Nytt sete til R 1250 GSA

Prat om tung MC.
Post Reply
AlexH
Posts: 2
Joined: 03 May 2021 22:05
MC: BMW R 1250 GSA

Nytt sete til R 1250 GSA

Post by AlexH »

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en GSA 1250, men er ikke helt fornøyd med sete.. Har prøvd å søke litt på nett om hvilke etter markeds seter som er best, men har ikke blitt klokere av det jeg har funnet.. Er det noen her som har erfaringer å dele ??
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Nytt sete til R 1250 GSA

Post by Gulars »

Best i forhold til hva? Mykere eller hardere? Lettere å svare når man har mer info. Jeg liker standardsete på min 18 GSA, men har nå et BMW rallysete. Likte utseende og formen, men det er hardere.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Nytt sete til R 1250 GSA

Post by JRO »

Vet om flere som liker Corbin sine seter. https://www.corbin.com/bmw/bmwr12rs16e.shtml :thumleft
AlexH
Posts: 2
Joined: 03 May 2021 22:05
MC: BMW R 1250 GSA

Re: Nytt sete til R 1250 GSA

Post by AlexH »

Gulars wrote: 04 May 2021 12:00 Best i forhold til hva? Mykere eller hardere? Lettere å svare når man har mer info. Jeg liker standardsete på min 18 GSA, men har nå et BMW rallysete. Likte utseende og formen, men det er hardere.
Best i forhold til hva ?? Jeg har bare et originalsete, så det blir vel best i forhold til det da ? Jeg vet ikke om andre seter er mykere eller hardere, eller hva som gjør at det blir bedre for meg da jeg ikke har prøvd noe annet.. Det er derfor jeg spør om andres erfaringer, da det eneste jeg vet er at jeg ikke liker original sete..
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Nytt sete til R 1250 GSA

Post by intruder »

Velkommen skal du være til oss Alex H .... :thumleft

her er det mange med BMW så om du smører deg med tålmodighet får du nok flere svar....

med en 1992 Suzuki Intruder på stallen er jeg dessverre ikke mye til hjelp !

ha en god sommer...og sørg for at du sitter godt !! :smt024
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nytt sete til R 1250 GSA

Post by knutk »

Når man ser på tilbudet av ekstra seter som passer til LC GS/A finnes der mange å velge mellom.

Man har to kategorier:
- Rally sete: Ett helt sete, som er lenger enn standard setet men gjerne for kort til to.
Undertegnede har et slikt til min GSA, fra BMW. Det er mindre polstra enn standard setet, men muliggjør at man kan bevege seg mer frem og tilbake, slik at man faktisk finner det greit om man skal sitte lenge på sykkelen.

- De ordinære setene tilbyr oftest gjerne bedre sitte komfort. Da polstringen på standard GSA sete er helt grei må man gjøre setet bredere om man vil øke komforten.

- Undertegnede kjøpte et TouraTech Comfort sete med varme. Motiverende faktor var varme.
Setet er litt mer komfortabelt, men på ingen måte en himmelsk aha opplevelse. Det er litt bredere, som gjør det greit å sitte på, men det gjør også at man føler at det er lenger ned til bakken, så om man sliter med høyden på standard sete bør man velge et lavt komfortsete.

TT er en av mange leverandører, og setene er greie nok. Dog tar de seg godt betalt for herligheten. Setet ser helt greit ut når det er montert på sykkel. men om man ser på undersiden føler jeg at det ser litt billig ut. De har ikke støpt krokene på setepanna inn som en del av platen. De har bøyd til 2 braketter. Funker helt greit i praksis, men til prisen forventer man mer.

Jeg er heller ikke imponert over varmesystemet.
Man skrur varmen på og av med en bryter integrert på siden av seteputa. Den er grei nok. Man får tilbakemelding av valg via en liten vibrator installert i setet. Greit nok.

Kontakten til strømtilkobling er forferdelig pinglete, og veldig tuklete å handtere, så det er det første som blei bytta ut.

Varmen tilbyr to nivå. Utfordringen ligger i at begge nivå er over litt tid for varme, så man orker ikke å la setet stå på over lenger tid. Så om noen tenker ekstra sete med varme: Ikke kjøp setet fra TT (Nå vet jeg jo ikke hvordan andre seter funker til sammenligning).
Vil dette si at jeg ønsker å selge setet?

Nei. Sete blei et vinterprosjekt. Så nå er det reprogrammert til 4 nivå i stedet for 2, og laveste nivå er ikke varmere enn at det kan stå på hele tiden. Og jeg kan styre det fra rulla på venstre handtak. Men hadde TT gjort leksa si hadde dette prosjektet vært unødvendig.
Post Reply