Erfaring med brukt Ducati

Prat om tung MC.
Vafler

Erfaring med brukt Ducati

Post by Vafler »

Hei,

Jeg har akkurat fått meg mc lappen, tung og ser etter min første sykkel. Det er noe jeg har ønsket lenge, men aldri hatt muligheten til på grunn av barne, økonomi osv. Nå som jeg er 39 år så har jeg endelig fått meg lappen. Woohoo bedre seint enn aldri.

Nå har jeg tenkt til å oppfylle min drøm, og det er å kjøpe og eie sport sykkel. Vært på en del butikker, og sett uendelig mye videoer om MC. Jeg har lent meg mot enten cfmoto sr675, Suzuki gsx8 eller aprilia rs660. Budsjettet mitt er litt under 200k.

Jeg har sett en del på finn og ser at det er noen brukt Ducati sport sykkel, ikke monster men de andre. De har kjørt noe, og de fleste under 200k prisen er ca 2015ish Modeller.

Hva er deres erfaringer med brukte ducati? Jeg vil jo ha en sykkel som jeg eier og kjører. Vil jo ikke at det hele tiden skal være et eller annet. Jeg forstår også at jeg må sjekke selve sykkelen, men i bil verden som dere sikkert kjenner til så kan det være noen kjente problemer med noen modeller i noen merker. Noen merker er også svake i noen områder enn andre.

Har virkelig lyst på en brukt Ducati men tør nesten ikke fordi jeg har absolutt ikke noe peiling på mc eller bil for den sakskyld. Tenkte jeg skulle spørre dere, sånn at jeg kan lære av deres erfaring/feil

Skjønner at sånne tråd er sikkert kjedelig å lese eller svare, men jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Erfaring med brukt Ducati

Post by Jonta »

Jeg har flere Ducatier. Men mine to nyeste er 2003 modeller. Så det blir litt andre sykler en det du er ute etter.
Men jeg kan si at mine er veldig driftsikre. Ducatimiljøet er veldig bra, inkludert forhandlerne, særlig Løvaas. Deler skaffes kjapt, og ofte relativt rimelig.
Register reim bytte intervallene er tette. men dette er en helt annen jobb enn på bil. Gjort på under en time når kåpe og slikt først er av.
Nyere modeller har kjede (de fleste?) Ventilsjekk er også hyppig, men både ventil og reim intervaller er ikke så hyppig, som på mine gamle.
Hvis man føler, som meg, at Ducati har en egen "skjel" Motorgangen, lyden osv. Er det Ducati man må ha rett og slett. Blir man plutselig satt på en med rekkefirer, er det fint, men litt flatt, Noe mangler på en måte.
Ducati har jo også kommet med V4 (L4) motorer etterhvert. Jeg er litt usikker på om de befinner seg i din prisklasse eller over?
Uansett, Dette er som to V2 motorer skrudd sammen. De går paralellt, og tenner paralellt. Alltså to og to. Slik at Ducati skjela er bevart også på disse. Det er kanskje litt dyrere service på disse?
Vafler

Post by Vafler »

Tusen takk for en fin svar. Fikk meg til å tenke. V4 I litt nyere modeller er langt over prisklassen min. Er det sånn at hyppig vedlikehold gjelder for nyere modeller også? Da tenker jeg 2017+ Modeller.

Enig med deg at Ducati har sjel, veldige fine kjøretøy og den lyden er fantastisk.
Ambro
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Har selv eid 2 stk Ducati, en 2015 Multistrada 1200S DVT og en 2018 Multistrada 1260S.
Kjørekomfortmessig de beste syklene jeg (subjektiv mening selvsagt) noen sinne har eid og kjørt, og fikk ca 110.000 kilometer mellom disse 2 før de ble byttet inn/solgt.
Som alt nevnt, tynt (men godt) forhandlernettverkt, kommer veldig ann på hvor i landet du bor om det er noe i nærheten, dette var en av grunnene til at jeg byttet til BMW. Noen få kilometers avstand mot 100km avstand til nærmeste verksted har mye å si når en kjører en del, samt har mye problem met motoren... (jeg har hatt forferdelig uflaks ang oljeforbruk).

Så oljeforbruket, problem nr 1 er at de 2 modellene jeg har hatt (og alle andre modeller fra ducati som bruker samme motor) skal kjøres på 15w50 olje pga hydralisk justerbare ventiler (visstnok). Dette er ikke olje en får tak i hvor som helst, greit å sjekke slikt før en velger sykkel.
Problem nr 2 er at "godkjent mengde oljeforbruk innenfor et serviceintervall (15.000 km på disse), er 1kg olje per 1.000km. 2015 modellen min overgikk dette, den andre lå på halvparten.

Dette førte jo selvsagt til at jeg måtte ha med meg olje overalt på alt lengre enn en dagstur, da forskjellen på minimum mengde olje og maximum mengde olje er 500ml.

Så, får du tak i et eksemplar uten problemer så kan du ha en fantastisk sykkel i eie, men sjangsen for problemer er langt større enn hos andre dessverre.

