Varmebestandig lakk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Varmebestandig lakk

Post by Tommas »

Kunne godt tenke meg å legge litt svart lakk på manifold/eksosrør, siden det skiller seg ut med den rustbrune fargen.

Image

Fant litt på nett, denne var anbefalt:

https://gasolin.no/bill-hirsch-sort-manifoldlakk.html

Men også ovnslakk fra Jøtul.

Noen erfaringer?

Gjør for så vidt ikke noe om det ikke varer i årevis, men en sesong hadde jo vært greit.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Varmebestandig lakk

Post by ArcticTiger »

Røra er vel kanskje i rustfritt stål :-k Prøv å pusse de med Autosol, for å rense de og minske den rustbrune fargen.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Varmebestandig lakk

Post by knutk »

Tommas wrote:Kunne godt tenke meg å legge litt svart lakk på manifold/eksosrør, siden det skiller seg ut med den rustbrune fargen.

Image

Fant litt på nett, denne var anbefalt:

https://gasolin.no/bill-hirsch-sort-manifoldlakk.html

Men også ovnslakk fra Jøtul.

Noen erfaringer?

Gjør for så vidt ikke noe om det ikke varer i årevis, men en sesong hadde jo vært greit.
Må innrømme at jeg har til gode å se en vellykka lakkering av eksosrør av stål. Manifoilene er i støpegods med en ru overflate, hvor lakken fester seg, og det funker greit. Man iblant sykler med sorte rør, men jeg innbiller meg at de er overflatebehandlet for å motta farge. På blanke stålrør tror jeg at kun bruk av lakk ikke blir vellykka.

Var en tråd i et annet forum, hvor man diskuterte tilsvarende problematikk, og det blei foreslått keramisk belegg.

Mitt tips er å følge AT's forslag eller lære seg til å leve med at røra ikke er skinnende blanke.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Varmebestandig lakk

Post by Tommas »

Takker for innspill.

Skal se litt på et par varianter :thumleft
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Varmebestandig lakk

Post by pollti »

Han gubben hos Gasolin er et oppkomme av kunnskap. Kan være verdt kjøreturen og spørre ham ut. Har glassblåst og pulverlakkert eksosanlegg til 2T og det ble veldig bra. Om det blir like fint på eksosanlegg av materieale som det du har har jeg ingen erfaring med. Autosol har jeg ingen tro på for å få et varig resultat. Selges en skurekrem til båtbruk, som jeg ikke husker hva heter, den kan være verdt å prøve før en finpolerer med Autosol.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Varmebestandig lakk

Post by mekkern »

pollti wrote:Han gubben hos Gasolin er et oppkomme av kunnskap. Kan være verdt kjøreturen og spørre ham ut. Har glassblåst og pulverlakkert eksosanlegg til 2T og det ble veldig bra. Om det blir like fint på eksosanlegg av materieale som det du har har jeg ingen erfaring med. Autosol har jeg ingen tro på for å få et varig resultat. Selges en skurekrem til båtbruk, som jeg ikke husker hva heter, den kan være verdt å prøve før en finpolerer med Autosol.
Tenker du på "Hugos"?
http://www.hugos.no/#services

Ellers så er aluminiumsfolie og vann ganske effektivt,eller med skikkelig cola hvis en vil ha litt seigere glid...(med litt fosforsyre)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Varmebestandig lakk

Post by Toven »

Autosol og stålull #0000 funker og bra for rengjøring, men mange muligheter her :)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Varmebestandig lakk

Post by pollti »

stemmer Mekkis, Hugos var det.
Post Reply