Fra 16 til 15 tenner på fordrev-hva med speedometeret?

Prat om tung MC.
Post Reply
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Fra 16 til 15 tenner på fordrev-hva med speedometeret?

Post by Muffinman »

Min `00 Fireblade har originalt drev bak men har fått et med en tann mindre på framdrevet. Er det noen her som er flink å regne utveksling slik at jeg kan få en pekepinne på hva dette gjør med speedometeret i forhold til riktig fart?

Har ikke telt opp tennene på bakdrevet, men kan godt gjøre det om ingen her inne har det i hodet.

:)
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

hadde den målt på hjulet hadde farten blitt rett.
men når den måler på girkassa vil det forandre seg når man drever om :lol:
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Har ett exel-skjema hvor man skriver inn drevinger og dekk på sykkelen sin så får du vite maks hastighet osv. i alle gir.

Ser ikke noe problem med å sende det, kan (dessverre) ikke bruke vedlegg på dette forumet
- Skyt her -
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Eike_Oak wrote:Har ett exel-skjema hvor man skriver inn drevinger og dekk på sykkelen sin så får du vite maks hastighet osv. i alle gir.

Ser ikke noe problem med å sende det, kan (dessverre) ikke bruke vedlegg på dette forumet
Du må vel ha utvekslinga i girkassen også?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Veiv -> Clutch
Clutch -> Gir (girutveksling)
Gir -> Bakhjul (drev)
Hjuldiameter

Det er det man trenger å vite.


Og gixxerman: Måler man på kassen blir det feil da en omdreining i kassen ikke lenger er like stor omdrening bake som tidligere.

Måle man på hjulet, ja da vil det være korrekt uansett dreving.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

man behøver ikke å gjøre dette så vanskelig:
endringen i utveksling er 15/16, alt annet er som før

hvis speedometeret sitter på kassa og var riktig før viser det ca 7% for mye nå.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

pelsen wrote:man behøver ikke å gjøre dette så vanskelig:
endringen i utveksling er 15/16, alt annet er som før

hvis speedometeret sitter på kassa og var riktig før viser det ca 7% for mye nå.
Så det er så enkelt som å regne om hvor mange % færre tenner det er på framdrevet med andre ord, og deretter omsette det til farten? Hadde håpet at det var så enkelt, men var ikke sikker. Takker.

Da går jeg ut fra at det er relativt trygt å legge seg 10 over fartsgrensa, 7% på omdrevingen og 2-3% feilvisning i utgangspunktet skulle vel tilsi noe slikt.

:)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Lån deg en GPS og sjekk.. :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Har en, men det er en usb-enhet som må kobles til lappisen. Funker fett mede Autoroute 2006, men det blir litt pøngel med laptop på R-sykkel...
:lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjør med sekk :)
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Da har jeg byttet tilbake til originalt framdrev. Sykkelen ble mye mer behagelig å kjøre, mye mykere og rykk og napp er blitt borte. Dessuten er følelsen av at framhjulet ønsker seg til himmels når man gæsser betraktelig redusert.

Og da er vel speedometeret kommet dit det skal, likeså med bensinforbruket.
:)
Post Reply