Hvorfor så lite krefter på GT750?

Prat om tung MC.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Hvorfor så lite krefter på GT750?

Post by microape »

Hei

Har sett på diverse totaktere, og GT750'en er jo den største. På en KTM 300 exc så er det oppunder 60 hester, mens på GT750'en så er det bare ca. 70 hester. Burde ikke den ha ca. 120 hester e.l.? Det er jo tross alt en totakter. Kan dette ha noe med at motorene ikke var så utvikla på 70-tallet? Eller er det kanskje aksen og dreiemomentet som er sykt på denne sykkelen? Ville forestillt meg at den var hissig som f***.

Image

Takk
microape
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

Hehe, tenk dere 120 hester på den 2-takter'n. Det ville vært en racer den dag i dag! :D

Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk. :wink:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.

Motorer før hadde mindre hestekrefter enn nå (med tilsvarende specs), og ikke alle MCer er konsturert med høy effekt for øyet, se hvor latterlig lite effekt en harley har per slagvolum feks.

AtW
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

"Vannbussen" var vel noe av det hvasseste som var å få på 70-tallet. Ikke bare på grunn av effekten, men også den brå effektkurven.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Vi kan vel konkludere med at totakterene også har utviklet seg siden 70-tallet. Min aprilia RS 250 (totakter) skal yte 72 hk. Så utvikling, ja :wink:
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

inunf wrote:Vi kan vel konkludere med at totakterene også har utviklet seg siden 70-tallet. Min aprilia RS 250 (totakter) skal yte 72 hk. Så utvikling, ja :wink:
Er det reelle hk? Kult i så fall...
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Post by microape »

ATWindsor wrote:Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.
Hva med dreiemomentet?

Da antar jeg at en firetakter med omtrent samme slagvolum på den tiden, ville gå en god del dårligere enn GT750?
Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk. :wink:
Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

microape wrote:
Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk. :wink:
Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.
Ja, men det er ingenting som tilsier at hk må øke proporsjonalt med kubikk... Skjønner at det på en måte kan virke logisk, men det funker ikke helt på den måten.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

microape wrote:
ATWindsor wrote:Aksen bestemmet av hestekrefter (og giring) (forutsatt at vekt, dekk og alt det der holdes likt), så har den lite hestekrefter har den heller ikke god aks.
Hva med dreiemomentet?
.
Dreiemoment alene er irrelevant for akselerasjonen, effekten er gitt av dreiemoment og turtall kombinert, og det er det som bestemmer akselerasjonen.

AtW
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. toppeffekten har iallefall ingenting med aksen å gjøre. MomentKURVEN er vel det som bestemmer aksen mest..

Uansett. Husk at dette kanskje er laget for å holde mer enn en ktm/husaberg og sånne varer..
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Post by microape »

Asfaltkongen wrote:
microape wrote:
Asfaltkongen wrote: Er nok ikke automatisk dobbelt med hester kun fordi det er dobbelt med kubikk. :wink:
Nei, men det er jo mer enn dobbelt med kubikk.
Ja, men det er ingenting som tilsier at hk må øke proporsjonalt med kubikk... Skjønner at det på en måte kan virke logisk, men det funker ikke helt på den måten.
Ja, men det var bare et ca. forslag.

Er foresten ikke lite hissige heller disse syklene. Fant en film av en Kawasaki H2 (750cc 2-takter) på youtube:

ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

adoniz wrote:hm,. toppeffekten har iallefall ingenting med aksen å gjøre. MomentKURVEN er vel det som bestemmer aksen mest..

Uansett. Husk at dette kanskje er laget for å holde mer enn en ktm/husaberg og sånne varer..
Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.

AtW
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

ATWindsor wrote: Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.

AtW
Det er effektkurven man måler, og så regner man ut momentkurven.
Slik fungerer det i praksis.
Grunnen til at man tar seg bryet å regne ut momentkurven er at man trenger den som verktøy, f. eks når man skal mappe tenning/sprut.


For å holde meg til tema: to-takterne fra 70-tallet er ikke spesielt hissige, de har bare brå effektkurve kombinert med elendige kjøreegenskaper.
Min TZ250 fra 2001 hadde 92 veivhester oppgitt fra fabrikk. Med 100 kg sykkel går jo dette bra, men det oppleves ikke som hissig pga fantastiske kjøreegenskaper og en jevn effektkurve.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

pelsen wrote:
ATWindsor wrote: Om du sier effektkurven, så er jeg enig med deg, nå kan strengt tatt effektenkurven regnes ut om du har en momentkurve plottet mot turtall, men det er mye greiere å se effektkurven med en gang.

AtW
Det er effektkurven man måler, og så regner man ut momentkurven.
Slik fungerer det i praksis.
Grunnen til at man tar seg bryet å regne ut momentkurven er at man trenger den som verktøy, f. eks når man skal mappe tenning/sprut.
Men det sier ingenting omakselerasjonsevnene til kjøretøyet, og selv den vanlige bilpressen maser om moment når de anmelder biler til vanlige brukere, som ikke skal endre karakteristikkene til bilen overhodet. De burde ta seg sammen og bare oppgi effektkurven istedet.

AtW
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. effektkurven er jo et resultat av momentkurven..
Post Reply