Skjeiv ramme? Trenger hjelp!

Prat om tung MC.
Post Reply
GSX750
Posts: 8
Joined: 04 Jan 2007 02:18
Location: Porsgrunn

Skjeiv ramme? Trenger hjelp!

Post by GSX750 »

Trenger litt råd her angående rammeskjeivheter. Har en Suzuki GSX750ES, 86 modell, som jeg etterhvert har funnet ut er noe tvilsom i ramma. Styret ligger litt vridd mot ene siden når jeg kjører, og noe unøyaktig måling avslører at forhjulet ligger ca. 1 cm for langt til venstre i forhold til bakhjulet. Altså en vridning i styrehodet(?) på ramma. Hva bør jeg gjøre? Vil ikke selge en sykkel jeg veit er skjeiv. Lønner det seg å rette det? Har vært inne på tanken å bare vrake hele skiten, da den sikkert ikke er verdt så mye. Gode forslag mottas med takk!
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Brukt ramme fra skroten og vinterprosjekt kanskje? Trenger ikke bli så dyrt, men det er mye jobb...
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

tviler sterk på at du vil klare å rette opp rammen og beholde stivheten i den. på meg høres det ut som om den rammen er bare å kaste.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

ville nok snakket med noen på et Suzuki verksted. bare for å høre hva dem ville gjort... er nok lite lønnsomt å rette ramme. men er et sted i trondheim eller no som kan ha rammer liggende...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Post by LemonDog »

Du tenker kanskje på krangnesmotor.no? De har ihvertfall mye deler fra "gamle" japanske sykler.
roylin
Posts: 52
Joined: 18 Jun 2006 16:50
Location: Kristiansand

Post by roylin »

Går også an å høre med http://www.scanlink.no
Har mye deler fra japanske sykler
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Du er sikker på at rammen er skjev, og at det ikke er baksvingen/styret som ikke er helt i "vater"?

Ja, jeg er blond og kvinne, men kanskje det enkleste ER det beste, slik de påstår i reklamen? :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Post by StenR »

Trodde egentlig at de gamle stålrørsrammene på ES'n tålte ganske mye før de ble skjeve jeg (?) Kjenner du til om sykkelen har vært kræsja? Ser du noen rare skrammer eller tegn til lakkering på ramma?

Synes det høres litt rart ut....
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

Den kan kanskje lønne seg å kontrollere (justering og slitasje) hjullager, styrekrone, bakhjulsoppheng og justering av bakhjulet/kjedestrammer før du begynner på ramma.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

slettet innlegg
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Hvis rammen er skeiv så ville jeg prøvd å få tak i en brukt en og byttet selv. Krangnes(som nevnt tidligere) er sikkert et lurt sted å begynne. Husk å sjekk reglene for rammebytte med biltilsynet først. De er veldig byråkratiske på slikt.
GSX750
Posts: 8
Joined: 04 Jan 2007 02:18
Location: Porsgrunn

Post by GSX750 »

Takk for alle svar så langt! For å svare på et spm. lenger opp, sykkelen har vært kræsja ja. Bare noen måneder etter den ble kjøpt ny. Den ble stelt opp av et godkjent verksted ifølge forsikringsselskapet. Men det er tydelig at noen har slurvet med arbeidet! Har vel slurvet jeg også, som ikke har sett det før, men blir litt oppgitt når slike ting ikke blir gjort ordentlig...I tillegg fikk jeg forsikringer fra en mc-mekaniker om at sykkelen var 100% teknisk.

Men da er nok rammebytte det mest lønnsomme, hvis biltilsynet godkjenner at jeg gjør det selv.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Ja rammebytte kan du gjøre selv.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Da jeg byttet ramme på gamlesykkelen så kjøpte jeg en ny ramme som jeg preget selv. Hvis du skal kjøpe en ramme som allerede er preget så annbefaler jeg deg å høre med biltilsynet om regler. Det jeg fikk høre var at mc'en må vises FØR og etter rammebytte.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

KAN jo være gaffel /hjulaksel som har skjevhet også.... :)
Post Reply