Dekkvalg??

Prat om tung MC.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Winalot wrote:Jeg kommenterte i tråden ene og alene som en sammenligning mellom merkene, ikke som en sammenligning mellom størrelsen på motoren :wink:
Det jeg prøvde å si var at selv om du har bra erfaring med et dekk kan ikke det overføres til samme dekkmerke for tung MC da det ikke har samme oppbygging. De har typisk en helt annen modellbetegnelse.

Uansett bare pingler som sliter ut dekkene på midten først, så motoren skal du ikke skjemmes for ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Keihin wrote:
Uansett bare pingler som sliter ut dekkene på midten først, så motoren skal du ikke skjemmes for ;)
hehe.. spørs hvordan man definerer pingler det:)
Noen kjører langt i all slags vær..mens andre drar noen runder på rudskogen og får larver på dekkene:)

Synes riktignok det er synd å se heftige og dyre mc-dekk med flat stripe på midten:)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Gixxerman wrote:Kommer helt ann på hvilket merke og modell det kjøres med, og ja, hva slags sykkel og hvordan det kjøres.
Hvorfor skulle du forresten holde deg unna Pirelli ? Jeg har hørt mye bra om en del av utvalget deres, også Michelin.
Ett par kompiser og en Kjøreskolelærer sa: "Kast det" Det var rett å slett ikke bra nok til min type sykkel.

Men jeg har dårlig peiling, derfor jeg tar diskusjonen her inne. Jeg forsvarer ikke noen dekk framfor andre, jeg vet bare at jeg IKKE skal ha Dunlop dekk :)

Helt klart, jeg må ha sport-tourer dekk og ikke racing. Jeg setter grep på tørt og vått føre framfor det meste når det kommer til å velge dekk.

og vil helst ha gode dekk som jeg kan kjøre mye på hver sesong. Regner med at det kommer til å rulle noen km hvertfall de første sesongene. og da ser jeg helst at jeg har dekk som tåler litt lengde.

Jeg har hørt mye skryt av de Bridgstone dekka jeg nevnte tidliger i posten.
Men hva er deres erfaringer. Folk holder seg nok til de dekka de er vant til å kjøre på og har god erfaring med.

Del denne erfaringen :)

Edit: Ingen dekk jeg har hørt på enda har fått så god omtale som Metzeler dekka (z6) selv er de litt "dyrere", men tydligvis mye godt dekk for pengene
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da vil jeg at du tar en titt på dette :) Du må jo ha litt sport i dekkene, men dette er sport-touring altså. Burde passe din sykkel fin fint :)
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

LordShaft wrote:Ett par kompiser og en Kjøreskolelærer sa: "Kast det" Det var rett å slett ikke bra nok til min type sykkel.
Jeg ville tatt dette med en helt enorm klype salt. Pirelli er et av de anerkjente merkene, og de leverer produkter av høy kvalitet. De leverer også produkter innen for alle segmentene, så det er mulig at kompisene dine har brukt feil verktøy til feil jobb?
Helt klart, jeg må ha sport-tourer dekk og ikke racing. Jeg setter grep på tørt og vått føre framfor det meste når det kommer til å velge dekk. og vil helst ha gode dekk som jeg kan kjøre mye på hver sesong. Regner med at det kommer til å rulle noen km hvertfall de første sesongene. og da ser jeg helst at jeg har dekk som tåler litt lengde.
Grep og varighet går ikke godt sammen. Dekkene med best grep har betraktelig kortere varighet. Du kan justere dekkforbruket med høyrehånda, men det er jo ikke noe gøy.
Edit: Ingen dekk jeg har hørt på enda har fått så god omtale som Metzeler dekka (z6) selv er de litt "dyrere", men tydligvis mye godt dekk for pengene
Metzeler-fabrikken lager en del Pirelli-dekk, og Metzeler eies av Pirelli. Håper kompisene dine ikke vet dette, sånn at Metzeler har deres sign-of-approval :)
il4
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Hehe, vel talt brap:)

De pirelli dekka du hadde link til der Gixxerman. så veldig bra ut "utførelsen".

Jeg har fått en forholdvis god pris på metzeler dekk og når sant skal sies så har jeg ikke hørt om noen som selger pirelli dekk her i Ålesund.

