Drev, aks og hk.

Prat om tung MC.
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Drev, aks og hk.

Post by R »

Når man drever om for høyere aks, hvilket drev skal man "fjerne" tagger på? Og får man høyere utslag på antall HK i en dynobenk ved å dreve om?
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hvis du drever ned bak eller opp forran vil du få raskere aks. Men toppfarten blir mindre. Målinger i Dyno vil nok bli det samme..
User avatar
rat
Posts: 17
Joined: 23 Apr 2005 12:05
Location: Asker
Contact:

Post by rat »

Eh....er du ikke på villspor nå? Større drev bak eller mindre foran gir bedre aks og mindre toppfart.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg skulle egentlig kjøpe drev idag, men det ble ikke noe av. Anyways, jeg skal dreve om for bedre aks og skal da gå ned foran, fra 16-15 tenner. Prøv deg med én tann mindre og ikke noe mer til å begynne med. Skal visst holde i massevis :)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

rat wrote:Eh....er du ikke på villspor nå?
Jo. Totalt! #-o
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Om jeg fjerner en tann på fordrevet, må jeg gå opp tilsvarende på bakdrevet? Hva med speedometeret, viser det over eller under faktisk hastighet om jeg drever ned forran.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

R wrote:Om jeg fjerner en tann på fordrevet, må jeg gå opp tilsvarende på bakdrevet? .
Nei det må du ikke.
Hva med speedometeret, viser det over eller under faktisk hastighet om jeg drever ned forran.
Kommer ann på. Måles farten fra framhjulet trenger du ikke det. Måles farten på feks. girkassen, blir det litt feil ja. Men det er sikkert ikke helt rett orginalt heller, så er du heldig blir det mere rett etter drevbytte.. :wink:
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Det ska visst vara skonsammare (= mindre slitage på kedja och drev) att öka bak än att minska fram, har jag hört. En tand mindre fram motsvarar ca 3 tänder mer bak (beroende på förhållandet i storlek mellan fram- och bakdrev).
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

Hør her no:

Større bakdrev: Bedre aks/mindre toppfart
Mindre bakdrev: Dårligere aks/bedre toppfart
Større framdrev: Mindre aks/bedre toppfart
Mindre Framdrev: Bedre aks/mindre toppfart

så di.......
bla
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

rerell wrote:Det ska visst vara skonsammare (= mindre slitage på kedja och drev) att öka bak än att minska fram, har jag hört. En tand mindre fram motsvarar ca 3 tänder mer bak (beroende på förhållandet i storlek mellan fram- och bakdrev).
ei tann mindre foran er det samme som 2 mer bak.
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

rmxråner wrote:
rerell wrote:Det ska visst vara skonsammare (= mindre slitage på kedja och drev) att öka bak än att minska fram, har jag hört. En tand mindre fram motsvarar ca 3 tänder mer bak (beroende på förhållandet i storlek mellan fram- och bakdrev).
ei tann mindre foran er det samme som 2 mer bak.
jepp! :wink:
bla
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

IGNiTiON wrote:
rmxråner wrote:
rerell wrote:Det ska visst vara skonsammare (= mindre slitage på kedja och drev) att öka bak än att minska fram, har jag hört. En tand mindre fram motsvarar ca 3 tänder mer bak (beroende på förhållandet i storlek mellan fram- och bakdrev).
ei tann mindre foran er det samme som 2 mer bak.
jepp! :wink:
er dere her bare for å spamme?

Rerell har helt rett, og det er ikke nødvendig å korrigere noe som er riktig
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

rmxråner wrote:ei tann mindre foran er det samme som 2 mer bak.
Det kommer an på hvor mange det er foran, og hvor mange det er bak. Vanligvis er det 15-16 foran, og ca 45 bak, og da tilsvarer en tann foran 3 bak.
V4 fun
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

nyttig ifo dere kommer med gutta, trengte det ;)
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Bare du hører på dem med mer erfaring og ikke dem som spammer.
Post Reply