Page 2 of 2

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Posted: 14 Apr 2020 19:33
by ole m.
Luckyme wrote:Har også prøvd med startkabler uten hell..
Målingene du har gjort tilsier at det er noe galt med batteriet. Bytt det, så tipper jeg du får startet den igjen.

Det trengs ofte en del strøm for å starte en stor twin, det klarte ikke et nytt Snell-batteri jeg kjøpte til en KTM 990 å levere, et batteri som det ble hevdet skulle passe. Måtte bytte til en type med mer CCA, så ble det start. Så selv nye produkter kan være feil til din sykkel, eller være skadet.

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Posted: 14 Apr 2020 21:11
by Luckyme
Men har den ikke skulle startet når jeg brukte startkabler da i såfall? Har laddet opp batteriet nå og det viser nå 13,6. Skal måle det igjen i morgen å se om det holder seg.

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Posted: 14 Apr 2020 21:22
by mekkern
Luckyme wrote:Men har den ikke skulle startet når jeg brukte startkabler da i såfall? Har laddet opp batteriet nå og det viser nå 13,6. Skal måle det igjen i morgen å se om det holder seg.
Spørsmålet er hva du har når starteren går...
Men har du tømt/ skiftet bensin? Renset forgassere?

Ikke alltid startgass funker. Spesielt ikke hvis motoren er full av "bensin" som ikke tenner.

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Posted: 14 Apr 2020 23:23
by inunf
Blir pluggene våte? Lukter de bensin etter at du har prøvd å starte? Dårlig bensin lukter også bensin, men hvis pluggene blir våte etter at du har forsøkt å starte den tyder det på at bensinen i alle fall kommer frem.

Ellers er jeg enig med de over her, det er spenningen når startmotoren går som er relevant, og 9,4 V er sannsynligvis for lavt. Du har prøvd med startkabler - hva var i andre enden av de kablene, og hvilket turtall var det på "strømdonoren"?

Nye batteri er ikke fulladet, det var i alle fall det jeg fikk vite da jeg jobbet i MC-butikk for 10 år siden. Vi hadde alltid noen av de vanligste typene batterier stående på lading slik at kunden kunne få med seg et nytt og fulladet batteri hjem. Rart med det, mange motorsyklister som finner flatt batteri om våren, og da er gjerne sola fremme, skinndressen på og ingen har tid til å lade et batteri til i morgen...

Hvordan har sykkelen vært vinterlagret? Inne i oppvarmet garasje eller ute under presenning?

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Posted: 14 Apr 2020 23:54
by Luckyme
Pluggene lukter bensin etter at jeg har prøvd å starte ja.