Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Trondgv »

Hei, tar meg muligens turen til Oslo neste helg for å hente hjem ny sykkel, eieren hadde testet den og alt fungerte som det skulle foruten om dette:

"Alt fungerer fint. Det eneste jeg merket er at den ved hardt pådrag over ca. 4200 omdreininger

øker turtallet med rundt 500 omdreininger til man slakker av igjen. Jeg synes kanskje clutchen bruker et sekund eller to på å ta tak ved maks akselerasjon. Sannsynligvis er dette normalt , men det kan være at clutch fjærene begynner å bli slappe. Kan muligens også bero på hvilken olje man bruker (Biltema mc-olje ). Jeg tok en tur gjennom Oslofjordtunnelen (veldig bratt) for å teste clutchen. Ingen sluring ved full gass fra 2500 omdreininger opp til 4200, så øker den de 500. Når jeg slakket av ved rundt 120 km/h gikk den ned fra ca 5500 til ca 5000. Dette er sannsynligvis normalt for kona har ikke merket/tenkt over det i det hele tatt. "

Antar også at det er clutchen, er dette i tilfelle lett å fikse? Clutch fjær? Aldri rørt noe spesielt inni en MC motor men vil si at jeg er såpass kyndig mekanisk at lettere jobber skal jeg få til, i verste fall kjenner jeg mange som kan hjelpe i nøden.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by ArcticTiger »

Gløm hele greia [-X Eller få saftig avslag i pris. Trengs nok nye lammeller og fjærer, pluss pakninger og ny olje, og en god dose Elbow Grease :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Trondgv »

ArcticTiger wrote:Gløm hele greia [-X Eller få saftig avslag i pris. Trengs nok nye lammeller og fjærer, pluss pakninger og ny olje, og en god dose Elbow Grease :D
Satser på at bra avslag i pris, vis ikke velger jeg en annen. Finnes et eget forum for akkurat disse syklene med hjelp og beskrivelser til bytte av absolutt det meste. Leste kjapt gjennom en liten guide her nå og det virker relativt lett å bytte hele greiene, men de anbefalte først å prøve en annen type olje. Får jeg et greit avslag i pris så prøver jeg først oljebytte som ville blitt tatt uansett. Skal sjekke litt priser på fjærer og clutchplater først. I verste fall har jeg litt vinterkos der jeg lærer meg noe nytt. :thumleft

""One of the most probable reasons for a slipping clutch (assuming everything is adjusted OK) is the use of EC (Energy Conserving) rated oils. (Has an EC in the API - American Petroleum Institute) star logo. Not sure if you have them in HK or Yurp, or how they are marked (probably NOT with an API symbol!) but they are very common in the US, especially with the synthetic oils. The EC additives are VERY BAD for use with wet clutches, cause excessive slippage, and are difficult to "wash" out if used - might take several oil changes. In other BMW's with a dry clutch, using EC oils is common, so it's probably a common mistake in the service shop also.""
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Flanker »

Friksjonsreduserende tilsetninger er vanlig i bilolje, ikke i MC olje. Kjører eier sykkelen på Biltema MC olje så er det 99% sikkert at det er clutch og ikke oljen!

Saftig prisreduksjon er minimum. Jeg hadde styrt unna... Er clutchen ferdig kan man jo undres på hvordan ståa er med resten av sykkelen, og hva som ryker neste gang.

Skjønner at det er en BMW det er snakk om... Funduro og F650GS av eldre årgang er beryktet for dårlig vannpumpe som går lekk, så den ville jeg tatt rede på om er byttet. Ellers er dette pålitelige sykler, så at clutchen svikter er ikke noe godt tegn. Hvor mange km. har den på telleren?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by tshansen »

Så clutch er ikke sitedel på en BMW, på link linje med andre merker? :-k Hvorfor skal man styre unna en sykkel som har holdt alle servicer, men som begynner å slite litt med clutch? :-k

Måtte selv bytte clutchlamellene og krybben på ducatien min når den hadde gått rundt 30.000... Sykkelen var ikke i noe dårlig stand fordi om? Det første jeg merket var at motorbremsen ble veldig mye dårligere, også begynte den å slure på clutch. Smal sak å ordne på sykkel med turclutch :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Flanker »

Små-BMW'ene har våtclutch, men det er nå så... Km. stand er jo vesentlig her ift. om det er normal slitasje eller ikke. Er en del jobb å bytte driten, og er man først inni der er det like greit å bytte ut alt. Koster tid og penger, og at man plutselig oppdager at clutchen slurer rett før salg er ikke et godt tegn i mine øyne, selv om selger skal ha pluss i boka for å være dønn ærlig på det.

