Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nå er den klar for veien igjen.
IMG_4514.JPG
Og jeg har kjørt en tur på ca seks mil. Den går veldig bra og er fin å kjøre. Og den lille spoileren er noe av det smarteste jeg har kjøpt. Den fjerner omtrent all turbulens. Den er lett, men tung nok til at kåpeglasset rister litt i dumper...
Jeg angrer litt på at jeg ikke sendte bort setet til ombygging om omtrekk mens det var tid. Nå får det vente til neste vinter.
Litt småplokk gjenstår. Jeg venter fortsatt på tenningslås dekslet, som Vincent i Nederland har printa. Og han selger også låseclips til lokket på sikringsboksen, samt kjedebeskytter til svingarmen, som er litt sliten på min sykkel.
Også var det noen varsellys som ikke virker.
Jeg skal også spandere ny klarlakk på de nylakka delene, når det blir varmere i været.
IMG_4506.JPG
Jeg kjørte også el liten tur i mørket (og i kulda) for å teste det nye hovedlyset. Det lyser veldig bra. og i sammen med vanlig glødelampe i den andre lykta, utgjør det en fin kombinasjon, da lyset beholder fortsatt mye av varmen.
Men nærlyset på den nye led pæra, lyser høyere enn den gamle glødelampa, så jeg må justere lyktene ned litt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by ArcticTiger »

Veldig bra jobba, Grrrattlere med en flott Klassikker på veien! :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Borg »

Etter en sånn innsats kan du sannelig starte sesongen med god samvittighet =D>
Flott sykkel som fortjener jobben med å holdes i live

Ha en strålende sesong på Fant’en 8)
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Gratulere med godt gjennomført og dokumentert prosjekt. Har vært artig å følge med gjennom fremgangen :thumleft

Så nå venter vi bare på nye "Fant"ehistorier utover sesongen :)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by ole m. »

Grattis! Har fulgt med underveis her, bra du har fått denne på veien igjen. Er jo en flott sykkel, som man ikke ser for mange av. :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by intruder »

Til lykke med sesongstarten og ønsker deg alt godt langs vegene på klassikeren....
" jeg Fant jeg Fant " sa Askeladden,og absolutt alt kom faktisk til nytte for ham med !! ....:thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for det folkens!

Nå gjenstår det å se hvor mye gassing det opprerte høyre hånleddet tåler. Mekking, motorsag og småfiksing går fint, men når jeg drar frem hammer og brekkjern, går det ikke like bra i lengden. Sikkert litt tilvending, får ta mange pauser underveis. Pausene er faktisk halve moroa, syntes jeg, enten man kjører eller går på tur.

Som sagt, så står det igjen litt "småplukk". Og siden jeg nå har kjøpt en sykkel til, er jeg heldigvis ikke lenger avhengig av å fikse ting lynfort, eller vente med det til vintersesongen. Ducati Lisa trenger litt fks på forskjermen etter uhell med skivebrems lås. Samt rust i tanken som må bort. har begynnt på detta nå...
jeg har også litt bilfiks som venter. jeg får ta det når mc sesongen blir mer stabil.

Takk for følge så langt i denne tråden folkens. Jeg skriver nok noen oppdaterings innlegg, når yttligere utbedringer står for tur.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Dette ble bra. :thumleft
Artig å se at det skrider frem.
Godt jobba. \:D/
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

mekkern wrote: 05 May 2022 06:49 Dette ble bra. :thumleft
Artig å se at det skrider frem.
Godt jobba. \:D/
Takk for det Mekker'n!
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by inunf »

Bra jobba, kult å se den på veien igjen! =D>
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nå, etter ca 20 mil (endel småkjøring), viser det seg at kaldstart problemet er tilbake.
Nå mistenker jeg at sykkelen har svak gnist, og med et tynnt lag med sot på pluggen, så kanskje begynner problemene.
Kanskje er de orginale tennings modulene defekte?
Eller burde man ikke montert coilene på en aluminiumsbrakett, uten å montere jordkabel til begge coilene. Aluminium leder jo dårligere enn stål. Men forskjellen er kanskje ubetydelig. Noen som vet?
På bildet går den korte sorte jordkabelen til feste på den venstre coilen. Den burde kanskje vært festa på selve coilen, siden det også er et avstandsstykke i alu, i mellom coilen og plata.
IMG_3678.JPG
IMG_4004.JPG
IMG_3681.JPG
Det skal ikke mere sot til en dette. Jeg testa denne pluggen (uten å rense den) på Ducati Lisa, og gnisten var super. Jeg stillte forøvrig mix skruen ei halv turn inn, til 2.5 omdr.
IMG_4647.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 29 May 2022 19:18 Aluminium leder jo dårligere enn stål. Men forskjellen er kanskje ubetydelig. Noen som vet?
Alu leder betydelig bedre enn stål. Nesten på høyde med kobber. Forøvrig, det metallet med høyest ledeevne (eller minst interntap som det egentlig er) er sølv, som derfor brukes i high-end (og selvsagt ekstremt overprisede) signal- og høyttalerkabler.
Gull brukes ofte på kretskort, og leder "dårligere" enn sølv, men brukes grunnet gullets ekstreme termostabile egenskaper. Alle metaller får høyere tap ved høyere varme, stort sett bortsett fra gull, palladium og platina, hvor dette er nærmest ubetydelig
Alu brukes på lange kraftstrekk nettopp pga dens ledeevne og i tillegg er ca 1/4 av egenvekten til kobber. Tap ifht kobber tas igjen med et litt høyere kabeltverrsnitt, men vekten blir likevel bare 30-35% av hva kobberstrekk ville blitt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Et lite puff med startgass ved oppstart avslører om det er strøm eller drivstoff.
Starter den kjapt m gass er det drivstoff- samme eller værre så er det strøm.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for tips Mekkern og Bikeridr. Så teorien om at alu leder dårlig er bare å forkaste alltså.
Skal teste startgass, når jeg føler at problemet kommer tilbake. Forresten, pluggen er alltid våt når jeg skrur den ut etter mislykka start. Og det hjelper ikke å vente en time..eller et døgn (burde jo ha tørka opp da)....

Men, om det er svak gnist, kan det være tennings modulene? de ser sånn ut:https://www.ebay.com/itm/154740179769?_ ... %7Ciid%3A4
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Alu har jo (som kjent) et oksydbelegg utenpå som gjør at det ikke korroderer videre. For best kontakt må dette gjerne skrapes vekk (holder med slik Scotch-brite grønn nylonduk). Alu må være rent for best ledeevne. Det holder å pusse til alu'en er litt matt da oksydbelegget bare er noen 1/1000 dels mm tykt.
"Skitten" aluminium leder dårlig i kontaktpunktene. Kjernen vil alltid lede godt.
Post Reply