Ellers er syklene veldig robuste og elektronikk problemer en leser om på eldre modeller en ting av fortiden etter at Audi kom inn på eiersiden (skjedde i 2012).

Lykke til med valget. Første MCen en kjøper velges med hjertet, så kan en heller finne en bedre passende drøm når en har noe erfaring og har fått prøvd diverse litt senere. Dra rundt å prøvekjør nye sykler hos forhandlere og, så finner du fort ut om du vil ha en R-sykkel, nakensykkel, adventure sykkel, sportstouring sykkel, cruiser, dual-sport, eller noe annet. Kan gjøre det lettere å velge brukt og ;)
Vafler

Post by Vafler »

Tusen takk for svar. Det du sier om at første sykkel velges med hjerte, den traff veldig. Har jo alltid hatt lyst på en r sykkel hele livet mitt og jeg mener jo personlig at Ducati er den peneste av dem alle. Tror det blir en Ducati supersport for min del.

Jeg bor i Oslo, så det bør være verksted som dekker Ducati behov. Hvor mye km er for mye for en brukt sykkel. Tenker perso lig at alle under 20k er relativt nytt. Tar jeg feil? Det kommer jo ann på selve sykkelen selv men hva er tommelfingerregelen her?

Er det noe jeg burde se etter i sykkelen når jeg kjøper en? Tenker at servicehistorikk er must, men hvilket andre ting er greit å sjekke?
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

I din prisklasse og under 20.000 km er "helt nytt" i mitt hodet. Men det er meg da, med bil fra 1996, og nyeste MC fra 2003...
Supersport er det beste valget for deg, i sport klassen, tenker jeg. Panigale er mer ekstrem og dyrere.
Med en Supersport har du bedre touring muligheter, og bedre med passasjer. og samtidig en meget sportslig sykkel, du kan ta med på banedager med klubben vår, Desmodromene.
Når det er sagt, har vi en i klubben på godt over 60 år. Som gjør lange intervaller nedover Europa på sin 999S. Så noen syntes tydeligvis at Ducatis Superbikes er yppelige for lang touring også.
Selv må jeg ha en pause hvert kvarter på min....
Tviler på at Panigale er mer konfertabel.
Desmodromene har en hjemmeside du ka se litt på, men det er kun medlemmer som kan skrive der. Men på vår FB side, kan du skrive. Still gjerne de samme spørsmålene der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vafler

Post by Vafler »

Tusen takk for all informasjon. Hvis jeg kunne få lov til å plage dere litt til, så lurer jeg på hvor dere anbefaler jeg at ser etter en brukt Ducati.

Kan dere anbefale noen brukt mc selgere som går ann å stole på? Finn er selvfølgelig det åpenbare svaret men som tidligere nevnt så har jeg ikke peiling på mc, så litt redd for bare å handle direkte fra en privat person.

Hvis det blir finn, er det noe problemer Ducati kjent for? Skal selvfølgelig sjekke serviceheftet men hva annet bør jeg sjekke?
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Ring Trond på Løvaas, han har god oversikt og erfaring med å selge nye og brukte Ducati😊
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Vafler wrote: 06 May 2025 11:14 Tusen takk for svar. Det du sier om at første sykkel velges med hjerte, den traff veldig. Har jo alltid hatt lyst på en r sykkel hele livet mitt og jeg mener jo personlig at Ducati er den peneste av dem alle. Tror det blir en Ducati supersport for min del.

Jeg bor i Oslo, så det bør være verksted som dekker Ducati behov. Hvor mye km er for mye for en brukt sykkel. Tenker perso lig at alle under 20k er relativt nytt. Tar jeg feil? Det kommer jo ann på selve sykkelen selv men hva er tommelfingerregelen her?

Er det noe jeg burde se etter i sykkelen når jeg kjøper en? Tenker at servicehistorikk er must, men hvilket andre ting er greit å sjekke?
Bor i Oslo ja, samme som meg. Nærmeste forhandler er da i Holmestrand, avhengig av hvilken side av byen du bor på +/- 1 time unna. Vil forøvrig anbefale å bare ta en tur ned dit, de selger både nytt og ikke fullt så nytt. https://www.lovaasmotor.no/

Ang kilometer lengde så er vel Ducati blandt de merkene som taper mest verdi basert på kilometerstand, uten at det nødvendigvis er noe galt med litt mer kilometer. Sykler kan derimot fort gå "for lite" og "stå seg ihjel". Er fort like mye som må fikses på en 10 år gammel sykkel som knapt har vært i bruk, som en som er kjørt jevnlig og mye. Serviceheftet og generell tilstand er ting en bør se etter (få voksne eiere), samt vurdere å kjøpe fra forhandler den første gangen. Får med bruktgaranti da som kan være verdt gull.

