BMW K 1200 98 mod, et godt kjøp? God sykkel?

Prat om tung MC.
Post Reply
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

BMW K 1200 98 mod, et godt kjøp? God sykkel?

Post by TDK »

Hei, men stefar er på jakt etter ny sykkel, etter at han solgte sin VFR 800 ifjor. Han har sett endel på BMW sin K 1200 sykkel, spesielt 98 modellen.

Har noen prøvd eller eid en slik sykkel? Har noen innspill på kvalitet, kjøreegenskaper, motor osv? Er det mye problemer med disse syklene?

Han er ikke så veldig høy, noe rundt 170, vil dette være et problem på en slik sykkel?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

K1200 er en serie med sykler som er vidt forskjellige. Hvilken av syklene er det stefaren din vurderer?
il4
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

brap wrote:K1200 er en serie med sykler som er vidt forskjellige. Hvilken av syklene er det stefaren din vurderer?
Ah, sorry glemte å skrive betegnelse der ja :P

Den han ser på er en K 1200 RS. Den litt mer sportslige varianten.
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

En alldeles glimrende sykkel. Jeg har GT-utgaven, men den er i praksis RS med litt mer plast og komfortdetaljer. Den er ganske tung ifht eks VFR, men det venner man seg fort til. K-motoren til BMW kalles også "murstein" - et begrep den har fått først og fremst fordi den går for å være uslitelig. BMWs kvalitet for øvrig bør være godt kjent. Dette er topp saker. Han kan trygt kjøpe seg en RS, og han trenger ikke være redd for høy km-stand heller, så sant servicen er fulgt.

K1200 skal ha service hver 10 000 km. De "små" oljeskiftservicene kan man godt gjøre selv, men hovedservicen hver 20 000 må man helst overlate til ekspertene. Høyden er for øvrig ikke noe problem.

Å kjøre en RS er ikke som en VFR. Man merker at den er tyngre, og man må jobbe litt mer i serpentinene. Men det er også en vanesak. Når man først har "kjørt seg inn" på RSen, er den en drøm å kjøre rundt på.

Ellers er det en topp maskin: Den trekker som et lokomotiv - og veier omtrent like mye...
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Fidel wrote:En alldeles glimrende sykkel. Jeg har GT-utgaven, men den er i praksis RS med litt mer plast og komfortdetaljer. Den er ganske tung ifht eks VFR, men det venner man seg fort til. K-motoren til BMW kalles også "murstein" - et begrep den har fått først og fremst fordi den går for å være uslitelig. BMWs kvalitet for øvrig bør være godt kjent. Dette er topp saker. Han kan trygt kjøpe seg en RS, og han trenger ikke være redd for høy km-stand heller, så sant servicen er fulgt.

K1200 skal ha service hver 10 000 km. De "små" oljeskiftservicene kan man godt gjøre selv, men hovedservicen hver 20 000 må man helst overlate til ekspertene. Høyden er for øvrig ikke noe problem.

Å kjøre en RS er ikke som en VFR. Man merker at den er tyngre, og man må jobbe litt mer i serpentinene. Men det er også en vanesak. Når man først har "kjørt seg inn" på RSen, er den en drøm å kjøre rundt på.

Ellers er det en topp maskin: Den trekker som et lokomotiv - og veier omtrent like mye...
Han var inne å prøvekjørte en slik en. Han sa at det var en veldig god sykkel, og en flott motor. Men for en gang skyld ville han velge noe han var komfortabel med som var enkel å lett. Bare for å ha prøvd dette.
Han har hatt diverse R-sykler som gsx-r750, R6, ZX-R9 og VFR 800, men nå valgte han faktisk en BMW F650 CS Scarver. Han er hittil veldig fornøyd, og har det veldig gøy på denne sykkelen! Han beskriver den som en tråsykkel i forhold til K 1200, men han liker den :)
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Scarver'n er kjempefin, den. 50 hester duger hvis man kjører mest aleine. Du får gratulere ham med ny sykkel.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Fidel wrote:Scarver'n er kjempefin, den. 50 hester duger hvis man kjører mest aleine. Du får gratulere ham med ny sykkel.
Joda, greit nok med kraft i den... Holder greit med en på...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Post Reply