Page 1 of 1

Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 29 Sep 2021 15:48
by Jonta
Dette bildet
008.jpg
er stempler til Ducati ST2 (som jeg har). På stempel toppene er det frest ut spor til ventilene.
Er dette gjort for å unngå at ventilene slår nede i stemplene?
Eller, er dette gjort for å unngå at ventilene slår ned i stemplene ved et reim havari?
Noen som vet?

Re: Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 29 Sep 2021 16:26
by mekkern
dette er gjort for å ha litt klaring under normal drift.

Re: Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 29 Sep 2021 23:46
by Jonta
Ja, det er jo relativt høy komp. 10.2:1 iflg motorcyclespecs.co
Så ryker reima er det skjærings altså.

Re: Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 30 Sep 2021 11:49
by inunf
Det er korrekt. Så vidt jeg vet er det 5 år på reimene på nyere væskekjølte motorer (Testastretta evo). Hvis jeg husker riktig er det noe med mindre løpehjul og spissere vinkler på reimene som gjør at det fortsatt er 2 års levetid på reimene på de eldre luftkjølte motorene.

Re: Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 30 Sep 2021 14:17
by Jonta
2 år er jo håpeløst da.
Reimene på Cagiva'n min er 5-6 år gamle. men gått bare 4-5K da. Men nå skal jeg bytte de. (Og fikse frontskaden da, samt et løst lager på kammen.)

Re: Freste ventil spor i toppen av stemplene.

Posted: 01 Oct 2021 23:14
by pelsen
2 år er nok veldig konservativt, antar det har med varmen fra luftkjølt motor å gjøre. Min F1 tør jeg kjøre selv om reimene ble byttet i 2016. Har tatt ut 15 år gamle reimer etter lagring og kunne ikke se noe feil. Det er alltid vanskelig å vurdere om intervallet er satt for penger i kassen eller levetid for komponenten.