Ikke MC relatert!
Har en BMW 216 d (2015) som lekker på bremsekalipter venstre side bak. Antar dette kommer av at bremseskive og kloss ble byttett sist høst.
Uansett, ser ny kalipter fort ligger på rundt 4 k.
https://www.gsbildeler.no/bremser-brems ... k__4011479
Et pakningssett ligger på rundt 100-200 kr
https://www.bildeler.no/bremsecaliper-r ... nr=BT30086
En overhalt kan kjøpes fra Lauber for rundt 600 +frakt mva etc.
https://www.autodoc.co.no/lauber/14625815
Hva foreslås? Heller mot denne overhalt som virker enkelt å greit
Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
- haakeik
- Posts: 307
- Joined: 02 Mar 2016 12:35
- MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt) - Location: Asker
Re: Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
Du skal av med gammel kaliper uansett, så hvorfor ikke bare kjøpe pakningsettet og overhale selv?
Det er ikke så mye jobb: To skruer, ta av bremseslangen, inn på kjøkkenbenken, lirk ut stempelene forsiktig, sett på nye pakninger, press inn stempelene forsiktig igjen, to skruer på, bremseslange på, luft bremsene.
Jeg har gjort det selv på gammelsykkelen. Jobben var lett, men jeg var nervøs før jeg begynte.
Samme prinsipp på bil kalipere
Det er ikke så mye jobb: To skruer, ta av bremseslangen, inn på kjøkkenbenken, lirk ut stempelene forsiktig, sett på nye pakninger, press inn stempelene forsiktig igjen, to skruer på, bremseslange på, luft bremsene.
Jeg har gjort det selv på gammelsykkelen. Jobben var lett, men jeg var nervøs før jeg begynte.
Samme prinsipp på bil kalipere
Re: Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
Helt enig med @haakleik.
Begynn med å demonter hele røkla. Rengjør så godt du kan før du åpner. Når du åpner den har du tre alternativ:
1: Kalipper hus er korrodert i veggene, og ikke mulig å slipe dem glatte. --> Bytt til overhalt
2: Alt ser greit ut, ikke stygge felt i kalipperhus som gjør det fortsatt mulig å oppnå tetning. Stempel er også greit, uten synlig korrosjon --> Nytt pakningsett. Lagervare i Lier. Kan hentes på dagen.
3: Vegger i kalipperhus ok. Stempel korrodert --> Nytt pakningsett og nytt stempel. Begge deler på lager i Lier. Hentes på dagen.
Dette er ikke en vanskelig jobb. Bare jobb sakte og gjør godt rent. Smør de nye pakningene godt før de skyves inn.
Det som er mest køddete er at mansjett som omslutter stempelet må presses på plass i kalipperhuset før stempelet skyves inn.
Monter de nye pakningene på plass inni kalipper hus.
Tre mansjetten over stempelet fra topp. Smør stempelveggene godt med egnet gris, og trekk mansjetten forbi sporet i stempelet slik at den nesten faller av i bånn. Nå kan du presset mansjetten skjørt på plass i sporet i kalipperhuset, og derettet presses stempelet på plass og presses sakte inn. Mansjetten vil nå skli oppover stempelet og sette seg i sporet i stempelet.
Om det er problematisk å presse mansjett på plass i sporet i kalipper når mansjetten sitter på stempelet kan man alternativt sette mansjetten på plass først. For å få presset stempelet greit inn i mansjett klipper man seg en trakt av en ølboks. Anbefaler Aass Bayer.. Da tar det litt lenger tid
Ta begge sider, slik at bremsene tar jevnt på begge sider.
Gjør også gliderne rene.
Man smører gliderne med en type fett og stemplene med en annen type fett. Begge deler finnes på Biltema, kanskje følger der fett med i repsett?
Handbrems system på denne bilen kjenner jeg ikke til, men må trolig resettes. Der finnes garantert masse på YT om tema...
Begynn med å demonter hele røkla. Rengjør så godt du kan før du åpner. Når du åpner den har du tre alternativ:
1: Kalipper hus er korrodert i veggene, og ikke mulig å slipe dem glatte. --> Bytt til overhalt
2: Alt ser greit ut, ikke stygge felt i kalipperhus som gjør det fortsatt mulig å oppnå tetning. Stempel er også greit, uten synlig korrosjon --> Nytt pakningsett. Lagervare i Lier. Kan hentes på dagen.
3: Vegger i kalipperhus ok. Stempel korrodert --> Nytt pakningsett og nytt stempel. Begge deler på lager i Lier. Hentes på dagen.
Dette er ikke en vanskelig jobb. Bare jobb sakte og gjør godt rent. Smør de nye pakningene godt før de skyves inn.
Det som er mest køddete er at mansjett som omslutter stempelet må presses på plass i kalipperhuset før stempelet skyves inn.
Monter de nye pakningene på plass inni kalipper hus.
Tre mansjetten over stempelet fra topp. Smør stempelveggene godt med egnet gris, og trekk mansjetten forbi sporet i stempelet slik at den nesten faller av i bånn. Nå kan du presset mansjetten skjørt på plass i sporet i kalipperhuset, og derettet presses stempelet på plass og presses sakte inn. Mansjetten vil nå skli oppover stempelet og sette seg i sporet i stempelet.
Om det er problematisk å presse mansjett på plass i sporet i kalipper når mansjetten sitter på stempelet kan man alternativt sette mansjetten på plass først. For å få presset stempelet greit inn i mansjett klipper man seg en trakt av en ølboks. Anbefaler Aass Bayer.. Da tar det litt lenger tid
Ta begge sider, slik at bremsene tar jevnt på begge sider.
Gjør også gliderne rene.
Man smører gliderne med en type fett og stemplene med en annen type fett. Begge deler finnes på Biltema, kanskje følger der fett med i repsett?
Handbrems system på denne bilen kjenner jeg ikke til, men må trolig resettes. Der finnes garantert masse på YT om tema...
Re: Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
Da er det jo bare å hoppe i det
Repsett bestilt, samt tatt Youtube «kurs»
Repsett bestilt, samt tatt Youtube «kurs»
-
- Posts: 2526
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
Husk også å tømme og gjøre rent bremsevæske reservoaret på hovedsylindern. Det samler seg jurke på bunnen av reservoaret, og starter du å lufte kaliperne uten å gjøre rent først, så følger noe av jurka med, og det er ikke lenge før kaliperne krangler igjen. Bremsevæska er hygroskopisk og trekker til seg fuktighet fra lufta over tid. Det er det som legger seg som jurke på bunnen av reservoaret.
Og det er grunnen til at bremsevæskr skal skiftes med jevne mellomrom. Dette forsømmes ofte....
Og det er grunnen til at bremsevæskr skal skiftes med jevne mellomrom. Dette forsømmes ofte....
Re: Bremsekalipter - overhale, eller pakkningssett
Sikkert noe jeg burde forstå, men lat som du snakker til en 3 åring... Aass... ja selfølgelig... den satt langt inne og det er ingen 3 åring som skal få Aass
Ja skal huske på det. Et av de bedre mekaniske innspill du har kommet med på lenge