Page 1 of 2

Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 09:20
by inunf
Etter det ørtende forsøket på å lappe bensintanken på RDen ble den fortsatt ikke tett. Tanken er i så dårlig forfatning at hvis den skal repareres må den sannsynligvis sveises. Jeg har sett litt på alternativene, bla. å finne en brukt tank, men det er ikke så mye å velge i. Ser det ligger mye annonser på ebay for nye tanker fra India. Pris ca. 2500 kr inkl. frakt men ikke moms. Ikke noe å si på prisen, men hvordan er kvaliteten? Er det noen som har erfaring med sånt?

Link til tanken jeg lurer på

Grunnen til at jeg ikke vil koste på all verden er at resten av sykkelen også er ganske rufsete. Tenker i tilfellet å behandle tanken innvendig med sealer og lakke den selv med sprayboks. Har fått greit resultat med det før, om det ikke blir bra så tenker jeg det i alle fall blir bra nok.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 09:58
by Bikeridr
Jeg tipper kvaliteten skal være grei, den. Jeg har ikke kjøpt selv, men India har jo en enorm bil og motorsykkelindustri. Verdens største autoindustrimerke er jo indisk; Tata, som bl a eier og produserer Rover. De lager også en Land Rover kopi under eget merke, i tillegg til lastebiler.
India produserer jo også Royal Enfield og den 750'n til Harley-Davidson.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 11:16
by ole m.
Jeg vill ikke handlet tank fra India på e-bay, tror neppe passformen og utseende vil være i nærheten av originalt, dessverre. Jo da, det produseres kjøretøy der som er bra, men det er mange bakgårdsprodusenter som selger varer på e-bay. Selger her har i alle fall to negative tilbakemeldinger på dårlig kvalitet og passform, så sjekk dette nøye før du evt. bestiller.

Er det ikke bedre å finne en brukt originaltank enn jalla-greier fra India? :roll:

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 11:38
by pelsen
Jeg har ikke kjøpt tank selv, men jeg har sett noen fra India. De kan være bra og de kan være dårlige, feil fasong, utette, eller helt ok.
Har sett en video med en som sitter på bakken i bakgården og banker ut tank i sanden. Flott håndtverk, men den blir jo ikke helt lik originalen.
De har jo ikke originalformene der heller.
Det kan være like greit å sveise på originaltanken som å kjøpe en fra India som man må sveise på. :lol:

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 14:10
by mekkern
Kan jo hende at det holder med å tinne tanken/lodde også? hvis det bare er litt og ikke helt råtten? :-k

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 14:40
by Borg
Hvis du går for det, send en melding til selger å hør om de ikke også kan vise et bilde fra under tanken.
Du er jo litt hendig selv, så om det ser likt ut er det jo en ting. Men i andre tilfeller vil du kanskje til å med se om det er noe innlysende feil.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 25 Jan 2021 15:10
by intruder
Borg wrote: 25 Jan 2021 14:40 Hvis du går for det, send en melding til selger å hør om de ikke også kan vise et bilde fra under tanken.
Du er jo litt hendig selv, så om det ser likt ut er det jo en ting. Men i andre tilfeller vil du kanskje til å med se om det er noe innlysende feil.

Skjønner meg ikke så mye på det , men Per på MC service Vang hadde en Royal Enfield Himalayan kjøpt på Lazy Boys til avtalt service i fjor sommer.
Han har skrudd MC på MChuset Nydal i årevis samt drevet enmannsfirma de siste årene. :thumleft
Han hadde sett relativt nøye på ulike løsninger inderne hadde valgt...ingenting var dårligere enn det som brukes på MC ellers rundt omkring syntes ihvertfall han ....
Han hadde bekjentskaper som hadde jevnlig kontakt med folk i India der det går noen millioner RE av ulike merker..
Denne kjenningen så ikke MCer som sto henslengt langs veiene i India oftere enn i Norge ...antallet tatt i betraktning...=D>
Dessuten er svært mye av konstruksjonsutvikling,motordeler osv gjort i England og brukes på lisensordninger i India.. :plystre
Så eventuelle RE kjøpere behøver kanskje ikke å bekymre seg mer enn andre i forkant....
men som sagt...jeg har ikke stort rede på det....og sikkert ikke Per med vel 40 års erfaring heller.... :redface


