Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by Kawazaxi »

Så, det hele begynte for to år siden.

Da skulle jeg skifte kjølevæske, og siden jeg har lært at farge er viktig, og den forrige kjølevæsken var grønn (byttet på verksted), så kjøpte jeg naturligvis grønn kjølevæske, jeg også.

I går skulle jeg atter en gang bytte kjølevæske, og flink som jeg er, så kjøpte jeg grønn kjølevæske nå også, og fylte på.

Men, da jeg tilfeldigvis hadde dagens kjølevæske, og kjølevæskeflasken fra to år tilbake, ved siden av hverandre, så la jeg merke til noe grusomt:
Den forrige var etylenglykol. Den jeg fylte på i går var propylenglykol, og det står med fet skrift: Må ikke blandes med etylenglykol!

... Auch!

Er jeg dum som ikke sjekket noe mer enn bare farge? Jeg trodde at samme farge = good. :redface

Tappet sykkelen helt for etylenglykol, før jeg fylte på propylenglykol, men flushet ikke gjennom med vann eller noe sånt, så det er meget mulig det ligger igjen noe gammel etylenglykol som nå har blandet seg ut.

Så mine første spørsmål er:
i) Er jeg dum?
ii) Hva kan skje om disse blandes? Bør jeg flushe gjennom og fylle på med noe nytt?


Google beroliger meg litt, men advarselen på flasken pumper pulsen opp igjen. :redface
Can I mix propylene glycol with ethylene glycol?
Yes, they can be mixed. They would not cause any harm to the cooling system, but it does slightly weaken the heat transfer.
Deretter:
Selv på tomt kjølesystem, så tok det sinnsykt lang tid å fylle på kjølevæsken. Trakten jeg brukte var konstant full, så jeg måtte bare helle på pittelitt, vente en god stund til det hadde sunket ned, fylle på pittelitt til, vente enda lengre, ... Totalt sett tok det vel rundt 15-20 minutter fra jeg begynte å fylle på til det var fullt.
iii) Er dette vanlig, eller tyder det på at det har tettet seg igjen et eller annet sted?

Jeg trodde også det var ferdigutblandet, men jeg ser nå at det var konsentrat, så jeg må vel kanskje suge ut halvparten og fylle på med vann...
iv) Kan jeg bruke vann fra springen, eller må jeg på Biltema og kjøpe destillert vann? Eventuelt, kan jeg bare la det være konsentrat på tanken?

Takk for alle kyndige svar på mine dumme spørsmål! :lol:
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by haakeik »

Du bør ikke kjøre med konsentrat.
Ta det en tur på Biltema igjen og kjøp den røde longlife ferdigblandet. Den brukte jeg på forrige sykkelen min.
Flush et par runder med vann (vanlig) og så fyller du opp med den røde.

Flushing innebærer å fylle kjølesystemet med vann, starte motoren og la den bli så varm at termostaten åpner og sirkulerer også i radiator, og tappe av alt vann til slutt.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by pollti »

Du er ikke dum ihvertfall. En ikke uvanlig feil. Støtter ikke umiddelbart rådet om å bruke Longlife Biltema hvis du ikke har sjekket hva produsenten av sykkelen anbefaler og da bør Biltema kjølevæska tilfredsstille de kravene. Hva forrige eier har sendt med sykkelen er av mindre interesse, sjekk produsentens eller forhandlers anbefaling og bruk det.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by Spiritofwinter »

Du sier det tok lang tid å fylle på, var det bare radiator du tømte og fylte på igjen? Eller var det resten av systemet også? Har du sjekket om produsenten av MC (hvilken MC er det snakk om?) har noen spesielle fremgangsmetoder for å fylle på for å hindre luft i systemet?

Jeg byttet selv på min KTM for et par år siden ved storservice. Da var det spesifisert i verkstedmanualen at der var noen lufteskruer på motor som måtte ut og forhjulet skulle være 60cm over bakken ved påfylling slik at systemet skulle fylle seg opp, ikke bare radiator. Kjenner ikke til at dette er normalt på andre typer MC, men det kan være noe sært fra produsent for å fylle riktig.

