Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F [LØST]

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
DangerNoodles
Posts: 4
Joined: 26 May 2020 13:17
MC: Honda CBR600F 1995 mod

Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F [LØST]

Post by DangerNoodles »

Hei,
Har en ulyd på i motoren på min 1995 modell Honda CBR600F. Har nå undersøkt en god del selv og funnet ut at ulyden kommer kun fra ene sylinderen. I starten lurte jeg på om det var at gnisten fra coilen slo over ett eller annet sted på vegen som førte til denne såkalte tikkingen. Tikkingen går hyppigere ved pådrag og høyere turtall og blir "nesten" borte ved motorbrems. Har ikke helt utelatt at det kan være overslag, men lurer på at jeg trenger en forgasser synk og ventiljustering uten at jeg kan si det 100% sikkert. Er det noen her som har vært borti liknene tikking og/eller har noen tips og triks for å løse dette?

Ting som er gjort og undersøkt:
- Gnist i tennplugg
- Riktig motstand i coil (primærsiden)
- Byttet olje og filter
- Tikking tilstede kontinuerlig ved både kald/varm motor og ved forskjellige turtall

Et par videoer av tikkingen ved tomgang og pådrag:
https://youtu.be/IBcYViB43s0
https://youtu.be/IApvUIMmOEA

legger også til at sykkelen går ujavnt på ene sylinderen på tomgang.

Takker på forhånd for svar og tips!
Last edited by DangerNoodles on 28 May 2020 13:41, edited 2 times in total.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F

Post by inunf »

Det er ikke kamkjedestrammeren som er dårlig da? Det er typisk feil på eldre Honda, og kan stemme med lyden. Du kan bruke f. eks. et skrujern som stetoskop for å lokalisere lyden bedre.
DangerNoodles
Posts: 4
Joined: 26 May 2020 13:17
MC: Honda CBR600F 1995 mod

Re: Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F

Post by DangerNoodles »

Lurte på det samme en stund. Eneste er når drar av plugghetta for den ene sylinderen stopper tikkingen.

Dobbeltsjekket nå at ikke tikkingen stoppet ved å dra ut en annen plugghette, men tikkingen fortsatte. Hadde det bare vært kjedestrammern hadde jeg vært lettet :P

Uansett, takk for tips!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F

Post by mekkern »

tror du har en eksoslekkasje...den kan høres ut som tikking og den blir jo borte når du tar av plugghetta..

sjekk at ikke eksosboltene/mutterne er løse på den sylindren
DangerNoodles
Posts: 4
Joined: 26 May 2020 13:17
MC: Honda CBR600F 1995 mod

Re: Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F

Post by DangerNoodles »

Men i alle dager, tror søren meg det var tingen jeg!
Dobbelt sjekket boltene en gang til og de satt dønn. Men sjekket litt nøyere og tok et håndkle og strammet rundt den eksosutgangen det gjalt. Da ble det stille gitt!

Kommer med oppdatering når jeg er 100 % sikker! Men er sterkt positivt til dette. Hjertlig takk!
DangerNoodles
Posts: 4
Joined: 26 May 2020 13:17
MC: Honda CBR600F 1995 mod

Re: Tikking på ene sylinderen - Honda CBR600F

Post by DangerNoodles »

Var å kjøpte meg eksosbandasje og noe guffe for å tette igjen i dag. Kan bekreftet at problemet er løst :thumleft
Mange takk for hjelp! Settes stor pris på :D
Post Reply