Forumet er (snart) på flyttefot

Bli oppdatert på hva som blir gjort på sidene til MC-Forumet.no
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Bikeridr »

Hei alle.
Først og fremst; ikke la dere skremme av overskriften.

Vi planlegger å flytte forumet over til en ny hostingtjeneste iløpet av neste uke. Forberedelsene er i gang, men dere kan fortsatt poste som normalt iallefall lørdag og søndag.
Når flyttingen starter vil forumet bli utilgjengelig for posting og det vil heller ikke bli anledning å lese på forumet da det nok kommer opp en "vi flytter"-melding på forsiden. Dette skjer, som sagt, tidligst iløpet av mandag 05.10.
Grunnen til nedetiden under selve flyttingen er at vi må fysisk flytte over databasen og alle tilhørende filer til den nye tjenesteleverandøren.

Når vi er flyttet vil vi også ha fått utvidet lagringsplassen ganske betraktelig og vi vil få SSL-sertifikat. Dette innebærer at vi får "sikker tilkobling" istedet for den trekanten med "ikke sikker" oppe i adressefeltet.

Det er også i planene, som en prøveperiode, at vi da tillater direkteopplasting av bilder til forumet, hvilket innebærer at vi hoster bildene lokalt istedet for at dere som brukere må ty til tapatalk, imagehost o.l tjenester. Vi presiserer at dette blir en prøveperiode og det er heller ikke sikkert det blir med fra starten uti neste uke. Men, som sagt, planene er der. Dog, først og fremst er det viktig for oss (og dere) at vi får forumet opp raskt og feilfritt etter flyttingen. Deretter satser vi på å forbedre brukeropplevelsen av forumet.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Tommas »

:thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Borg »

Høres bra ut.

I rein uvitenhet... når bilder lastes opp, blir da størrelsen automatisk satt til et «lettere» mer lagrevennlig Web-størrelse, eller til full størrelse?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Bikeridr »

Borg wrote:Høres bra ut.

I rein uvitenhet... når bilder lastes opp, blir da størrelsen automatisk satt til et «lettere» mer lagrevennlig Web-størrelse, eller til full størrelse?
Er litt usikker der, foreløpig.
Men jeg tror bruker selv må lage et bildeformat innenfor de begrensninger vi setter, på samme måte som avatarer.

Jeg ser for meg en "standard" på 1200px på lengste ende og/eller max 1MB størrelse. Med den nye webhosten vi setter opp, skulle det da være plass til 100-150.000 bilder. Burde vel holde i første omgang, tror jeg.. :)

Jeg ser at totalstørrelsen på de bildene jeg har lenket opp hit og som jeg hoster på eget domene, er 223 stykker og de er samlet 94MB. Alle bildene jeg har lenket opp hit er 1200x900px.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by intruder »

Forumet på flyttefot....nå ble jeg nesten våt på et visst sted gett..
bli `kkeno "" og forumet ville fra nissen flytte " da vel ??

(( i såfall kjæm je innatt bakvægen...)) :smt073

:smt116
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by mekkern »

Bikeridr wrote:
Borg wrote:Høres bra ut.

I rein uvitenhet... når bilder lastes opp, blir da størrelsen automatisk satt til et «lettere» mer lagrevennlig Web-størrelse, eller til full størrelse?
Er litt usikker der, foreløpig.
Men jeg tror bruker selv må lage et bildeformat innenfor de begrensninger vi setter, på samme måte som avatarer.

Jeg ser for meg en "standard" på 1200px på lengste ende og/eller max 1MB størrelse. Med den nye webhosten vi setter opp, skulle det da være plass til 100-150.000 bilder. Burde vel holde i første omgang, tror jeg.. :)

Jeg ser at totalstørrelsen på de bildene jeg har lenket opp hit og som jeg hoster på eget domene, er 223 stykker og de er samlet 94MB. Alle bildene jeg har lenket opp hit er 1200x900px.
at bildene ikke er i "fullformat" er nok greit-da kan en ev lenke til egne sider hvis det er et bilde av spesiell interesse. :thumleft
men en fordel hvis "autoformat" kan integreres ved opplastning.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by ojda »

Synes dette høres veldig bra ut, å kansje får vi flere som knipser litt fra turene sine når det blir enklere :thumleft
Litt komprimering synes jeg er helt greit, tappa komprimerer jo i standard-versjon de også.
Å jeg føler ikke det er noe stort problem [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Trondgv »

Vil det fortsatt være mulig å bruke Tapatalk, eller blir dette fjernet?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Bikeridr »

Trondgv wrote:Vil det fortsatt være mulig å bruke Tapatalk, eller blir dette fjernet?
Intensjonen er at alt som er i dag blir. Det blir heller slik at vi legger til "bells and whistles" uten å fjerne noe etablert.

Mhp "autokomprimering" ved bildeopplasting har jeg ikke sett ordentlig om den funksjonen finnes eller kan tillegges phpbb, som vi bruker. Det sagt, nå har jeg hatt "rød kappe" i 18 timer så det er begrenset hva jeg har fått satt meg inn i av allerede addons osv. Men det kommer og med interesse for php-koding og datafikling skal dere ikke se bort fra at "ting skjer" etterhvert :)
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Gielas »

Høres spennende ut! Lykke til med flyttinga :thumleft
Gielas
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by ashland »

Lykke til med flyttingen til nye servere!

Om dere får til en tjeneste for bilde opplastning hadde det vært helt max =D> :thumleft Komprimering av original-fila gjør da ingenting, det blir det uansett via en 3 parts tjeneste, men det vil gjøre alt mye lettere :)
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by Bikeridr »

UPDATE!! UPDATE!!

Nå begynner alt å bli klart for flytting. Vi tar ned forumet i morgen kveld ca kl 20:00.
Deretter må vi flytte domenet og kopiere hele forumet over til ny server/host.

Vi håper og satser på at vi er oppe innen midnatt natt til fredag.

(Vi krysser fingre for at dette går smertefritt)
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by pelsen »

Lykke til med flyttingen :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Forumet er (snart) på flyttefot

Post by ojda »

Vi krysser fingrene, dette er jo javnt med å være på barselavdelinga. :shock:


Image


Sent from my iPad using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply