Bakbrems ktm duke 390 henger

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bakbrems ktm duke 390 henger

Post by Tekumseh »

Husk at bremsevæska tar knekken på lakk, så søler du på felg, ramme etc, så vask av sånn at den ikke får ligge å tære på lakken.

Lurer du på ting selv om du bruker videoer, kan tegninger / delekataloger være til god hjelp, for å finne korrekt rekkefølge på ting.
Sånt som dette: https://www.bike-parts-ktm.com/ktm-moto ... WHITE/3586 (mulig jeg bomma på modellen, og det finnes nok bedre sider enn dette)
Classichonda
Posts: 18
Joined: 08 Jul 2021 23:14

Re: Bakbrems ktm duke 390 henger

Post by Classichonda »

Nå må jeg prøve å finne ut hvordan jeg får av kaliper. Stod ingen ting i servicemanualen på 200+ sider om dette.

Må hjulet av?

Kan det meste at det som er foreslått her gjøres uten å koble fra slanger slik at jeg må lufte osv på nytt?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bakbrems ktm duke 390 henger

Post by knutk »

Classichonda wrote: 28 Jul 2021 22:57 Nå må jeg prøve å finne ut hvordan jeg får av kaliper. Stod ingen ting i servicemanualen på 200+ sider om dette.

Må hjulet av?

Kan det meste at det som er foreslått her gjøres uten å koble fra slanger slik at jeg må lufte osv på nytt?
Eh..
Ikke for å være ufin, men bremser er en komponent som må virke.

Utifra spørsmålene som blir stillet tror jeg det er best at sykkel sendes på verksted for å sikre at den blir reparert på forsvarlig vis.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bakbrems ktm duke 390 henger

Post by pelsen »

knutk wrote: 29 Jul 2021 00:11
Classichonda wrote: 28 Jul 2021 22:57 Nå må jeg prøve å finne ut hvordan jeg får av kaliper. Stod ingen ting i servicemanualen på 200+ sider om dette.

Må hjulet av?

Kan det meste at det som er foreslått her gjøres uten å koble fra slanger slik at jeg må lufte osv på nytt?
Eh..
Ikke for å være ufin, men bremser er en komponent som må virke.

Utifra spørsmålene som blir stillet tror jeg det er best at sykkel sendes på verksted for å sikre at den blir reparert på forsvarlig vis.
Jeg har tenkt noen liknende tanker og er helt enig, send den på verksted for en forsvarlig reparasjon.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bakbrems ktm duke 390 henger

Post by Tekumseh »

Classichonda wrote: 28 Jul 2021 22:57 Nå må jeg prøve å finne ut hvordan jeg får av kaliper. Stod ingen ting i servicemanualen på 200+ sider om dette.

Må hjulet av?

Kan det meste at det som er foreslått her gjøres uten å koble fra slanger slik at jeg må lufte osv på nytt?
Jeg vet ikke om hjulet må av, men det hjelper nok en hel del på plass osv uansett, om du nå skal av med den.

Husk at bremsekalipere pleier å sitte som F*** så det er enormt viktig å ha rett verktøy, ikke en sløv skiftenøkkel som runder muttere og bolter!! Verktøyet er halve jobben. Og igjen ikke trekk like voldsomt nå den skal tilbake, skal sikkert være et bestemt moment.

Men gjør du som i videoen jeg posta, altså tar ut klossene, og bruker noe for å tvinge tilbake stempelet. Pusser og smører bevegelige deler med kobberpasta og setter nye klosser tilbake. Da trenger du ikke av med hjulet. Og mye trolig blir sykkelen grei.

Hvis du allerede har vært av med slangen så det kom ut bremsevæske, er det mye trolig har kommet luft inn i systemet. Få gjerne en erfaren en til å hjelpe deg med bremseluftinga når du er ferdig. Greit å være to uansett, sånn rent praktisk.
Post Reply