Svette fra motor

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
TobyBryant
Posts: 1
Joined: 22 Jun 2021 22:16
MC: Honda CB125F 2017 modell, går som ei kule.
Snart ny eier av Honda CBR250R 2011

Svette fra motor

Post by TobyBryant »

Hei,

Jeg har et par spørsmål. Ser at motoren min svetter litt olje et par steder. Kan ikke så veldig mye om motor, så jeg lurer på hvordan dette er å fikse selv og hvor mye det eventuelt kunne kostet hos en mekaniker?

Har lagt til bilde av begge stedene under.

Takk for svar,
mvh. Toby Bryant
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Svette fra motor

Post by gsx750_80 »

TobyBryant wrote: 22 Jun 2021 23:07 Hei,

Jeg har et par spørsmål. Ser at motoren min svetter litt olje et par steder. Kan ikke så veldig mye om motor, så jeg lurer på hvordan dette er å fikse selv og hvor mye det eventuelt kunne kostet hos en mekaniker?

Har lagt til bilde av begge stedene under.

Takk for svar,
mvh. Toby Bryant
Er ingen mekaniker, men synes evt lekkasje omkring toppdeksel virker beskjeden. Hva med å gjøre ren motoren for skitt og olje, og kjør innom et verksted og spør om hva de mener?
Jeg har det som antakelig er samme type sykkel, fra 2019. En service med ventilsjekk kostet 2600-2700, såvidt jeg husker. Dersom du følger serviceintervaller sånn noenlunde, vil det antakelig være rimelig å skifte toppdekselpakning ved en slik anledning, uten at det koster særlig ekstra.

Hvis oljeforbruket er normalt, er kanskje ikke de evt lekkasjene noe å bry seg om? Kan hende er det en smakssak. Det er antakelig folk som kan atskillig mer om dette enn meg, her inne. Kanskje kommer noen av disse med råd. Tiden vil vise.

Ser at du oppgir å skulle skifte til CB 250 R. Har hatt en slik og, og det kan virkelig anbefales. Meget kapabel og i grunn anvendelig til det meste,
den sykkelen.
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Svette fra motor

Post by inunf »

Er ikke mekaniker jeg heller. Jeg ville ha vasket sykkelen og fulgt med på hvor fort lekkasjen kommer, samt holdt et øye med oljenivået for sikkerhets skyld. Sannsynligvis er det bare litt oljesvetting som ikke er nødvendig å gjøre noe med før neste kontroll av ventilklaring. Akkurat hva som lekker rundt innfestningen til startmotoren er ikke godt å si, men det også vil du få et klarere bilde av hvis du vasker sykkelen.
User avatar
haakeik
Posts: 303
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Svette fra motor

Post by haakeik »

Bruk momentnøkkel med riktig instilt moment og prøv å ettertrekke. Kan jo være at skruene er litt løse.
Post Reply