Så hos meg ringer varselklokkene, men nå er det ikke jeg som skal kjøpe.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Tommas »

Jeg ville måtte hatt en rabatt som tilsvarte kostnad til å få den byttet på et egnet sted. Om du fikser det selv, så er det jo et mye mindre (og billigere) problem. Clutch er jo en slitedel, så om sykkelen ikke har gått veldig kort så burde det vel nødvendigvis ikke tyde på sykkelen er crap ellers?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by tshansen »

Jeg syns ikke det blir riktig jeg Tommas. Hva om sykkelen koster 35.000! Den er priset slik for at den er eldre og gjerne litt slitt. På ingen måte framstår som ny. Også skal et verskted ha 10.000 for å skifte clutch? Så skal du ha 10.000 i rabatt?

Jeg har litt inntrykk at vi skyter oss veldig i foten til tider her inne. Alle vil ha mest mulig for sykkelen sin når de selger den, men skal ha den billigst mulig når de kjøper :-k
Siden ingen av oss vet annet enn at sykkelen har holdt alle servicer, så kan jeg ikke annet enn å tro at clutch er slitt, å må byttes pga alder/slitasje. :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Trondgv »

Sykkelen i seg selv er gått nesten 80k, motoren i overkant av 30. Er snakk om en F650 funduro 2000 mod. Forlanger 29k. Det er kona til eieren som har kjørt sykkelen siden 2011 da de kjøpte den. Ca 8000km på 5 år og mest sannsynlig "damekjørt".

Eier har dokumentasjon på alt som er gjort i fra sykkelen var ny. Jeg vil selvsagt ha prisreduksjon på det som ikke funker.

Det å kreve verkstedpris i avslag syntes jeg blir drøyt på sykkelen som har den prisen, men det blir fort over 1/3 ned i pris.

Deler har jeg funnet pris på selv til ca 2k.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by ole m. »

Er dette drømmesykkelen? Ser du har nevnt gruskjøring et annet sted, da er ikke denne det du bør satse på, kjøp heller F650 Dakar. Funduro er en gatesykkel med 17/19" hjul, Dakar har 17/21", som er "nesten riktig" for grus, og den har lengre fjæringsvei. Riktig hjulstørrelse er forresten 18/21 for grus, for de som lurer på det.

Clutchen i seg selv er vel ikke vanskelig å fikse, men litt rart at eier lurer på om det er feil oljetype på den. Olje fra Biltema gjør ikke at den slurer, men feil olje fra Biltema kan gjøre det. Er det ikke fyllt mc-olje på den (Jaso MA/ MA2), men bilolje, så må nok lamellene skiftes.

Kjøp om du virkelig er ute etter en Funduro, er det grussykkel du er ute etter, så hadde jeg sett meg om etter noe annet.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by freddy123 »

Visst det ser ut som grei skruing og bytte clutch og motor er gått 30k, virker tight og fin ellers og du er kapabel til å gjøre clutch bytte selv for 2 lapper... Gå og hjem deg og ring aldri selger igjen dette er pus i pose, katta i sekken her må du nok regne med å bytte hele sullamitten tenk om kjede og drev også kan være slitt [emoji857][emoji857][emoji857]da baller det bare på seg [emoji857][emoji857][emoji857]

Nei for å være ærlig er dette en sykkel du har lyst på og som virker grei ellers så kjør på, en får ingen garantier når en kjøper brukt sykkel så da må man stole på selger og evt ta en vurdering når man er og ser på sykkelen. Visst det koster deg 2 lapper og bytte den clutchen så hadde jeg forlangt 5k ned i pris eller at selger fikset problemet før salg. Isåfall får du en sykkel til 26k da om du skifter selv og bruker litt av vinteren på det og hvor ,ye er egentlig 26k idag , jeg hadde så absolutt ikke forventet gull og grønne skoger for den prisen, men at selger er ærlig visst det skulle være noe småtteri som han er har mye å si mener jeg.