De klarer nok å skaffe det, men de har det ikke i butikk.

Men dette er ståa! Jeg har en sports tourer og trenger gode dekk til denne:) Jeg har igrunn veldig god troa på metzler dekka. (bør jeg da går for har kjørne i midten både bake og framme?)
Pirelli dekka hva ligger de på i pris?

det er som dere sir! om ett dekk varer bare 5000 så lenge det sitter limt er billigere enn ett som varer 10.000 og glipper lett! ved eventuellt skade :)

Her er helt klart mye forskjellige meninger og mange forskjellige erfaringer, noe som jeg syntes er veldig bra.

Takk for gode svar!
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

LordShaft wrote:Hehe, vel talt brap:)
Jeg har fått en forholdvis god pris på metzeler dekk og når sant skal sies så har jeg ikke hørt om noen som selger pirelli dekk her i Ålesund.
Og du har internett skjønner jeg, men det jeg ikke skjønner er at du godtar at Ålesund er det eneste stedet med sykkeldekk :lol:
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Sjekk hos bilextra ( gamle Rønneberg ) ute i spjelkavika om hva de kan tilby av Pirelli dekk. Har kjøpt Pirelli dekk hos Rønneberg noe lengre nord i fylket til meget gode priser sammenlignet med mc-forhandlerne. At det finnes noen vattnisser rundt om i norges land som påstår at pirelli ikke er gode dekk sier vel mer om personene som uttaler slikt piss enn om dekkene.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Ja skal ha meg ei lita runde i dag, å se hva jeg kan finne! og hva jeg kan få av pris :) i å med at jeg jobber i brannvesenet så vet jeg at vi får veldig gode rabatter på rønneberg..... noe som igjen kan gjøre dette til en billig handel :)

Men, hva tror dere jeg må regne med å betale for omlegging og ballansering av dekka? dette får jeg jo gratis når jeg kjøper dekk med mc shappa!

og gixxerman, nei jeg har ikke noe problem å bestille fra utkant norge :lol: men da har prisen lett for å dra på seg, med tanke på frakt osv!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Mener og huske at jeg ga kr. 150,- pr dekk hos Rønneberg, mrk. da måtte jeg demontere hjulene selv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

150,- Kr?

Seriøst :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Det var for omlegginga og ikke prisen på dekkene.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

KØLLA wrote:Det var for omlegginga og ikke prisen på dekkene.
Hahaha ja det var det jeg som rota! trodde ett lite sekund at det var for dekka du snakka om :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Suki
Posts: 2
Joined: 21 Mar 2006 18:32

Post by Suki »

LordShaft wrote:Var no å hørte på dekk!

Dunlop og pirelli ble jeg anbefalt å holde meg unna!

Jeg så på:
Bridgestone BT020 120/70 ZR 17 pris 1765,- (ca. husker ikke nøyaktig)
Bridgestone BT020 180/55 ZR 17 pris 2300,- (ca. hukser ikke nøyaktig)

også:
Metzeler Z6 120/70 ZR 17 pris 1935,-
Metzeler Z6 180/55 ZR 17 pris 2600,-
Men disse dekka hadde hardere kjærne i midten.

Begge var veldig gode dekk, gode på både tørt og vått føre og det er balansering og omlegging med i prisen.

-Shaft-
sjekk http://www.racing.no der er noen som har Bridgestone 020 til 2600 pr Par
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Suki wrote:
LordShaft wrote:Var no å hørte på dekk!

Dunlop og pirelli ble jeg anbefalt å holde meg unna!

Jeg så på:
Bridgestone BT020 120/70 ZR 17 pris 1765,- (ca. husker ikke nøyaktig)
Bridgestone BT020 180/55 ZR 17 pris 2300,- (ca. hukser ikke nøyaktig)

også:
Metzeler Z6 120/70 ZR 17 pris 1935,-
Metzeler Z6 180/55 ZR 17 pris 2600,-
Men disse dekka hadde hardere kjærne i midten.

Begge var veldig gode dekk, gode på både tørt og vått føre og det er balansering og omlegging med i prisen.

-Shaft-
sjekk http://www.racing.no der er noen som har Bridgestone 020 til 2600 pr Par
Takk :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply