Startproblemer Kawasaki vn800

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
ole m.
Posts: 714
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Post by ole m. »

Luckyme wrote:Har også prøvd med startkabler uten hell..
Målingene du har gjort tilsier at det er noe galt med batteriet. Bytt det, så tipper jeg du får startet den igjen.

Det trengs ofte en del strøm for å starte en stor twin, det klarte ikke et nytt Snell-batteri jeg kjøpte til en KTM 990 å levere, et batteri som det ble hevdet skulle passe. Måtte bytte til en type med mer CCA, så ble det start. Så selv nye produkter kan være feil til din sykkel, eller være skadet.
Luckyme
Posts: 8
Joined: 12 Apr 2020 12:04
MC: Kawasaki vn800
Kawasaki kxf250

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Post by Luckyme »

Men har den ikke skulle startet når jeg brukte startkabler da i såfall? Har laddet opp batteriet nå og det viser nå 13,6. Skal måle det igjen i morgen å se om det holder seg.
User avatar
mekkern
Posts: 4035
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Post by mekkern »

Luckyme wrote:Men har den ikke skulle startet når jeg brukte startkabler da i såfall? Har laddet opp batteriet nå og det viser nå 13,6. Skal måle det igjen i morgen å se om det holder seg.
Spørsmålet er hva du har når starteren går...
Men har du tømt/ skiftet bensin? Renset forgassere?

Ikke alltid startgass funker. Spesielt ikke hvis motoren er full av "bensin" som ikke tenner.
inunf
Posts: 4721
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Post by inunf »

Blir pluggene våte? Lukter de bensin etter at du har prøvd å starte? Dårlig bensin lukter også bensin, men hvis pluggene blir våte etter at du har forsøkt å starte den tyder det på at bensinen i alle fall kommer frem.

Ellers er jeg enig med de over her, det er spenningen når startmotoren går som er relevant, og 9,4 V er sannsynligvis for lavt. Du har prøvd med startkabler - hva var i andre enden av de kablene, og hvilket turtall var det på "strømdonoren"?

Nye batteri er ikke fulladet, det var i alle fall det jeg fikk vite da jeg jobbet i MC-butikk for 10 år siden. Vi hadde alltid noen av de vanligste typene batterier stående på lading slik at kunden kunne få med seg et nytt og fulladet batteri hjem. Rart med det, mange motorsyklister som finner flatt batteri om våren, og da er gjerne sola fremme, skinndressen på og ingen har tid til å lade et batteri til i morgen...

Hvordan har sykkelen vært vinterlagret? Inne i oppvarmet garasje eller ute under presenning?
Luckyme
Posts: 8
Joined: 12 Apr 2020 12:04
MC: Kawasaki vn800
Kawasaki kxf250

Re: Startproblemer Kawasaki vn800

Post by Luckyme »

Pluggene lukter bensin etter at jeg har prøvd å starte ja.
Post Reply