Kjøper sylinderblokk 903 cc som har behov for boring til 1973 - 1976 Kawasaki Z1 900 / KZ900 Kosmetisk utvendig er ikke viktig. Kontakt meg på PM med boring mål og pris her på mc-forumet.no NB! Innlegget slettes når jeg har kjøpt sylinderblokk.
HAR KJØPT! Kjøper sylinderblokk til KZ900
- increasing
- MC: R1250GSA
HAR KJØPT! Kjøper sylinderblokk til KZ900
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by increasing on 06 Mar 2025 17:36, edited 1 time in total.
increasing
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"

Re: Kjøper sylinderblokk til Kawasaki Z1 900 / KZ900
Jeg har dessverre ingen blokk å tilby. Og de vokser ikke på trær....
Men uansett, regner med at blokka skal brukes.
Nå er jo Kawa 900 fra den tiden en av de store klassikerne fra den tiden, og en av de desidert peneste som ble produsert da.
Om dette er deler til et prosjekt tror jeg mange her inne ville sette pris på litt omtale (og helst med bilder. Vi er alle 12 år i hodet, så bilder får vi aldri nok av
) og gjerne hvordan prosjektet skrider fram.
Lykke til med letingen.
Men uansett, regner med at blokka skal brukes.
Nå er jo Kawa 900 fra den tiden en av de store klassikerne fra den tiden, og en av de desidert peneste som ble produsert da.
Om dette er deler til et prosjekt tror jeg mange her inne ville sette pris på litt omtale (og helst med bilder. Vi er alle 12 år i hodet, så bilder får vi aldri nok av

Lykke til med letingen.

- increasing
Takker
Ikke noe du finner på skrot’n nei
Henta meg en -76 i 2020 som er strekt opp skikkelig utenom motor men i full drift.
Har liggende topplokk som er overhalt og tiltenkt -76’n, det samme med sylindernblokk som skal få en overhalings runde med nye stempler … hvis jeg får tak i sylindernblokk da.

Henta meg en -76 i 2020 som er strekt opp skikkelig utenom motor men i full drift.
Har liggende topplokk som er overhalt og tiltenkt -76’n, det samme med sylindernblokk som skal få en overhalings runde med nye stempler … hvis jeg får tak i sylindernblokk da.
increasing

Forstår jeg det slik at motor går?increasing wrote: ↑05 Mar 2025 19:34 TakkerIkke noe du finner på skrot’n nei
![]()
Hva er da problemet? Må sylindrene bores?
Der finnes firmaer som borer sylindrene.
Kanskje Nikasil belagte sylindre?
Da havner vi i en mye trangere gate. Men der finnes spesialister som fjerner Nikasilbelegget, borer, legger på Nikasilbelegg på nytt og lager stempler som passer. Men der finnes ikke mange, og de jobber helt sikkert ikke gratis...
- increasing
Motor går veldig godt men litt lukt og blå røyk ved oppstart, når motor er varm kan jeg ikke se noe blå røyk når jeg kjører. Dette er egentlig ikke noe problem men hvis jeg har topplokk som jeg allerede har på hylla og en sylinderblokk med stempler i god stand er det en overkommelige jobb når den tid kommer. I følge tidligere eier har ikke motor vært oppe på sikkert 20 år.
Har tatt en tilsvarende jobb hvor jeg måtte ha nytt topplokk, sylinder måtte bores, registerkjede strekt utenfor limit, regkjedeskinne knekt osv Da tar det tid å skaffe deler, maskinering av sylinderblokk og planing av topplokk. Det som tok lengst tid var å skaffe topplokk uten utvendige defekter til en fornuftig pris.
Maskinering boring osv har jeg kontakt som utfører så det er ikke noe problem.
Har vært i kontakt med en kar i dag som hadde sylinderblokk med standard boring 66 mm med behov for boring, da har jeg litt å gå på med tanke på hvor mye som må bores og hvilke stempel kit jeg kjøper.
Kjøpte den selvfølgelig siden prisen var hyggelig.
Har tatt en tilsvarende jobb hvor jeg måtte ha nytt topplokk, sylinder måtte bores, registerkjede strekt utenfor limit, regkjedeskinne knekt osv Da tar det tid å skaffe deler, maskinering av sylinderblokk og planing av topplokk. Det som tok lengst tid var å skaffe topplokk uten utvendige defekter til en fornuftig pris.
Maskinering boring osv har jeg kontakt som utfører så det er ikke noe problem.
Har vært i kontakt med en kar i dag som hadde sylinderblokk med standard boring 66 mm med behov for boring, da har jeg litt å gå på med tanke på hvor mye som må bores og hvilke stempel kit jeg kjøper.
Kjøpte den selvfølgelig siden prisen var hyggelig.
increasing

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Så du kjører ikke på med "matching numbers"?
De værste fantaster som ser dette som investering er nøye på dette.
Men de bruker de heller ikke..
De værste fantaster som ser dette som investering er nøye på dette.
Men de bruker de heller ikke..
- increasing
-76’n min er matching numbers VIN og motornummer og om jeg bytter sylinderblokk med topplokk som matcher årgangen går det veldig bra. På topplokket er det samme produsent Toyo Densan fra -73 til -76 hvor det er noen små forskjeller, -73 har egen merking, -74 og -75 Z1A og Z1B er like og -76 har egen merking som er 3, de to første er merket 1 og 2. Sylinderblokka har også noen forskjeller i den samme tidsperioden, også merking men den største forskjellen er de som har o-ringer rundt sylinderforing i bunn og o-ring rundt registerkjede åpningen med to delt toppakning vs de som ikke har o-ringer med hel toppakning produser tidlig.
Sykkel’n må jo kjøres litt men reparere, vedlikeholde eller restaurere disse med bare restaurerte brukte og NOS deler blir både dyrt og vanskelig, vil tro de fleste kjøper reproduserte nye deler som har vært enkle å få kjøpt.
increasing