takk te n Rotmo :plystre

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 26 Jan 2021 08:10
by intruder
Er klar over at saken gjelder Kina.......men ull er ull sa fanden......og klipte kua....... :redface

ellers er jeg inntil videre oppegående,litt tidligsenil...men når en er 69 :-#

takk te n Rotmo

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 27 Jan 2021 08:18
by inunf
ole m. wrote: 25 Jan 2021 11:16 Jeg vill ikke handlet tank fra India på e-bay, tror neppe passformen og utseende vil være i nærheten av originalt, dessverre. Jo da, det produseres kjøretøy der som er bra, men det er mange bakgårdsprodusenter som selger varer på e-bay. Selger her har i alle fall to negative tilbakemeldinger på dårlig kvalitet og passform, så sjekk dette nøye før du evt. bestiller.

Er det ikke bedre å finne en brukt originaltank enn jalla-greier fra India? :roll:
Det med passformen var et godt poeng. Dumt å kjøpe noe som ikke passer. Har lett etter brukt originaltank en stund, men finner ikke noe. Det er jo 36 år siden 1985, regner med at bensintankene på de syklene som hugges bærer preg av det.
mekkern wrote: 25 Jan 2021 14:10 Kan jo hende at det holder med å tinne tanken/lodde også? hvis det bare er litt og ikke helt råtten? :-k
Usikker på hva som skiller litt råtten fra helt råtten. Hvor skal man trekke grensen? Den lekker fra små hull i to forskjellige områder. Har allerede blitt behandlet med belegg på innsiden, men det ser ikke ut til å være i toppform. Har du tips til noen som kan reparere? Jeg har bare funnet bedrifter i UK som tar på seg sånt.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 27 Jan 2021 13:14
by intruder
Timevis med glaning på Royal Enfieldfabrikken på Youtube har gjort meg litt overbevist om at det ihvertfall der virker som at alt er bra sammensatt :-#

ellers har jeg lite eller intet å bidra med....som vanlig.. :roll:


takk te n Rotmo

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 23 Feb 2021 07:15
by inunf
Da er India-tanken kjøpt, så får vi se hva som dukker opp. I verste fall regner jeg med jeg får tilbake pengene gjennom Ebay eller mastercardet.

Jeg har sjekket inn- og utland etter brukt originaltank, men ikke funnet noe. Har lett etter noen som kan reparere den gamle tanken også, men har ikke funnet noen. Sykkelen er i såpass rufsete stand uansett at jeg tenker det blir bra nok bare tanken passer sånn noenlunde. Lakk ordner jeg selv med sprayboks.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 09 Mar 2021 08:41
by inunf
I går fikk jeg melding om at tanken var sendt, så da har de vel banket intenst i to uker :lol: Ankomst mellom midten av mars og midten av april, blir spennede å se hva som kommer!

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 09 Mar 2021 08:43
by knutk
inunf wrote: 09 Mar 2021 08:41 I går fikk jeg melding om at tanken var sendt, så da har de vel banket intenst i to uker :lol: Ankomst mellom midten av mars og midten av april, blir spennede å se hva som kommer!
Har de sendt noe bilde av ferdig produkt?

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 09 Mar 2021 09:26
by inunf
Ingen bilder. Usikker på om det hadde gjort noen forskjell, det som teller er at den passer og er tett. Jeg støtter meg tungt på ebay/mastercard her, hadde neppe tatt sjansen hvis jeg ikke hadde hatt noen sikring.

Re: Erfaring med bensintank fra India?

Posted: 29 Mar 2021 19:42
by inunf
Tanken kom på fredag, i går pakket jeg den ut og monterte den. Tanken passer sånn noenlunde på ramma, men setet passer ikke og det gjør heller ikke tanklokket. Sidedekslene gadd jeg ikke prøve engang. Formen minner vagt om originaltanken, men fy faen for et slett håndverk. Skal se om jeg får til å laste opp noen bilder av tragedien hvis noen er interessert.

Da er det bare å krysse fingrene for at jeg får tilbake pengene.

Hva gjør jeg nå? Airtech har tank i glassfiber, men den tåler ikke dagens eller fremtidens 95 okt. med etanoltilsetning, og den koster 550 USD. Med frakt og moms nærmer det seg det jeg betalte for sykkelen i sin tid, og resten av den er på ingen måte SÅ strøkent.