Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
lock
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2013 19:17
MC: Suzuki GS650G 1986

Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by lock »

Hei,

kjøpte i fjor en 1986 Suzuki GS650G Katana som ble vinterlagret uten oppvarming. Ser nå at det har kommet en del svetting på øverst på motoren. Har hørt at dette forekommer, men at når sykkelen blir kjørt og oljen metter pakningen etc så går det seg til. Stemmer dette? hva sier kunnskapen rundt dette?

Om det fortsatt skulle svette olje etter en tids bruk, går det an å bruke slikt tetningsmiddel som man blander i olja for å tette det?

Sidespørsmål; har kjøpt oljefilter og skal kjøpe olje - trenger mineral, 10-40. Ser Biltema har billig 15-40 olje, mineral. Er denne ok å bruke?
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by Robin79 »

Viktig at den er JASO klassifisert, at den kan brukes til våt clutch system. Ellers skal det ikke være noe galt med oljen til biltema, syns jeg husker at den kom ut som best i test en eller annen plass en gang, tror det er Statoil som lager den tl de, så er vel mye det samme som finns på Statoil stasjonene, bare billigere. Hoved spørsmålet ditt har jeg desverre ingen svar på.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by Robin79 »

Men kansje ett paknings bytte er på tide?
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
lock
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2013 19:17
MC: Suzuki GS650G 1986

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by lock »

Robin79 wrote:Men kansje ett paknings bytte er på tide?
Hadde sansynligvis vært det beste, men har ikke råd til å la verksted gjøre det. Har lite erfaring med motorsykkelmotor selv om det i teorien ser ut som en grei sak så skulle jeg helst unngått det, spesielt siden jeg ikke har noe sted å stå å skru. Har fått med meg at det tetter seg til i tilfeller, og da er det vel ikke nødvendig. Vet du om man kan bruke slik motortetningsmiddel på motorsykkel?
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by Robin79 »

Nei det vet jeg ikke. Jeg tenker kansje at det stoffet kan ha en uheldig innvirkning på clutchen og gearet, kan få slurete og treg clutch kansje.... Har desverre ingen erfaring med å bruke ett slikt stoff på MC, husker jeg brukte noe slikt på Granadaen min en gang i tiden uten hell da.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by biker7 »

Omega 917 er middelet som kan være verdt å prøve. Har faktisk testet dette på 2 sykler. På en triumph jeg hadde tidligere, og på Dominatorn jeg fortsatt har. På Triumphen er jeg litt usikker om det funket, for kjørte ikke så mye med den etter "behandlingen" ,før den ble solgt. Ikke sikkert det virker før man har kjørt en stund med det i olja, serru. MEN på Dominatorn er det ingen tvil om at det hjalp. Fikk plutselig en forholdsvis stor oljelekkasje mellom sylinder og blokk (på ca 60000km), og ble ganske mye olje-klin etter bare noen få mil. Var IKKE brukbart å kjøre med hvertfall. Med 3% innblandet omega917 i olja, ble lekkasjen betraktelig bedre etter litt kjøring. Ikke helt potte tett, men så lite at bare litt svetting. Nå etter over 10000km til, er det fortsatt stabilt. Har skiftet olje noen ganger i mellomtiden, og bruker da ca 1% omega917 som vedlikehold. Utrolig, men sant. Vil nok ikke funke på alle oljelekkasjer, men på Dominatorn hjalp det ihvertfall. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med clutch-sluring, gir etc med dette middelet i olja.
lock
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2013 19:17
MC: Suzuki GS650G 1986

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by lock »

Nice ;-)

Hvor får man kjøpt dette, om jeg får mase litt? bor på Østlandet, så kan ta turen til Drammen/Asker/Oslo om nødvendig
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by biker7 »

Kjøpte på Mekonomen. Avd.Kongsvinger for min del, men det var for ca 1,5 år siden. Brukte opp siste skvett ved siste oljeskift i fjor, så må få tak i mer etterhvert jeg også. Ellers så skal MECA-kjeden også føre Omega-produkter :-)
Truls
Posts: 114
Joined: 13 Jun 2011 15:27
MC: '09 Husqvarna SMR 510
Location: Knarvik

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by Truls »

Prøv å fyr sykkelen i gang og følg med hva som skjer. Kan hende pakningen sveller litt og det blir tett.
Om toppdekselpakningen må skiftes, så fikser du lett det selv :)

Er bare å løsne skruene som holder toppdekselet, slite av gammel pakking, gjøre godt reint (uten å lage spor/striper) og montere igjen.
Kosejobb det der! :)
Rettstrekk er bare en transportetappe til neste sving.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by biker7 »

Ja, kjør litt først og se om det gir seg. Ingen vits å bruke noe "lurium" hvis lekkasjen roer seg.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Oljesvetting etter vinterlagring - tilstand/ løsning?

Post by biker7 »

Kan da opplyse om at jeg i dag har vært på Meca og kjøpt ny dose med Omega917 til Dominatorn. Så da får jaggu snøen smelte, så grus-sessongen får startet :twisted: Dyre dråper, men gull verdt. 177ml kostet 454,-kr. Jaggu bra det er en olje-tilsetning, og ikke en olje-erstatning. Literprisen blir nemlig 2565,-kr ! :roll:
Post Reply