Sitter man med en nyere mc så er jo verditapet på sykkelen oppimot 10k per år også kommer service osv oppå der, på denne bmwn kan du jo sikkert nøye deg med ansvarsforsikring også... Så total prisen på denne tilsvarer vel omtrent det som det koster og eie og drifte en nyere mc, men alikevell skal man forvente topp kvalitet for denne prisen ?

Som sagt er du veldig i tvil så kan jeg sikkert stikke innom selger for deg og ta en titt og fortelle hva jeg syntes, jeg er ingen mc mekaniker, men har skrudd litt og holdt på siden jeg var 16 år så noe har jeg lært meg, måtte splitte moped motoren min husker jeg og bytte veiv og alt av lagre i girkassa på den... Også gjorde jeg syllinder og clutchbytte på rs125cc jeg hadde.

Er du virkelig heldig så er det kun en grovjustering av clutchen som skal til [emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Tommas »

Rolig nå kara, snakket kun om meg selv. Enkelt og greit fordi jeg sannsynligvis ikke ville skiftet cluthen selv 8)

Som sagt fikser han det selv, så er det jo straks et vesentlig mindre problem.

Sa vel heller ikke noe annet :lol:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Lasse Liten »

Sitat fra min tidligere verksmester: På biler holder clutcher normalt over 180.000km, på mc er det normalt med 50k, hvis damer kjører er det en helt annen sak, mange damer er flinke å kjøre, men jeg har aldri hørt en mann kverke koblingen på 5 tusen kilometer, eller kanskje en sånn homofrisør med lilla hår. Men jeg har sett det...
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Trondgv »

ole m. wrote:Er dette drømmesykkelen? Ser du har nevnt gruskjøring et annet sted, da er ikke denne det du bør satse på, kjøp heller F650 Dakar. Funduro er en gatesykkel med 17/19" hjul, Dakar har 17/21", som er "nesten riktig" for grus, og den har lengre fjæringsvei. Riktig hjulstørrelse er forresten 18/21 for grus, for de som lurer på det.

Clutchen i seg selv er vel ikke vanskelig å fikse, men litt rart at eier lurer på om det er feil oljetype på den. Olje fra Biltema gjør ikke at den slurer, men feil olje fra Biltema kan gjøre det. Er det ikke fyllt mc-olje på den (Jaso MA/ MA2), men bilolje, så må nok lamellene skiftes.

Kjøp om du virkelig er ute etter en Funduro, er det grussykkel du er ute etter, så hadde jeg sett meg om etter noe annet.
Det er ikke drømmesykkelen nei, men den funker mer enn godt nok til meg på grus, i verste fall finnes det nok alltid en 21" felg som passer. F650 Dakar har 50hk og har derfor ikke lov å kjøre den før slutten av Juli neste år, gidder ikke å stresse med nedregistrering av 2hk som kun gjelder frem til neste år.
Lasse Liten wrote:Sitat fra min tidligere verksmester: På biler holder clutcher normalt over 180.000km, på mc er det normalt med 50k, hvis damer kjører er det en helt annen sak, mange damer er flinke å kjøre, men jeg har aldri hørt en mann kverke koblingen på 5 tusen kilometer, eller kanskje en sånn homofrisør med lilla hår. Men jeg har sett det...
Er liksom det, den skal holde mye lenger. Har gitt karen et skambud nå så får vi se hva det blir til.

@Freddy123 Sparer en god del på forsikring og lån ja, trenger bare ansvar på denne. Selger virker ærlig så tror ikke du trenger å kjøre bort. :thumleft
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by KliffArne »

Det Lasse Liten skriver om kvinnfolk og slitasje på clutch, var noe som slo meg igårkveld da jeg leste at den var damekjørt. Men jeg våga ikke si det :redface Kjærringer har en tendens til å slure....
Post Reply