Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by haakeik »

Dette er vel ikke mc relatert, tenker noen [-X Men, jo i høyeste grad. Vi bruker høytrykksvaskere til å rengjøre syklene våre :D
Min Kärcher lekker som en foss når jeg setter vann på. Trenger ikke å slå den på engang.
Etter å ha åpnet faenskapet, og koblet til vann, finner jeg raskt årsaken. Det sprengt hull i et plastikkrør.
karcher1.jpg
karcher2.jpg
Her er biten som løsnet.
karcher3.jpg
Den har jeg lyst til å lime på plass igjen, før jeg eventuellt bestiller en ny del, som egentlig ikke koster så mye. Men, det nå litt gøy å fikse ting uten å kjøpe nytt. :D
karcher4.jpg
Det jeg trenger råd om, er hvilket produkt egner seg best til å lime dette på plass? Jeg er usikker på om det enkleste er det beste, dvs. superlim. Har mer tro på en expoxy eller noe lignende. Jeg har en Locktite Power Epoxy liggende. Er den bedre egnet eller finnes det noe bedre.
Eller skal jeg bare bestille ny del, uten å gjøre et forsøk på liming?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by Bikeridr »

Er det ABS plast? I såfall kan du jo prøve med aceton og la plasten "sveise" seg selv. Er det PVC, er vel epoxy bedre.
"Superlim" eller cyanoacrylat blir vel for sprøtt, tenker jeg.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by mekkern »

Først må en finne plasttypen-finn plastkoden på delen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Resin_identification_code
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by haakeik »

Finner ikke sånn trekant, men det står stemplet PA 66 50GF.
Hvis jeg søker på det, så kommer jeg til denne siden, som sier at det er Polyamide 6.6. (nylon 6.6)
https://akro-plastic.com/productfilter/details/5012/
Litt søk på Polyamide 6.6 gluing, sier at det er vanskelig å lime. Men at man kan bruke en "bonder".
Noe ren plastic bonder har ikke jeg og jeg ser at Clas Ohlson selger denne delen for kr. 309.
https://www.clasohlson.com/no/Innl%C3%B ... r512174000

Tror jeg bestiller delen(og har den i reserve) og så prøver jeg meg med den universielle expoxyen jeg har og ser hvor lenge det holder.
Egentlig litt synd at delen er såpass billig. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en ny AVAP60/P80 :evil:
Med det er ikke så økonomisk lurt. Dyre er dem og jeg har masse ekstrautstyr til Kärcher'n.
Men nå som jeg vet jeg får fikset den, skal jeg spandere på meg et sett med stål-forsterket slange.
Orginalslangen er "HAT" .
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by knutk »

Om du har en loddebolt med temperaturregulering kan denne sveises.

Prøv deg frem til hvilken temperatur som smelter plasten. Begynn i den kalde enden av skalaen og øk varmen.

Bruk en tynn spiss på loddebolten og stikke den dypt inn i skjøten, man drar bolten langs skjøten og lager en grøft, dypest mulig uten å gå helt gjennom.
I den prosessen vil litt av plasten bli presset opp langs sidene av 'grøfta'.
Begynn du fyll grøfte ved å smelte plasten som er pressa opp langs sidene og presse den ned i 'grøfta', og fylle den igjen. Om du treffer riktig på temperaturen på loddebolten vil plasten oppføre seg som en seig masse, og etter hvert som den presses nedi stryker man loddebolten over i jevne bevegelser slik at grøftekanten' også blir varm, slik at de smelter sammen.

Trolig blir det litt manko på plast for å fylle grøfta høyt nok.
Da tar du Dremel og bruker smergelskive til å skjære av litt plast fra steder hvor der er litt plast til overs, som braketter o.l. Skal ikke mye til.
Bruk en avbiter med skarpt bitt og knip av små fliser av ekstra materialet, legg flisene oppå der de skal fylles, så stryker du dem utover med loddebolten.

Det er mer tungvint å forklare det enn å gjøre det. Når man først er i gang ser man kjapt hvordan det funker. Bare å prøve, ingen ting å tape.

Og om alt skjærer seg ar Kärcher dyktige på reservedeler, og normalt ikke så dyre deler heller. Man finner delekatalog på nett.

Lykke til
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by Trondgv »

haakeik wrote: 11 Apr 2021 15:25 Finner ikke sånn trekant, men det står stemplet PA 66 50GF.
Hvis jeg søker på det, så kommer jeg til denne siden, som sier at det er Polyamide 6.6. (nylon 6.6)
https://akro-plastic.com/productfilter/details/5012/
Litt søk på Polyamide 6.6 gluing, sier at det er vanskelig å lime. Men at man kan bruke en "bonder".
Noe ren plastic bonder har ikke jeg og jeg ser at Clas Ohlson selger denne delen for kr. 309.
https://www.clasohlson.com/no/Innl%C3%B ... r512174000

Tror jeg bestiller delen(og har den i reserve) og så prøver jeg meg med den universielle expoxyen jeg har og ser hvor lenge det holder.
Egentlig litt synd at delen er såpass billig. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en ny AVAP60/P80 :evil:
Med det er ikke så økonomisk lurt. Dyre er dem og jeg har masse ekstrautstyr til Kärcher'n.
Men nå som jeg vet jeg får fikset den, skal jeg spandere på meg et sett med stål-forsterket slange.
Orginalslangen er "HAT" .
Karcherutstyr passer direkte på AVA 👍 Obs hadde nettopp et veldig bra tilbud på ava p80, 2499 med masse utstyr
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by knutk »

Trondgv wrote: 11 Apr 2021 19:57
haakeik wrote: 11 Apr 2021 15:25 Finner ikke sånn trekant, men det står stemplet PA 66 50GF.
Hvis jeg søker på det, så kommer jeg til denne siden, som sier at det er Polyamide 6.6. (nylon 6.6)
https://akro-plastic.com/productfilter/details/5012/
Litt søk på Polyamide 6.6 gluing, sier at det er vanskelig å lime. Men at man kan bruke en "bonder".
Noe ren plastic bonder har ikke jeg og jeg ser at Clas Ohlson selger denne delen for kr. 309.
https://www.clasohlson.com/no/Innl%C3%B ... r512174000

Tror jeg bestiller delen(og har den i reserve) og så prøver jeg meg med den universielle expoxyen jeg har og ser hvor lenge det holder.
Egentlig litt synd at delen er såpass billig. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en ny AVAP60/P80 :evil:
Med det er ikke så økonomisk lurt. Dyre er dem og jeg har masse ekstrautstyr til Kärcher'n.
Men nå som jeg vet jeg får fikset den, skal jeg spandere på meg et sett med stål-forsterket slange.
Orginalslangen er "HAT" .
Karcherutstyr passer direkte på AVA 👍 Obs hadde nettopp et veldig bra tilbud på ava p80, 2499 med masse utstyr
Kjøpte ikke du Trond en AVA spyler?

Ser i diverse forum at folk stort sett er godt fornøyde med sine AVA spylere, men de er litt kritiske til plastdetaljer og litt tuklete løsninger. Men ingen som angrer på kjøpet...

Har du hat tid til å gjøre deg opp en mening basert på praktisk bruk ?
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by haakeik »

knutk wrote: 11 Apr 2021 18:13 Om du har en loddebolt med temperaturregulering kan denne sveises.

Prøv deg frem til hvilken temperatur som smelter plasten. Begynn i den kalde enden av skalaen og øk varmen.

Bruk en tynn spiss på loddebolten og stikke den dypt inn i skjøten, man drar bolten langs skjøten og lager en grøft, dypest mulig uten å gå helt gjennom.
I den prosessen vil litt av plasten bli presset opp langs sidene av 'grøfta'.
Begynn du fyll grøfte ved å smelte plasten som er pressa opp langs sidene og presse den ned i 'grøfta', og fylle den igjen. Om du treffer riktig på temperaturen på loddebolten vil plasten oppføre seg som en seig masse, og etter hvert som den presses nedi stryker man loddebolten over i jevne bevegelser slik at grøftekanten' også blir varm, slik at de smelter sammen.

Trolig blir det litt manko på plast for å fylle grøfta høyt nok.
Da tar du Dremel og bruker smergelskive til å skjære av litt plast fra steder hvor der er litt plast til overs, som braketter o.l. Skal ikke mye til.
Bruk en avbiter med skarpt bitt og knip av små fliser av ekstra materialet, legg flisene oppå der de skal fylles, så stryker du dem utover med loddebolten.

