Abs lampe ktm duke 390

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Classichonda
Posts: 18
Joined: 08 Jul 2021 23:14

Abs lampe ktm duke 390

Post by Classichonda »

Er det ikke det ene så er det det andre var det noen som sa. Fikser et problem og dukker opp et annet.

Abs lampe lyser plutselig. Vet at bakbrems er dårlig og skal ta den snart men abs har ikke lyst før idag.

Kan det ha sammenheng med dårlig bakbrems eller er det et helt separat system?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Abs lampe ktm duke 390

Post by pelsen »

En nødløsning kan være å sette en bit sort tape over ABS-lampa, da blir den mindre plagsom.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Abs lampe ktm duke 390

Post by Tekumseh »

Har du prøvd i fart? Ofte lyser den etter oppstart til du har passert ca 10 km/t. Da slukker den helt til neste oppstart igjen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Abs lampe ktm duke 390

Post by knutk »

Classichonda wrote: 30 Jul 2021 14:28 Er det ikke det ene så er det det andre var det noen som sa. Fikser et problem og dukker opp et annet.

Abs lampe lyser plutselig. Vet at bakbrems er dårlig og skal ta den snart men abs har ikke lyst før idag.

Kan det ha sammenheng med dårlig bakbrems eller er det et helt separat system?
Når man får en varsel om feil på en relativt moderne sykkel er der kun en måte å handtere det på, man må lese av feilkode.

Prøve å gjette seg frem og spekulere i hva feilen kan være er tidkrevende og kostbart.
Man identifisere feilen, bekrefter at man har funnet komponenten som har feilet, og deretter kjøper man nye deler eller foretar justeringer dersom feilsøkingen har fått frem til at en sensor må justeres.

Med hensyn til spørsmålet om ABS varselet har sammenheng med dårlig bakbrems kan man således besvare med at ingen ting er umulig, der kan være en sammenheng, men der er ingen automatikk i det, så eneste måten å finne svaret er ved å avlese diagnose.

Hvordan leser man av diagnosen?

Kjenner ikke til KTMs system, men til BMW finnes der utstyr til under 1000 lappen, hvor man kobler OBDII leseren opp imot telefonen og feilsøker på den. Ser ingen grunn til at utstyr for KTM koster mer.

Kanskje noen av KTM eiere inne her kan bidra med detaljer?
Post Reply