Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Tommas »

KliffArne wrote:Det Lasse Liten skriver om kvinnfolk og slitasje på clutch, var noe som slo meg igårkveld da jeg leste at den var damekjørt. Men jeg våga ikke si det :redface
Du er jo alltid så politisk korrekt du 8)

( Tenkte det samme selv :redface )
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by KliffArne »

Tommas wrote:Du er jo alltid så politisk korrekt du 8)

Jeg vet. God folkeskikk...
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Norse »

Kan da ikke være allverdens circus å skifte clutchplater og lameller. (Har sjekket verkstedhåndboka mi, og det ser veldig "straight" ut i alle fall). Fiiin vinterjobb [emoji1303]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by knutk »

TS spør om det er vanskelig å skifte clutch på en F650 endunker.

Legger ved kopi av en side i manual så kan han bedømme selv.
Image

Som der fremgår av tekst kreves der ikke noe spesialverktøy, så det er en jobb de fleste greier om de ønsker.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Lasse Liten »

skifte clutch er stort sett sinnsykt enkelt på motorsykler uanset fabrikat. litt verre med sykler som ekstern girkasse og tørr kløtsj, men overkommelig for de fleste med litt motiverende snakk. her inne er vi ihvertfall mange som har gjort det mange ganger før om du skulle stå fast.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by Trondgv »

Da ble denne uaktuell allikevel og er derfor heller på jakt etter en F650 Dakar. 2000kr for sett for å få den ned de 2 hestene og 2000 ekstra for å få det montert ca i følge Bikerstreet. Har sett meg ut en som er veldig aktuell men må se om det blir noe respons på Duken først. Ellers tusen takk for all hjelp. :thumleft
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by gsx750_80 »

Trondgv wrote: 10 Sep 2016 20:46
ArcticTiger wrote:Gløm hele greia [-X Eller få saftig avslag i pris. Trengs nok nye lammeller og fjærer, pluss pakninger og ny olje, og en god dose Elbow Grease :D
Satser på at bra avslag i pris, vis ikke velger jeg en annen. Finnes et eget forum for akkurat disse syklene med hjelp og beskrivelser til bytte av absolutt det meste. Leste kjapt gjennom en liten guide her nå og det virker relativt lett å bytte hele greiene, men de anbefalte først å prøve en annen type olje. Får jeg et greit avslag i pris så prøver jeg først oljebytte som ville blitt tatt uansett. Skal sjekke litt priser på fjærer og clutchplater først. I verste fall har jeg litt vinterkos der jeg lærer meg noe nytt. :thumleft

""One of the most probable reasons for a slipping clutch (assuming everything is adjusted OK) is the use of EC (Energy Conserving) rated oils. (Has an EC in the API - American Petroleum Institute) star logo. Not sure if you have them in HK or Yurp, or how they are marked (probably NOT with an API symbol!) but they are very common in the US, especially with the synthetic oils. The EC additives are VERY BAD for use with wet clutches, cause excessive slippage, and are difficult to "wash" out if used - might take several oil changes. In other BMW's with a dry clutch, using EC oils is common, so it's probably a common mistake in the service shop also.""
Ser at clutch og olje har vært diskutert her tidligere. Tenkte jeg kunne nevne en fersk erfaring: Sist sesong hadde jeg fylt på syntetisk eller semi-syntetisk olje på en 80-talls Honda CB 1100. Den begynte etterhvert å slure såpass at jeg ved en anledning begynte å tvile på om jeg ville klare å komme meg de siste 30 km hjem, etter en stopp, siden clutch'en slurte på alle gear, selv om jeg var ytterst forsiktig med gassen. Dette var på den siste turen i 2020.

Jeg trodde jeg måtte skifte lameller. Nå er jeg ikke lengre særlig overbevist om det: I går skiftet jeg olje og filter, og fylte på mineralolje fra Biltema (fra en grå 10 liters dunk). Etter dette registrerte jeg ingen sluring lengre, på noe gear, og heller ikke ved friskt gasspådrag.

Lærdom: Om clutch slipper kan det være fordi det er feil olje, og ikke nødvendigvis utslitte lameller..
dervisvid
Posts: 1
Joined: 07 Apr 2022 12:58
Contact:

Re: Hjelp kjøp av sykkel, clutch

Post by dervisvid »

Selve clutchen er ikke vanskelig å fikse, men litt rart at eieren lurer på om det er feil type olje på den. Olje fra Biltema får det ikke til å skli, men feil olje fra Biltema kan gjøre det. Hvis den ikke er fylt med motorsykkelolje (Jaso MA / MA2), men bilolje, så må nok lamellene skiftes.
Post Reply