Hvorfor så lite krefter på GT750?
Hvorfor så lite krefter på GT750?
Hei
Har sett på diverse totaktere, og GT750'en er jo den største. På en KTM 300 exc så er det oppunder 60 hester, mens på GT750'en så er det bare ca. 70 hester. Burde ikke den ha ca. 120 hester e.l.? Det er jo tross alt en totakter. Kan dette ha noe med at motorene ikke var så utvikla på 70-tallet? Eller er det kanskje aksen og dreiemomentet som er sykt på denne sykkelen? Ville forestillt meg at den var hissig som f***.
Takk
microape
Har sett på diverse totaktere, og GT750'en er jo den største. På en KTM 300 exc så er det oppunder 60 hester, mens på GT750'en så er det bare ca. 70 hester. Burde ikke den ha ca. 120 hester e.l.? Det er jo tross alt en totakter. Kan dette ha noe med at motorene ikke var så utvikla på 70-tallet? Eller er det kanskje aksen og dreiemomentet som er sykt på denne sykkelen? Ville forestillt meg at den var hissig som f***.
Takk
microape
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.
Motorer før hadde mindre hestekrefter enn nå (med tilsvarende specs), og ikke alle MCer er konsturert med høy effekt for øyet, se hvor latterlig lite effekt en harley har per slagvolum feks.
AtW
Motorer før hadde mindre hestekrefter enn nå (med tilsvarende specs), og ikke alle MCer er konsturert med høy effekt for øyet, se hvor latterlig lite effekt en harley har per slagvolum feks.
AtW
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Hva med dreiemomentet?ATWindsor wrote:Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.
Da antar jeg at en firetakter med omtrent samme slagvolum på den tiden, ville gå en god del dårligere enn GT750?
Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk.
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Ja, men det er ingenting som tilsier at hk må øke proporsjonalt med kubikk... Skjønner at det på en måte kan virke logisk, men det funker ikke helt på den måten.microape wrote:Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk.
Dreiemoment alene er irrelevant for akselerasjonen, effekten er gitt av dreiemoment og turtall kombinert, og det er det som bestemmer akselerasjonen.microape wrote:Hva med dreiemomentet?ATWindsor wrote:Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.
.
AtW
Ja, men det var bare et ca. forslag.Asfaltkongen wrote:Ja, men det er ingenting som tilsier at hk må øke proporsjonalt med kubikk... Skjønner at det på en måte kan virke logisk, men det funker ikke helt på den måten.microape wrote:Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk.
Er foresten ikke lite hissige heller disse syklene. Fant en film av en Kawasaki H2 (750cc 2-takter) på youtube:
Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.adoniz wrote:hm,. toppeffekten har iallefall ingenting med aksen å gjøre. MomentKURVEN er vel det som bestemmer aksen mest..
Uansett. Husk at dette kanskje er laget for å holde mer enn en ktm/husaberg og sånne varer..
AtW
Det er effektkurven man måler, og så regner man ut momentkurven.ATWindsor wrote: Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.
AtW
Slik fungerer det i praksis.
Grunnen til at man tar seg bryet å regne ut momentkurven er at man trenger den som verktøy, f. eks når man skal mappe tenning/sprut.
For å holde meg til tema: to-takterne fra 70-tallet er ikke spesielt hissige, de har bare brå effektkurve kombinert med elendige kjøreegenskaper.
Min TZ250 fra 2001 hadde 92 veivhester oppgitt fra fabrikk. Med 100 kg sykkel går jo dette bra, men det oppleves ikke som hissig pga fantastiske kjøreegenskaper og en jevn effektkurve.
Men det sier ingenting omakselerasjonsevnene til kjøretøyet, og selv den vanlige bilpressen maser om moment når de anmelder biler til vanlige brukere, som ikke skal endre karakteristikkene til bilen overhodet. De burde ta seg sammen og bare oppgi effektkurven istedet.pelsen wrote:Det er effektkurven man måler, og så regner man ut momentkurven.ATWindsor wrote: Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.
AtW
Slik fungerer det i praksis.
Grunnen til at man tar seg bryet å regne ut momentkurven er at man trenger den som verktøy, f. eks når man skal mappe tenning/sprut.
AtW