Det er mer tungvint å forklare det enn å gjøre det. Når man først er i gang ser man kjapt hvordan det funker. Bare å prøve, ingen ting å tape.

Og om alt skjærer seg ar Kärcher dyktige på reservedeler, og normalt ikke så dyre deler heller. Man finner delekatalog på nett.

Lykke til
Joda, forklaringen er mottatt og forstått :thumleft Har ikke regulerbar loddebolt, men jeg skal prøve allikevel.
Har allerede bestilt ny del, så K5'en blir reparert åkkesom.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by PtoV »

Du må være obs på at det kan være mer som har fryst i stykker, sylinderene for eksempel, de tåler ikke frost hvis det er vann i dem. Du kan risikere at den lekker som en sil når du setter den i gang. Men kanskje du har flaks.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by intruder »

Her je sitt mæ ti sentimeter nysnø å førfriskende kastevinder .... :-k
nei du....herifrå er gode råd dyre.......
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by Trondgv »

knutk wrote: 11 Apr 2021 22:06
Trondgv wrote: 11 Apr 2021 19:57
haakeik wrote: 11 Apr 2021 15:25 Finner ikke sånn trekant, men det står stemplet PA 66 50GF.
Hvis jeg søker på det, så kommer jeg til denne siden, som sier at det er Polyamide 6.6. (nylon 6.6)
https://akro-plastic.com/productfilter/details/5012/
Litt søk på Polyamide 6.6 gluing, sier at det er vanskelig å lime. Men at man kan bruke en "bonder".
Noe ren plastic bonder har ikke jeg og jeg ser at Clas Ohlson selger denne delen for kr. 309.
https://www.clasohlson.com/no/Innl%C3%B ... r512174000

Tror jeg bestiller delen(og har den i reserve) og så prøver jeg meg med den universielle expoxyen jeg har og ser hvor lenge det holder.
Egentlig litt synd at delen er såpass billig. Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en ny AVAP60/P80 :evil:
Med det er ikke så økonomisk lurt. Dyre er dem og jeg har masse ekstrautstyr til Kärcher'n.
Men nå som jeg vet jeg får fikset den, skal jeg spandere på meg et sett med stål-forsterket slange.
Orginalslangen er "HAT" .
Karcherutstyr passer direkte på AVA 👍 Obs hadde nettopp et veldig bra tilbud på ava p80, 2499 med masse utstyr
Kjøpte ikke du Trond en AVA spyler?

Ser i diverse forum at folk stort sett er godt fornøyde med sine AVA spylere, men de er litt kritiske til plastdetaljer og litt tuklete løsninger. Men ingen som angrer på kjøpet...

Har du hat tid til å gjøre deg opp en mening basert på praktisk bruk ?
Jeg har en P70 master og er veldig fornøyd. Skumkanon som følger med er drit, men har kjøpt en annen som fungerer veldig bra. Følger med flere forskjellige dyser som er veldig greit. Forlenger på spylelansen, fleksibel slange er noe som er verdt å nevne. Har også en terrassevasker fra AVA som er genial, både på betong, fliser og selvsagt terrasse. Jeg angrer ikke på kjøpet 👍 Har blitt brukt til spyling av båt, bil, hus MC og uteområder. Eneste er at den må ha litt vann, så en bør bruke et endestykke på hageslangen som ikke stenger for vann når ingenting er tilkoblet.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by ole m. »

Har du eksempel på skumkanoner som er bra?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by knutk »

ole m. wrote: 12 Apr 2021 14:20 Har du eksempel på skumkanoner som er bra?

https://www.clasohlson.com/no/Sonax-Xtr ... /p/31-6153
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by Trondgv »

ole m. wrote: 12 Apr 2021 14:20 Har du eksempel på skumkanoner som er bra?
Den som knut linket til skal være god, jeg har kjøpt hos Pettersen Autospa. Han har en nettside.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Trenger råd om frostskadet Kärcher K5

Post by ole m. »

Takk for svar, begge to! :thumleft
Post Reply