Luftfilterproblemer?
Posted: 17 May 2020 23:42
Hei.
Jeg har arvet min fars Honda VT500 C (Shadow) 1984 modell.
Den har vært lite kjørt de siste årene, men har alltid gått veldig bra.
Men i år er det problemer med gasspådrag.
-I fri kan jeg vri gassen kjapt, og motoren responderer kjapt.
-Under kjøring mister jeg nesten all kraft ved hurtig gasspådrag (i oppoverbakke med passasjer dør den helt).
Jeg har testet/gjort:
-Renset forgasseren. (Dobbel forgasser) Plukket den helt fra hverandre og renset den så godt som mulig. Akkurat samme feil.
-Har fått tak i en brukt forgasserer. Så helt ok ut, blåste den rein og satte den inn, akkurat samme feil.
-Jeg har ikke gjort noe endringer på forgasserne.
-Hvis jeg starter den opp i fri uten luftfilter, fungerer den enda dårligere. Da må jeg vri gassen rolig for at jeg skal få opp turtallet.
-Har sprayet startgass rundt forgasseren og motoren for å se om den får falsk luft, ingen reaksjon. Eneste gangen turtallet øker er når jeg sprayer rett inn i luftinntaket.
-Sjekket at den får bensin. Ser ok ut, det renner godt fra kranen og sykkelen går også i nesten ett minutt etter kranen blir stengt av. I denne perioden er feilen akkurat samme.
-Det ble satt inn nytt luftfilter i vinter, det er ikke originalt og ser ut som et K&N luftfilter. Papir sak.
-Jeg har lest på ”internettet” at feil luftfilter kan få sykkel til å få for mye luft..?? Så jeg testet ved å legge en del av et skumgummifilter over luftinntaket (under setet). Etter litt testing med hvor mye går den nå 99,9% ok. Aks og kraft der som før. Fjerner jeg denne går den dårlig igjen.
Puh, ble langt innlegg.
Men er det luftfilteret som gir for mye luft?! Eller er det forgasseren som må justeres? Eller kan det være noe helt annet.
Takker for alle svar og feilsøkingstips!
Jeg har arvet min fars Honda VT500 C (Shadow) 1984 modell.
Den har vært lite kjørt de siste årene, men har alltid gått veldig bra.
Men i år er det problemer med gasspådrag.
-I fri kan jeg vri gassen kjapt, og motoren responderer kjapt.
-Under kjøring mister jeg nesten all kraft ved hurtig gasspådrag (i oppoverbakke med passasjer dør den helt).
Jeg har testet/gjort:
-Renset forgasseren. (Dobbel forgasser) Plukket den helt fra hverandre og renset den så godt som mulig. Akkurat samme feil.
-Har fått tak i en brukt forgasserer. Så helt ok ut, blåste den rein og satte den inn, akkurat samme feil.
-Jeg har ikke gjort noe endringer på forgasserne.
-Hvis jeg starter den opp i fri uten luftfilter, fungerer den enda dårligere. Da må jeg vri gassen rolig for at jeg skal få opp turtallet.
-Har sprayet startgass rundt forgasseren og motoren for å se om den får falsk luft, ingen reaksjon. Eneste gangen turtallet øker er når jeg sprayer rett inn i luftinntaket.
-Sjekket at den får bensin. Ser ok ut, det renner godt fra kranen og sykkelen går også i nesten ett minutt etter kranen blir stengt av. I denne perioden er feilen akkurat samme.
-Det ble satt inn nytt luftfilter i vinter, det er ikke originalt og ser ut som et K&N luftfilter. Papir sak.
-Jeg har lest på ”internettet” at feil luftfilter kan få sykkel til å få for mye luft..?? Så jeg testet ved å legge en del av et skumgummifilter over luftinntaket (under setet). Etter litt testing med hvor mye går den nå 99,9% ok. Aks og kraft der som før. Fjerner jeg denne går den dårlig igjen.
Puh, ble langt innlegg.
Men er det luftfilteret som gir for mye luft?! Eller er det forgasseren som må justeres? Eller kan det være noe helt annet.
Takker for alle svar og feilsøkingstips!