Ombygging til hydraulisk clutch

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
kåre.eikenes
Posts: 1
Joined: 28 Apr 2020 18:17

Ombygging til hydraulisk clutch

Post by kåre.eikenes »

Hei, er ute etter å bygge om clutchwire til hydraulisk clutch på min Suzuki GS650G.
Skulle gjerne hatt litt råd om korleis dette kan bli gjennomført, eventuelle kit som eksistera (har sjekka ut Magura men den manglar modellen min, men hadde GS750G meinar eg) eller generelle råd :) Setter pris på tilbakemelding :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by DrGreve »

Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by DrGreve »

Alternativet kan jo være at crank case cover fra en 750 med hydraulisk clutch passer på en gs650g. Har du sjekket den muligheten?
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by ole m. »

DrGreve wrote:Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.
Å fraråde ombygging pga egen kløning var da pysete! :D
Nei, det er da vel bare å finne et passende ombyggingssett og sette i gang.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by DrGreve »

ole m. wrote:
DrGreve wrote:Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.
Å fraråde ombygging pga egen kløning var da pysete! :D
Nei, det er da vel bare å finne et passende ombyggingssett og sette i gang.
For å si det sånn, jeg gjør det neppe igjen ;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by Bikeridr »

Tja, ole.. Ser doktoren har svart.
Men du er vel klar over at Doktoren har drevet med roadracing? Både som pilot og som mekaniker. Så jeg tror nok han har sitt på det tørre i denne saken 8)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by ole m. »

Jeg bedriver bare litt kjærlig nyresparking, Bikeridr. Betviler ikke Doktorens kompetanse eller erfaring.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by Bikeridr »

He, he - nyresparking kan jo være nesten like bra som dekksparking, det :)
Men, var nå også litt info til TS, så han ser at Doktoren ikke bare farer med tøv og latskap ;-)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by DrGreve »

Det store spørsmålet er jo hvilken mekanisme han har på utløsningen til clutchen og jeg gidder ikke sjekke på den aktuelle modellen.
Har han en tradisjonell utløserarm ovenfor motordekselet så kan sikkert en Magura clutch fungere og finnes det ikke mounting bracket til hans modell, så går det sikkert ann å lage en.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Post by knutk »

Post Reply