giring + clutch

Prat om tung MC.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

giring + clutch

Post by RH racing »

hvor mange av dere som kjører R sykkel bruker clutch ved rask giring?? og hvor mye slitasje er det på kassa ved opp og ned giring uten å bruke clutchen? på min kan jeg gå gjennom alle gira uten å clutche både opp og ned... bruker sef clutchen for det meste.. men ofte syns jeg det er deilig å ikke bruke den, spesielt ved ned giring føre sving etc..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg klemmer clutchen ørlite granne inn når jeg gir jernet og legger inn gir etter gir. Får silkemyke giringer slik jeg girer hvertfall, menjeg bruker alltid clutchen på vei ned. Mellomgasser alltid på vei ned også, og det er jo litt skoj å lage lyd også :lol: :oops: Gir'n et lite blipp før jeg slipper ut clutchen igjen :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

pleier å bruke clutch jeg og.. men det er sykt mye deiligere når man ligger på 12000 o/min og bare putter den ned to hakk føre svingen.. DET er tøff racinglyd
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Leste i "Fastbikes" at det mest skånsome for motor, gir og clutch er å ikke clutche på vei opp (dra den helt ut på giret, legg trykk på girpedalen, blipp med gassen og girpedalen går opp i det du blipper), og å clutche og mellomgasse (blippe) på vei ned. Hadde vært veldig fint hvis noen med erfaring/peiling kunne si om dette stemmer. Synes at det er for godt til å være sant :D
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

:D da slutter man med clutch når man "griser" litt.. (noe jeg aldri gjør. les annen tråd)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Burde alltid clutche ved nedgiring.

SÆRLIG i 12000rpm! :shock:

Ved oppgiring går det fint å ikke bruke clutch hvis man slipper gassen.

Men det beste for alt er jo å bruke clutch..sier seg jo selv egentlig
Road Rider c" ,)
Joda
Posts: 143
Joined: 22 May 2006 16:42

Post by Joda »

Du må aldri aldri aldri aldri ALDRI gire ned utenå bruke clutch!!! Det er en enorm påkjenning på girkassa! Inngrepsklakkene på drevene slites mye og til slutt vil kassa bare hoppe ut av gir når du gir gass.

Det sies at det ikke skal være skadelig å gire opp uten clutch, dvs kun gå litt av gassen og pakke på neste gir. RR-førerene bruker jo quick-shifter. Det er en liten sak som kutter tenninga når man rører girpedalen. Med et bestemt trykk på pedalen da så legger den inn neste gir. Men så har jeg hørt mange historier om girkasseras på RR-sykler, så jeg mistenker at det nok er ganske tøft for kassa å behandles sånn hele tiden.
03 GSX-R 1000
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Men om girskiftene på vei opp føles silkemyke, bør ikke dette tale sin sak? Selv bruker jeg som sagt litt clutch på vei opp når det skal gå fort, kanskje 1/4 inn med hendelen.
Og jeg bruker alltid clutch på vei ned...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

En quick-shifter gjør samme jobben som å blippe med gassen, bare fortere. Jeg håper noen som enten kjører RR eller er mc-mekaniker og vet hva han/hun driver med kan fortelle oss hvor farlig clutchløse oppskift er. Da kan vi bruke det med god samvittighet, eller slutte å bruke det, alt etter som. Men morro er det uansett :D
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.

Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Keihin wrote:Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.

Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

inunf wrote: Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.
Ja, jeg tør påstå det. Både fordi jeg "vet hvordan det ser ut inni" og ut fra at "alle gjør det" av både mekanikere og profesjonelle sjåfører. Jeg har også kjørt sånn i 8 år med min første sykkel og 5 år med nåværende R1 uten problemer.

Det er såvidt jeg vet rettskårne drev i alt av moderne sport/touring maskiner i dag, noe som visstnok skal gjøre at dette fungerer bedre enn på f.eks. biler, hvor tennene på drevene er skrådd. Dette vanskeliggjør selve operasjonen, og fører ofte til såkalt varetelling i girkassen ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Keihin wrote:Dette vanskeliggjør selve operasjonen, og fører ofte til såkalt varetelling i girkassen ;)
Også kalt tannpuss :wink:
Fribbern
Posts: 75
Joined: 11 Jun 2006 18:58
Location: Drøbak

Post by Fribbern »

Kan jeg spørre, hva er å blippe?
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Fribbern wrote:Kan jeg spørre, hva er å blippe?
Såvidt jeg har forstått er det en rask bevegelse med gasshåndtaket. Som mellomgass, en liten rask bevegelse med håndtaket for å få turtallet opp før du girer ned. Og som en rask gassavslåing når du girer ned.
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Post Reply