for det.
Nå har jeg matta ned, og gitt det noen strøk til med klarlakk. Men kaldt vær forsatt da, så det ble bedre....må nok rubbe og polere litt etterhvert ja. eller enda en boks til. Ikke særlig drøye disse lakkboksene; Nå har jeg brukt 2 bokser, bare på denne kåpedelen og sidedekselet.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by knutk »

Om det er kaldt i lufta vil lakkering være utfordrende.
Men om man varmer opp objektet som skal lakkeres på forhånd (med feks en halogenlampe som står nærmere enn 50cm (avhengig av styrken på halogenpæra) og legger lakkboksene i varmt vann slik at de blir varmet opp til 30 - 40 grader vil det være en god hjelp...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ja, man lærer jo hele tia. Forøvrig veldig fint å lakke nå, ikke noe støv i lufta og omtrent vindstille.

I dag har jeg starta sykkelen, og det gikk greit. Ikke noen problemer så langt.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by inunf »

Veldig interessant prosjekt å følge :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Pulverlakkering.

Jeg fikk nyss om at en bekjent nedi gata her, dreiv med pulverlakkering. Så siden jeg hadde noen deler som blir utsatt for lakkslitasje, så må jo det testes. Brakketene til forskjermen og gearshalter'n.
Men delene må slipes helt reine for lakk, så det ble litt jobb. Han gikk også kjapt over med sandblåser'n, da strukturen etter slipinga mi var litt grov.
Det blei veldig fint. Så det er litt synd at forskjerm brakettene nesten ikke synes, når jeg får på framskjermen...
Fothviler brakettene får jeg bare ta selv med brunox og qick lakk, da det blir for mye pes og presse ut gummi foringene, og mye kriker og kroker å slipe i....
IMG_4329.JPG
IMG_4333.JPG
IMG_4334.JPG
De forskjerm brakettene var forøvrig med på krasjen, så jeg hadde et svare strev med å rette de opp, og tilpasse/bøye de til forskjermen, før lakkeringa.
IMG_4321.JPG
Hva syntes forresten ekspertene om slitasjen på fordrevet her, bør vel tåle noen mil til...
IMG_4323.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 17 Mar 2022 15:59, edited 4 times in total.
Post Reply