Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

Har en ikke helt ny Opel, hvor problemet ligger i at om man trykker hardt på bremsepedalen vil pedalen sakte sige inn helt i bånn. Etter at den er i bånn kreves der lite kraft for å holde den.
Ingen lekkasje, og hoved-bremsepumpa er bytta. bremsene er lufta. Ingen varsellamper i instrumentpanel.
Etter å ha eliminert alle rare problemkilder sitter jeg tilbake med ABS-enheten, hvor der kan være potensiale lekkasjer. Ny ABS enhet er ikke et tema grunnet bilens alder.
Men hva med overhaling? Ser at diverse firma (både i innland og utland) tilbyr overhaling. Er det noen her som har erfaring med slikt? Jeg tenker på om det er holdbart, eller om man bare utsetter en fornyelse med et par år?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by mekkern »

Du har ikke noe svinn av veske?
Siden det ikke er noe «retur» fra abs pumpa så skulle jo ikke trykket/veska sige tilbake med pedalen inntrykket. :-k :-k

Jeg har også hatt Opel med «sig» i pedal uten at det var lekk.
Jeg gjorde ikke noe med det siden det ikke endret seg eller var et reelt problem- seig veldig sakte.
Men har også tråkket så hardt på pedalen at et rør sprakk under bilen- dog var dette noe korrodert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

mekkern wrote: 22 Jun 2021 11:13 Du har ikke noe svinn av veske?
Siden det ikke er noe «retur» fra abs pumpa så skulle jo ikke trykket/veska sige tilbake med pedalen inntrykket. :-k :-k

Jeg har også hatt Opel med «sig» i pedal uten at det var lekk.
Jeg gjorde ikke noe med det siden det ikke endret seg eller var et reelt problem- seig veldig sakte.
Men har også tråkket så hardt på pedalen at et rør sprakk under bilen- dog var dette noe korrodert.
Nå har jeg aldri åpnet en ABS/ESP enhet, men det jeg ser for meg som en potensiell feil er:
Systemet må ha en ventil som avlaster trykket fra pedalen om hjulene låser seg. Den innebygde pumpa vil sørge for å pumpe væske tilbake til bremse-pedal kretsen slik at pedalen ikke går i bunn. Ved normal bremsing skal denne ventilen være lukket. Men hva skjer om ventilen ikke holder helt tett lenger, pga korrosjon eller tetningen er blitt dårlig av andre grunner? I så fall vil det være et helt mekanisk problem, uten noen elektronisk tilbakemelding, i.e ingen varsel eller feilmelding. det vesle volumet av væske som blir lekket gjennom ventilen vil forbli innad i systemet, og når man slipper pedalen (trykket blir borte) vil nivåene normalisere seg, så ingen synlig forandringer på bremsevæske nivå.

Men uansett hva som skjer, om min teori holder vann eller ikke, spørsmålet jeg lurer på er om noen har erfaringer med overhaling av ABS enheter. Er det bryet verdt, eller skal man sette en strek og heve vrakpant. (Det siste byr meg litt imot, siden bilen ellers er i god stand og har mange år igjen på veien. Men bilens alder,14 år, gjør at den uansett ikke er verdt så mye ved eventuelt kjøp/salg.)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by inunf »

Jeg fikk overhalt ABS-enheten på en BMW 1-serie. Her var det elektronikken som var feil, sendte den til ei sjappe i England som fikset det for 1/10 av prisen BMW ville ha for ny pumpe/styringsenhet (kunne ikke kjøpe styringen separat). Var noe herk å demontere/montere den, men helt klart verdt det. Fungerte fint så lenge jeg hadde bilen etter det, mener reparasjonen kom med livstidsgaranti eller i alle fall lang garanti så lenge jeg fortsatt var eier av bilen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by mekkern »

Veske kan jo ikke normalt komprimeres -så hvis systemet er trykksatt med jevnt trykk så har ikke vesken noe sted å gå- annet enn tilbake i bremserøret mot masterpumpe/pedal..så lenge denne er inntrykket er jo denne stabil hvis ikke lekkasje..
Ser 2 kilder for sig-lekkasje gjennom et kompoment/rør/slange ut i friluft eller tilbake gjennom hovedpumpe. :-k
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by haakeik »

Styreenheter.no i Oslo tar f.eks. 3500 for reparasjon av abs enhet til Opel Vectra. Mange BMW MC eiere sender abs til USA for reparasjon. Mye billigere enn å kjøpe ny abs enhet.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by Lazyboy »

Opel hadde vel mye problemer før med pumper fra Ate. Trykksensoren innvendig i pumpa streika på veldig mange modeller for rundt 15- 20 år siden.
Men om du har tilgang til diagnose så kan du jo se hva pumpa driver med.

Finner vel også ev brukt pumpe på finndel.no om det skulle være den
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

mekkern wrote: 22 Jun 2021 14:29 Veske kan jo ikke normalt komprimeres -så hvis systemet er trykksatt med jevnt trykk så har ikke vesken noe sted å gå- annet enn tilbake i bremserøret mot masterpumpe/pedal..så lenge denne er inntrykket er jo denne stabil hvis ikke lekkasje..
Ser 2 kilder for sig-lekkasje gjennom et kompoment/rør/slange ut i friluft eller tilbake gjennom hovedpumpe. :-k
I et ikke-ABS system vil bremsevæsken og trykket ikke ha noen alternativ. Men i ABS system må der være en utvei. Man trykker som F på pedalen, og initielt blir trykket og væsken ledet direkte til bremse-kalipper. Men når hjulet låser seg og trykket fra pedal er uforandret må der finnes en vei for å lede bort litt av bremsevæsken fra kalipper.

Jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det er ABS enheten som er kaputt, men jeg er fri for andre alternativ, da de er eliminert alle som en.

Takker til alle som har bidratt med positive innspill og forslag. Mitt neste steg i prosessen blir å kontakte et norsk firma og forhøre meg litt om de tidligere nevnte symptomer er mulige å få frem i samband med en feil i ABS enheten.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by ole m. »

Jeg har det samme på en Opel Vivaro fra 2012, pedalen siger sakte innover ved konstant trykk. Men bremsene fungerer fint ved kjøring, så det er egentlig ikke et problem.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

Problemet er ikke å få stoppet bilen ved ordinær kjøring.

Problemet er at den ikke blir godkjent for EU kontroll.
Og personlig er jeg enig i at det ikke er akseptabelt at bremsen ikke tåler et konstant trykk på pedalen hvor man kun kan trykke i 10 - 15 sekund før pedalen er helt i bunn og bremseeffekten vil avta.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by mekkern »



Hvis pedalen uansett siger med motor/tennin avslått og det ikke lekker ut noen steder så er hovedpumpa dårlig-uansett hvor ny den er. :-k

For det er ikke plass i systemet til så store mengder veske at pedalen kan bunne. :smt120

Ta bilen på en grusvei og brems skikkelig så abs aktiveres på alle hjul et par ganger og se hva som skjer..mulig det er litt bøss i bremsestempelpakningen i hovedpumpa?
Går pedalen like fort i bunn uansett trykk?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

Tok en ringerunde til tre ulike firma i Oslo regionen.
Det første firma svarte en kar som definitivt ikke var Trønder, og de ville kun ta i enheter hvor der foreligger konkrete feilkoder. Ikke noen interesse for å snakke om generell overhaling.

Firma nr 2 hadde kontordame. Hun var høflig, men de ville kun handtere saker fra bilverksted.

Firma nr 3: ('Auto Electronics i Oslo) Her traff jeg på en kar som hadde peiling. Han kunne selvsagt ikke gi diagnose pr telefon, men anbefalte at bilen blei kjørt litt i håp om å fremprovosere en feilmelding. Basert på sin erfaring hadde han liten tro på en feil i systemet om der ikke ble trigget en feilkode.

Så nå setter jeg det hele sammen og (som @mekkern også foreslår) kjører en runde og provoserer frem hjul-låsing. Deretter sjekker jeg på nytt for feilkoder.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by pollti »

ABS kan være vanskelig. På en Alfa GTV så var det indikert feil på ABS og å bytte alt av elektronikk hjalp ikke. Vi var til og med i kontakt med fabrikken som også klødde seg fælt i løken og ingen forstod noen ting. Den planlagte køsningen ble å fjerne varsel lyspære for godkjenning. Så langt gikk det ikke men ved opprydding i kabel virrvarret i dashbordet forsvant feilen da merksnodige tyvkoblinger ble fjernet. En strømtyv til minnet til radioten tok strømmen sin fra ABS systemet og dett var dett som Fleksnes sa. Bakdelen er at vi nå har masse elektronikk til ABS til overs. 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

pollti wrote: 25 Jun 2021 11:19 ABS kan være vanskelig. På en Alfa GTV så var det indikert feil på ABS og å bytte alt av elektronikk hjalp ikke. Vi var til og med i kontakt med fabrikken som også klødde seg fælt i løken og ingen forstod noen ting. Den planlagte køsningen ble å fjerne varsel lyspære for godkjenning. Så langt gikk det ikke men ved opprydding i kabel virrvarret i dashbordet forsvant feilen da merksnodige tyvkoblinger ble fjernet. En strømtyv til minnet til radioten tok strømmen sin fra ABS systemet og dett var dett som Fleksnes sa. Bakdelen er at vi nå har masse elektronikk til ABS til overs. 8)
Ja, ikke så rent sjelden sitter man igjen med følelse av å ikke skjønne noe som helst :D

I mitt tilfelle er problemet at der ikke indikeres noe feil. Men når man starter motor og trykker litt hardt på bremsepedal så bare siger pedalen sakte helt til buns. Før motor startes kjennes pedalen fast og fin ut, men da hjelper jo ikke bremseforsterkeren til Ingen synlig lekkasje, og ikke noe bremsevæske forsvinner. Har blokkert slangene ved å knipe dem sammen med tang (i fall de skulle utvide seg under trykk). I tillegg, når pedal er helt i bånn kan den holdes der med lett trykk, dvs. ikke noe som komprimeres og ønsker å presse på pedalen.

Spesialisten jeg snakket med var ganske klar på at han hadde liten tro på feil i systemet uten at der ville dukke opp en feilkode (men ikke nødvendigvis varsel i instrument panel), så jeg blir å kjøre bilen og prøve å provosere frem hjullåsing for å la ABS jobbe, i håp om å fremkalle en feilmelding som kan leses via OBD porten.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by inunf »

Hva slags verktøy bruker du for å lese feilkoder? Har du spesifikt diagnoseverktøy til din bil, eller bruker du bare en universal leser? På de bilene jeg har hatt feil (BMW 1-serie og Saab 9-3), har universelle lesere ikke funnet noe, mens spesielle lesere/programvare har funnet feil.

Opel (litt avhengig av årsmodell) er (var?) GM, på lik linke med Saab? Jeg hadde en slik type feilkodeleser: https://www.ebay.com/itm/284306588048?h ... Sw~PhgrMAM

Kosta ca. 3k den gangen men solgte den separat for like mye etter at jeg hadde solgt bilen.
Post Reply