Selvbetjent avregisterering?

Prat om tung MC.
Post Reply
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Selvbetjent avregisterering?

Post by inunf »

Jeg holder for tiden på å selge en MC (Caponord 1000 for den som måtte være interessert). Forleden dag var det en kar som kom og så på den. Han kunne fortelle at det nå har kommet en tjeneste beregnet for sesongbaserte kjøretøy, hvor man kan logge seg inn på vegvesen.no og avregistrere kjøretøyet selv. Man beholder skiltet, og får smekk på fingrene om man blir tatt for å kjøre etter at man har avregisterert. Til våren logger man seg inn på nytt og registerer kjøretøyet igjen. Det høres jo genialt enkelt ut, men er dette reelt? Eneste jeg fant på vegvesen.no om sesongtilpassing var at hvis bobilen din har EU-kontroll på vinteren, har du værsågod å møte opp, det nytter ikke å få det utsatt til våren. Dette minner liksom litt mer om det firkantede vegvesenet jeg har vært vant til.

Er det noen som har hørt noe om dette?
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by intruder »

Reiste innom dem i dag og ba om avregistrering fra 29 september,men den gang ei...forhåndsmelding var ikke med i ordningen så jeg måtte møte opp den 29.
Dessuten måtte dette gjøres med BankID,noe jeg benektet da det står på vegvesenets sider at det kan ordnes på en trafikkstasjon...
En meget fortørnet byråkrat konfererte med ei burugle på øverste hylle og de måtte motvillig innrømme at jeg kunne få gjort det der den 29. :redface
Påregistrering kan visst foregå på 14 dagers varsel...time vill sjåvv

Kjøretøyer som skal til EU-kontroll trenger ikke vises i perioden de er avregistrert i henhold til ovenstående. :D

(( Før var byråkratene våre tjenere..nå er de blitt våre herrer... :smt075 :smt076 ))
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by biker7 »

Yess !
Hadde akkurat nå en samtale med mitt forsikringsselskapet angående håssen dette evt. funker med forsikring etc.
Og det skal da faktisk bare være å gå inn på vegvesenets sider og avregistrere sykkelen, og samtidig skal da forsikring automatisk "pauses".
(selskapet får beskjed automatisk) Men husk at dette systemet er helt ferskt, så ville nok for sikkerhets skyld ringt forsikringsselskapet for å høre at de har fått beskjed og at alt er i orden. I mitt tilfelle blir det da å ha "lagringsforsikring" (brann og tyveri) hvis jeg evt. kommer til å teste dette, og det vil bare koste meg 70-80,- kr pr. mnd. :D Man sparer da hele trafikkforikringsavgiften i de månedene man er avregistrert + forsikring. Men husk at en del selskap regner %-vis mye lavere forsikringskostnader i "dvale-månedene" sammenlignet med sommer-månedene da de aller fleste kjører. Mens noen selskap deler det på hele året. Og dette vil jo også da avgjøre hvor mye man vil spare totalt. Men et eksempel vil da være om man avregistrerer i 5 mnd., vil man spare ca 900,- i trafikkforikringsavgift + det man sparer på forsikringen avhengig av hvordan det enkelte selskap regner pris på vinteren :thumleft Jeg kommer til å vurdere dette da sykkel parkeres, for er jo greit å spare feks. 1500-2000 spenn hvis dette funker som det er sagt. Vi får se etterhvert :)
User avatar
Domino
Posts: 208
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by Domino »

Påregistrering skjer ikke med 14 dagers varsel. Men du kan ikke avregistrere før det har gått 14 dager siden du registrerte kjøretøyet. Bortsett fra om det er i forbindelse med eierskifte.

Se her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... istrering/

Jeg er interessert i en Caponord, men det er ca et halvår for tidlig...
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by biker7 »

...ellers må jeg jo si at denne ordningen faktisk nesten "virker for god til å være sant" så lenge det er STATEN som innfører den og det således vil gjøre at de taper penger av inntekter av trafikkforsikringsavgiften grunnet økningen av eiere som velger å avregistrere sitt kjøretøy en del måneder i året pga. at det nå blir lettere enn det var før da man måtte møte opp på trafikkstasjonen både for å avregistrere/levere skilt og registrere igjen/hente skilt når kjøretøyet skulle taes i bruk igjen :shock: :-k
("litt" lang setning eller..? :redface \:D/ ;-) )
Har de noen skjult agenda ?? :lol:
På den annen side så sparer de jo en god del jobb da "folket" nå gjør jobben sjøl da, så masse utgifter spart der kanskje.
User avatar
Domino
Posts: 208
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by Domino »

Og de sparer arbeid og lagringsplass for innleverte kjennemerker. Fra nå av vil skiltene bli makulert umiddelbart dersom man leverer dem inn.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by Tekumseh »

Svenskene har hatt tilsvarende ordning i mange år, jeg husker jeg tenkte det var merkelig "avskilta med skiltene på" da jeg første gangen var borti dette i 2010.
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by pelsen »

Dette her er enklere for alle, men jeg lurer litt på om det vil få noen følger for skiltets status. Blir det et dokument eller en aluminiumsplate med bokstaver og tall? Jeg tenker da på om man fortsatt risikerer straff for dokumentforfalskning ved å montere et miniskilt.
Antar at noen har tenkt på dette, denne saken ble foreslått av forrige regjering og det har tatt tid å gjennomføre. :D
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by inunf »

Dette er jo suverent! Nå har jeg avregistrert Caponorden og RD’en. Utrolig enkelt og effektivt, kommer nok til å spare mye penger på dette :D
Jonta
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Selvbetjent avregisterering?

Post by Jonta »

biker7 wrote: 16 Sep 2022 15:27 Yess !
Hadde akkurat nå en samtale med mitt forsikringsselskapet angående håssen dette evt. funker med forsikring etc.
Og det skal da faktisk bare være å gå inn på vegvesenets sider og avregistrere sykkelen, og samtidig skal da forsikring automatisk "pauses".
(selskapet får beskjed automatisk) Men husk at dette systemet er helt ferskt, så ville nok for sikkerhets skyld ringt forsikringsselskapet for å høre at de har fått beskjed og at alt er i orden. I mitt tilfelle blir det da å ha "lagringsforsikring" (brann og tyveri) hvis jeg evt. kommer til å teste dette, og det vil bare koste meg 70-80,- kr pr. mnd. :D Man sparer da hele trafikkforikringsavgiften i de månedene man er avregistrert + forsikring. Men husk at en del selskap regner %-vis mye lavere forsikringskostnader i "dvale-månedene" sammenlignet med sommer-månedene da de aller fleste kjører. Mens noen selskap deler det på hele året. Og dette vil jo også da avgjøre hvor mye man vil spare totalt. Men et eksempel vil da være om man avregistrerer i 5 mnd., vil man spare ca 900,- i trafikkforikringsavgift + det man sparer på forsikringen avhengig av hvordan det enkelte selskap regner pris på vinteren :thumleft Jeg kommer til å vurdere dette da sykkel parkeres, for er jo greit å spare feks. 1500-2000 spenn hvis dette funker som det er sagt. Vi får se etterhvert :)
Ja, på grunn av prosentvis utregningen du skriver om , så er det ikke så mye å spare på avreg. Men når man sparer halve årsavgifta, blir det ikke så gæernt.
Post Reply