Fra 16 til 15 tenner på fordrev-hva med speedometeret?
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Fra 16 til 15 tenner på fordrev-hva med speedometeret?
Min `00 Fireblade har originalt drev bak men har fått et med en tann mindre på framdrevet. Er det noen her som er flink å regne utveksling slik at jeg kan få en pekepinne på hva dette gjør med speedometeret i forhold til riktig fart?
Har ikke telt opp tennene på bakdrevet, men kan godt gjøre det om ingen her inne har det i hodet.
Har ikke telt opp tennene på bakdrevet, men kan godt gjøre det om ingen her inne har det i hodet.
Du må vel ha utvekslinga i girkassen også?Eike_Oak wrote:Har ett exel-skjema hvor man skriver inn drevinger og dekk på sykkelen sin så får du vite maks hastighet osv. i alle gir.
Ser ikke noe problem med å sende det, kan (dessverre) ikke bruke vedlegg på dette forumet
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Veiv -> Clutch
Clutch -> Gir (girutveksling)
Gir -> Bakhjul (drev)
Hjuldiameter
Det er det man trenger å vite.
Og gixxerman: Måler man på kassen blir det feil da en omdreining i kassen ikke lenger er like stor omdrening bake som tidligere.
Måle man på hjulet, ja da vil det være korrekt uansett dreving.
Clutch -> Gir (girutveksling)
Gir -> Bakhjul (drev)
Hjuldiameter
Det er det man trenger å vite.
Og gixxerman: Måler man på kassen blir det feil da en omdreining i kassen ikke lenger er like stor omdrening bake som tidligere.
Måle man på hjulet, ja da vil det være korrekt uansett dreving.
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Så det er så enkelt som å regne om hvor mange % færre tenner det er på framdrevet med andre ord, og deretter omsette det til farten? Hadde håpet at det var så enkelt, men var ikke sikker. Takker.pelsen wrote:man behøver ikke å gjøre dette så vanskelig:
endringen i utveksling er 15/16, alt annet er som før
hvis speedometeret sitter på kassa og var riktig før viser det ca 7% for mye nå.
Da går jeg ut fra at det er relativt trygt å legge seg 10 over fartsgrensa, 7% på omdrevingen og 2-3% feilvisning i utgangspunktet skulle vel tilsi noe slikt.
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Da har jeg byttet tilbake til originalt framdrev. Sykkelen ble mye mer behagelig å kjøre, mye mykere og rykk og napp er blitt borte. Dessuten er følelsen av at framhjulet ønsker seg til himmels når man gæsser betraktelig redusert.
Og da er vel speedometeret kommet dit det skal, likeså med bensinforbruket.
Og da er vel speedometeret kommet dit det skal, likeså med bensinforbruket.