Har ikke selv kjørt SuperSport, men https://www.finn.no/mobility/item/365781450 denna står da nede hos dem nå, klar for å trilles ut av butikken innenfor budsjettet ditt.
Vafler

Post by Vafler »

Takk igjen for alle svar. Blitt nye klokere (tror jeg) men siden jeg trenger alt med teskje, så har jeg et spørsmål til.

Jeg søkte lovøs auto Holmenstrand og det er 1t 10min unna meg. Ser at det kommer noen selgere som er i nærheten eller i oslo som selger Ducati. Hva syns dere om Ducati forhandlere som er i Oslo?
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Vafler wrote: 06 May 2025 14:51 Takk igjen for alle svar. Blitt nye klokere (tror jeg) men siden jeg trenger alt med teskje, så har jeg et spørsmål til.

Jeg søkte lovøs auto Holmenstrand og det er 1t 10min unna meg. Ser at det kommer noen selgere som er i nærheten eller i oslo som selger Ducati. Hva syns dere om Ducati forhandlere som er i Oslo?
Er ingen Ducati forhandlere i Oslo. Har gått rykter i noen år nå om at noen skal prøve seg, men ikke blitt noe av det enda. AMD førte Ducati for mange år siden, men er i dag forhandler kun av Triumph og KTM.
Eker hadde Ducati i Fredrikstad, men har gått konkurs (og hadde ubrukelig kundeservice mot slutten), Løvaas holder det godt i gang i Holmestrand. Ellers har du Sigma i Bergen og EBerg i Trondheim.
Dukker opp noen andre på kartet hos ducati https://www.ducati.com/se/sv/dealers men jeg har ikke hørt noe om disse verkstedene før, så uttaler meg ikke om det som er ukjent.
ArcticTiger
-98 Triumph Tiger 900

Post by ArcticTiger »

Vafler wrote: 06 May 2025 14:51 Takk igjen for alle svar. Blitt nye klokere (tror jeg) men siden jeg trenger alt med teskje, så har jeg et spørsmål til.

Jeg er jo litt inhabil her, men det er Løvaas Motor i Holmestrand som er stedetå gå hvis du skal ha Ducati. De kan dette, har kunnskap, deler og den service du trenger. De selger til hele landet, og folk kommer langveisfra for å få tatt service der. Tlf 33066099. Og den hvite SuperSporten som er linka over her, burde være en grei deal. S utgave med Øhlins dempere, nokså ny, og moderat km.
ArcticTiger
-98 Triumph Tiger 900

Post by ArcticTiger »

Ser fin ut.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Post by stoppitide »

Ambro wrote: 06 May 2025 15:17 ....
Er ingen Ducati forhandlere i Oslo. Har gått rykter i noen år nå om at noen skal prøve seg, men ikke blitt noe av det enda. AMD førte Ducati for mange år siden, men er i dag forhandler kun av Triumph og KTM.
Eker hadde Ducati i Fredrikstad, men har gått konkurs (og hadde ubrukelig kundeservice mot slutten), Løvaas holder det godt i gang i Holmestrand. Ellers har du Sigma i Bergen og EBerg i Trondheim.
Dukker opp noen andre på kartet hos ducati https://www.ducati.com/se/sv/dealers men jeg har ikke hørt noe om disse verkstedene før, så uttaler meg ikke om det som er ukjent.
Mens du koker ytterligere en kanne kaffe og våkner litt igjen, så må jeg hjelpe deg littegrann...

Eker driver vel som vanlig, slik de har gjort i mange år.

Sigma er i Haugesund.

Ducati Bergen (samme som Team Bergen eller noe sånn)

Eberg i Trondheim.

Sogn Motor (verksted)

Det forhandlersøket du linker til er i Sverige.

Svart kaffe, ikke fløte eller sukker!
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Post by stoppitide »

Til opprinnelig innleggsskriver:

Sjekke lufttrykk, sjekke mønsterdybde dekk, skifte sikring, sjekke oljenivå, sjekke bremsevæskenivå, sjekke kjedeslakk, smøre kjedet. Høres overkommelig ut? Da kan du kjøpe motorsykkel - også Ducati. I Desmodromene har vi jevnlige mekaniske arrangementer og vi besøker forhandlere (i morgen skal vi til DesmoLab). På hjemmesiden deler vi øvrig kompetanse så godt vi kan.

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er under 2.500 km. Da er det 6-8-10-16 år mellom de "store" servicene. Årlig små og rimeligere servicer, olje, diagnoseavlesing og generell sjekk. Ducati byr på god kvalitet, holdbarhet og kundebehandling. Det er sannsynlig at ditt eierskap blir vellykket.

Min sykkel er nå kjørt drøyt 250.000 km og brukes til alt mulig. Årlig Alpe-/Italiatur, fjord & fjell, jobb & café, tre pokaler i NM c-klasse og har gitt meg enorm glede, mye kunnskap og sikkert "et par" reparasjonsutgifter (som man fort glemmer). Første runde med reparasjoner kom vel etter 80-90.000 km. De nyere syklene holder nok lenger enn det. Særlig hvis man ikke absolutt MÅ pine dem hele tiden.

Lykke til!
Post Reply