Fikse støtdempere bak?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
siapelan
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2021 17:57
MC: Honda VT1100C i grei brukstilstand

Fikse støtdempere bak?

Post by siapelan »

Har en Honda VT1100C 1992 i grei bruksstand som jeg fikser litt etter hvert. Nå er turen kommet til støtdemperne bak. På sykkelen står det nå et par Showa MM8-881 dempere (se bilder) som jeg mistenker er originale (jeg har hatt sykkelen i ca 5 år).

Hva tenker dere er best å gjøre; er det mulig å kjøpe et kit for å "refurbish'e" eksisterende dempere - antar det er en rimelig løsning om det finnes kit til denne demperen?

Evt kjøpe nye - hvilke er i så fall gode til denne sykkelen?

Takker for alle tips :)
Attachments
06.jpg
05.jpg
01.jpg
User avatar
haakeik
Posts: 105
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Fikse støtdempere bak?

Post by haakeik »

Du kan jo sjekke priser for deler du trenger og veie det opp mot hva det koster å kjøpe ny.
https://www.servicehonda.com/oemparts/a ... ck-asorber

Engelske Hagon har gode dempere til en rimelig pris. Har selv kjøpt derfra.
User avatar
ole m.
Posts: 797
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Fikse støtdempere bak?

Post by ole m. »

Jeg ville forsøkt å få overhalt de originale, da det er en viktig del av utseendet på sykkelen. Men å bytte til Hagon er sikkert raskere og enklere, kanskje også billigere. Jeg har Hagon selv på et par sykler. De har også en utgave med kromdeksel over deler av fjæra.

Hagon Classic 2:
Image
siapelan
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2021 17:57
MC: Honda VT1100C i grei brukstilstand

Re: Fikse støtdempere bak?

Post by siapelan »

ole m. wrote: 05 Apr 2021 20:21 Jeg ville forsøkt å få overhalt de originale, da det er en viktig del av utseendet på sykkelen. Men å bytte til Hagon er sikkert raskere og enklere, kanskje også billigere. Jeg har Hagon selv på et par sykler. De har også en utgave med kromdeksel over deler av fjæra.

Hagon Classic 2:
Image
Hei - takk for tilbakemelding. Jeg har mekket mye i mange år, men aldri fikset opp støtdempere. Etter å ha googlet litt ser jeg at det å sette trykk innvendig i demperen er en del av prosedyren, og flere steder ser jeg at de bruker nitrogen til dette. Jeg vet at nitrogen ofte brukes der man ønsker jevnest mulig trykk uavhengig av temperatur, så sikkert best, men jeg ser også at enkelte bare pumper inn luft. Trenger man noe spesielt verktøy til å pumpe inn, og bør det være nitrogen? Eller er det bare å finne frem sykkelpumpa?
User avatar
ole m.
Posts: 797
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Fikse støtdempere bak?

Post by ole m. »

Luft inneholder blant annet oksygen og vann, som du ikke ønsker i demperne. Gjør det ordentlig, lever dem inn for påfylling med nitrogen.

Men at nitrogen holder jevnere trykk ved temperaturforandringer er en seiglivet myte. Nitrogen følger gassloven, innenfor området for praktisk bruk av gassen. Fordelen med nitrogenfylling er at man unngår vann og oksidering, og mindre lekkasje gjennom gummi (diffundering). Nitrogen-molekylet er en del større enn oksygen, og man får mindre risk for diffundering gjennom materialer, som gummi i dekk og gassblærer i demperne. Luft er ca 78 % nitrogen, 21 % oksygen, resten er andre gasser (karbondioksid, argon etc).

Jeg tror det har vært noen overivrige selgere av nitrogenfyllte bilhjul, som er årsaken til myten om at det ikke gir trykkøkning ved temperaturforandringer. Man bruker det gjerne i formel-1, men da er det primært for å ha en ikke-reaktiv gass i tilfelle brann. Oksygen i dekkene kan gi vesentlig større brann om de punkterer eller eksploderer.
Post Reply