T-mutter / T-stykke med gjenger

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by SteinarPedersen »

Heia!

Jeg har en utfordring med å finne en del som denne, og til tross for at det ikke er direkte MC-relatert håper jeg noen kanskje har peiling på hva jeg kan lete etter for å erstatte den:
Image
Dette er en T med innvendige gjenger, og det viser seg å være ganske vanskelig å finne tak i noe lignende. Spesielt når jeg ikke aaaner hva jeg skal søke etter..

Det nærmeste jeg er en fornuftig løsning er en "barrel nut", men disse er heller ikke superenekel å finne i ca. samme størrelse.

Finnes det en genial sjel som har forslag til hva jeg kan gjøre?
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by inunf »

Hva er den til? Tviler på at dette er en standarddel. Er den ødelagt, eller er det bare snakk om å få ut den biten som er knekt inni den?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by Bikeridr »

Kan du klare deg med en vingemutter?
Er jo ikke akkurat lik, men kan kanskje gjøre nytten :-k
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by haakeik »

Av en eller grunn ser jeg ikke bildet ditt, men jeg søkte på "T shaped nut".
Er det noen av disse?
https://www.amazon.com/T-Nuts/b?ie=UTF8&node=16410131
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by kvase »

Ødelegge resten av uka med slikt noe da på lille Lørdag aj aj brain wrestling
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by SteinarPedersen »

Dette er til et Volvo Takstativ fra 2012. Delene er festet for strammebolten på innfestingen på railene. To stykk reservedeler fra Volvo viser seg å koste 700, halvparten av et nytt komplett stativ, så det er ganske uaktuelt.

Hvis jeg hadde fått ut skruerestene inni, ville det løst utfordringen, men jeg har ganske enkelt ikke verktøy til å få de ut uten å plages. Dessuten la jeg alle fire i et bad med rustløser / penetreringsspray i to dager før jeg prøvde å få ut skruene: på to av de vrei bare bolten seg av. Det var mildt sagt en spennende jobb å i det hele tatt få av takstativet fra bilen. :o

T-nut er visstnok en annen greie, haakeik. De har jeg faktisk mange av og er superpraktiske til mye rart, men dessverre ikke dette.

Bikeridr: Nja, alt går an, men da vil det være veldig enkelt å ta av takstativet (og stygt), og denne T-delen på bildet ligger inni et spor på baksiden innfestningen på rails på bilen, som strammes inn med en bolt fra forsiden (bak dekselet).

Enda et bilde, litt mer beskrivende kanskje
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by Bikeridr »

Ah, nå skjønner jeg. Har du tilgang på sveiseapparat, eller er godkompis med noen som har?

I såfall kan du jo kjøpe hylsemutter (som bare er en lang rund mutter og fås på byggevarehus). Der finner du sikkert også 20mm bredt flattjern i 1 m lengde. 4 hylsemuttere og en meter flattjern koster vel ikke mer enn 50-lappen og så spanderer du en boks pils på sveisekompisen din. Et Violá og du har nye skinnemutre :)
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by mekkern »

Hvis du fixer slike:
https://www.biltema.no/bygg/festeelemen ... 2000018782

og noen slike med langt nok ugjenget parti:
https://www.biltema.no/bygg/festeelemen ... 2000021247

Så kan du stikke innom og jeg skal lage nye til deg. :thumleft
Lakke dem er nok lurt hvis du ikke får tak i rustfritt.

Kan jo se om jeg får ut skruene også..
lamoi
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2015 06:31
MC: KTM 690 Enduro R (2014)
Location: Oslo

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by lamoi »

Jeg klarte ikke helt å se bildet, men jeg tipper du kan bruke noe slikt for å få ut restene: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000042008

Du må bruke et lite bor for metall først, så bruker du skrueuttrekkeren. Denne er venstregjenget, så den skal ta med seg skruen ut i det du skrur den inn.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by knutk »

Dersom 'mutteren' er brukandes utover problemet med knekt skrue som sitter fast kan det (som allerede foreslått) være et alternativ å bruke 'skrue uttrekker' (Alle vet jo at det heter 'Grise P..., men jeg prøver å være litt snill :lol: )

Uansett, GP er problematisk for små skruer.

Derfor finnes der et alternativ,
https://www.ebay.com/itm/13Pcs-Left-Han ... SwcvFgNqfE

Om man tar det med ro og pøser på med rustløser vil disse drillene trolig funke bedre.
Utfordringen ligger i å sentrere boren. Om man ikke greier å slå inn et start-merke for boren bør man vurdere å mekke til en form for styring på boren som sikrer at man begynner å bore i senter av skruen som skal ut.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by Bikeridr »

Istedet for å bruke rustløser, kan du legge mutter med fastrusta bolt i vanlig smøreolje (10W/40) over natta. Funker ofte vel så bra som rustløser, siden det også smører.
Jeg bruker ofte det ombord når bolter har marinert seg i sjøvann og nekter plent å la seg overbevise med puseprat og små fastnøkler.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by SteinarPedersen »

Gode tips!

Jeg tror jeg skal gi det et nytt forsøk å borre ut boltene. Det er M6, så de er jo ikke akkurat store. Ingen av grisepikkene mine passer, men får kanskje vurderer slike venstreborr. Kjekt med hjemmekontor. Ingen vet du er i garasjen og fikler:D

Takk for tilbudet Mekkern! Det ser ut som det kunne vært en løsning, og mulig jeg tar deg på tilbudet om jeg ikke får det ut selv eller kjøper meg et sveiseapparat for anledninga, hehe.
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by inunf »

Grisepikker er i all hovedsak laget for å knekke i skruen du prøver å få ut, prøv heller noe annet. Ser det stikker ut litt av skruen, du kan forsøke å file et flatt spor i den med ei baufil og skru den ut med et flatt skrujern. Hvis du har mulighet til å feste T-stykket, kan du bruke en slagtrekker: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000032610

Du kan også bore ut skruen, hvis du ødelegger gjengene kan du sette inn løsgjenger: https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000022403
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by knutk »

Er hullet for bolten gjennomgående slik at man kommer til fra baksiden?

Om så er vil det være en ide å bore fra baksiden, fordi:
-- Boltens overflate er flat og uskadet, slik at man kan slå inn et lite hakk og bore et sentreringshull med tynn bor før man går opp i dimensjon.
-- Drillen vil dreie i en retning som gjenger skruen ut.
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: T-mutter / T-stykke med gjenger

Post by mekkern »

Beste er å sveise fast en mutter- da har du noe å skru på og varmen pleier å løsne det. :thumleft
Post Reply