Kan ellers nevne at jeg også rotet mye frem og tilbake med google søk før jeg fant ut hvilken kjølevæske jeg skulle bruke på min. Min hadde rød, jeg tappet av og fylte på rød, ingen problemer med min siden.
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by Kawazaxi »

pollti wrote: 22 Apr 2021 06:32 Du er ikke dum ihvertfall. En ikke uvanlig feil. Støtter ikke umiddelbart rådet om å bruke Longlife Biltema hvis du ikke har sjekket hva produsenten av sykkelen anbefaler og da bør Biltema kjølevæska tilfredsstille de kravene. Hva forrige eier har sendt med sykkelen er av mindre interesse, sjekk produsentens eller forhandlers anbefaling og bruk det.
Verkstedmanualen anbefaler etylenglykol, altså den grønne jeg brukte for to år siden.
Men da jeg undersøkte dette i natt, så fant jeg flere kilder som sa det samme som @haakeik; at grønn ble anbefalt til motorer i gamle dager, men at man med fordel kan bytte over til rød nå, og at rød er helt bakoverkompatibel.

Spiritofwinter wrote: 22 Apr 2021 10:27 Du sier det tok lang tid å fylle på, var det bare radiator du tømte og fylte på igjen? Eller var det resten av systemet også? Har du sjekket om produsenten av MC (hvilken MC er det snakk om?) har noen spesielle fremgangsmetoder for å fylle på for å hindre luft i systemet?
Ja, jeg sjekket verkstedsmanualen ('03 R1), og det står ikke noe spesielt om verken lufteskruer eller vinkel på sykkelen. Det skal være ganske rett frem - åpne radiatorlokket og reservoarlokket, tapp ut via skrue i bunn, sett i skruen igjen, fyll på hhv. radiator og reservoar, lukk igjen begge.
Kan hende det var fordi jeg fylte på konsentrat, at det var mer tyktflytende, og derfor tok lengre tid å fortrenge luftboblene? Meeeener å huske at jeg hadde samme problem da jeg fylte på ferdigblandet for to år siden, men er ikke 100% sikker. Hvis jeg ender opp med å bytte kjølevæske igjen nå, så skal jeg passe på å fylle på ferdigblandet, så får vi se.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by haakeik »

Det er bare å flushe. Når du har fylt opp med ny kjøleveske, lar du lokket være av. Så klemmer du på alt av gummislanger fra/til radiator, for å presse ut luft. Start motoren og la den gå noen minutter. Slå av tenning, etterfyll radiator til den renner over og sett på lokket. Kontroller også nivået på ekspansjonstanken.
Biltema rød er good shit :thumleft
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by Kawazaxi »

haakeik wrote: 22 Apr 2021 17:42 Det er bare å flushe. Når du har fylt opp med ny kjøleveske, lar du lokket være av. Så klemmer du på alt av gummislanger fra/til radiator, for å presse ut luft. Start motoren og la den gå noen minutter. Slå av tenning, etterfyll radiator til den renner over og sett på lokket. Kontroller også nivået på ekspansjonstanken.
Biltema rød er good shit :thumleft
Nå har jeg handlet inn den røde longlife-frostvæsken til Biltema, så jeg tror åpenbart på deg :) Men hvorfor er du så fan av den? Hva er det som gjør at du kan si at den er så god at det er verdt å svitsje fra grønn?
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by ole m. »

Fargene på kjølevæske betyr null og niks, det finnes ingen standard her. Du må lese i instruksjonsboka hva slags kjølevæske som anbefales, og finne samme produkt. Det som er rødt hos en produsent, kan være grønn eller blå hos en annen.
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Noen dumme spørsmål om kjølevæske

Post by Kawazaxi »

Fylte på den røde fra Biltema i dag, og ser altså at det er etylenglykol. Det er jo det servicemanualen anbefaler uansett, men den skulle jo altså liksom være grønn. Jaja. :) Etylenglykol er etylenglykol!
Post Reply