Snikkeren wrote:Hvis tradisjonelle forum skal overleve i et så snevert marked som Norsk MC, så tror jeg det må drastiske endringer til. Ikke bare når det gjelder det tekniske, men også måten folk tenker om forum.
Hvis vi ser på det tekniske først, så tror jeg at PHPBB-plattformen må skiftes ut til noe mer moderne. Jeg har ikke oversikt selv over hva som finnes av andre platformer, men jeg har noen tanker om hva som må være mulig for at ungdomen også skal gidde å bruke det:
1. Det må gå an å logge seg inn med f.eks. Facebook. Jeg tror det er mange som ikke gidder å opprette en ny bruker, med nytt passord å huske på.
2. Det må være mulig å poste bilder direkte i forumet, uten å være nødt å gå via andre bildetjenester først, for så å linke de inn i forumet. Jeg tror mange hopper av pga. nettopp dette.
3. Det må være enkelt å legge til videoer fra YT, Vimeo og andre videosider. Slik det er i dag må man kjenne litt til PHPBB for å få dette til. Det må gå an å klikke på en knapp for å legge til video, så popper det opp et vindu hvor man bare limer inn linken.
4. Layouten på forumet må se moderne ut, ikke som noe fra tidlig 2000-tallet.
Ja, nå kan det velges forskjellige stiler på hvordan man vil se forumet, men jeg er egentlig helt enig. Vi burde modernisere oss kraftig å ha en løsning som står mer i stil med tiden vi er i

Gode innspill dette.
Snikkeren wrote:Når det gjelder det måten vi tenker på, så tror jeg det blir det vanskeligste å endre på. I dag føler jeg at folk er skeptiske til alt som postes på et forum fra andre sider. Da tenker jeg på innlegg fra personlige blogger, YT, osv. Hvorfor er det sånn? Hvorfor må alt postes direkte i forumet, istedenfor på egen blogg? Hvorfor kan ikke folk heller tenke at det er bedre at folk faktisk poster noe? Alternativet er jo at ting ikke bli postet, og det blir det ihvertfall ikke flere diskusjoner ut av.
Snikkeren wrote:Det burde heller legges mer til rette for slike ting. F.eks. slik som på Facebook. Når man poster en link til en blogg på Facebook, så får man opp header-bildet, med overskriften og et lite utdrag av innledningen. Så kan folk ut i fra det vurdere selv om det er noe de vil lese mer om. Selvfølgelig bør det svares på inne på forumet hvor det er postet, og ikke inne på hver enkelt blogg, men det tror jeg både den som poster innlegget og de som kommenterer er inneforstått med.
Dette kan muligens diskuteres... selv opplever jeg at en slik form for deling skaper mindre klikk og oppleves for mange som spam. Kontra at man tar seg tid til å lage et godt innlegg i forumet. Jeg har personlig irritert meg grønn over den egenpromoteringen som flere av dere gjør via facebook, facebook grupper, twitter osv for å få mest mulig trafikk til siden deres. Godt innhold snakker ofte for seg selv. Men man kan kanskje legge bedre til rette for at slik deling ser bedre ut å gir større innblikk. Men å tillate fri flyt av det tar vekk sjelen og mye av den dele/dugnadsånden som et forum er. Det er en utrolig uselvisk greie å dele sin kunnskap og erfaring via noe som ikke gir "noe tilbake"
Snikkeren wrote:Til slutt så kan jeg jo komme med noe jeg selv føler litt på, og det er janteloven. Legges det ut en helt vanlig video med rein kjøring, uten noe mer enn at det er klippet litt og lagt på musikk, så får den gjerne masse skryt og lovord. Men med en gang man legger mer i det, så er man heldig om man får en eneste kommentar på det. Og får man en kommentar, så er det som regel kritikk. For å være helt ærlig, så motiverer jo ikke det til å fortsette å poste videoene på forumet.
Misunnelsen er ofte større enn sexlysten

At du føler at du får liten respons på filmene dine behøver ikke ha noe med janteloven å gjøre? Det kan være at dine filmer, som er langt bedre teknisk har langt mindre innhold for en som kikker her via forumet

enn en som bare presenterer materiale i form av film og bilder. Jo flinkere man blir, jo lettere er det å forvente mer. Jeg kjenner ofte på dette selv når jeg skriver tur referat. Har man laget mange gode produkter, får man fort høre det om kvaliteten blir satt til side for kvantitet.
Man kan jo stille konkrete spørsmål hvorfor du sjeldent deler noe som helst uten at det er til en film du har laget som stort sett omhandler deg. Det er jo en vlogg du har på youtube?
Men jeg setter pris på en god diskusjon og her var det mye gode input jeg skal ta med videre

Takk