R1250 gsa

Prat om tung MC.
Post Reply
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

R1250 gsa

Post by Lazyboy »

Dere som har kjøpt bmw GS 1250.
På min 18 mod 1200 har jeg et flat spot i effekten ved ca 5000 omd.
Samme på andre 1200 jeg har kjørt.
Er dette borte på 1250?
Har ikke tid til og reise og prøvekjøre, men det det lukter 1250 under juletre i år.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: R1250 gsa

Post by Kant1 »

På 1250en skifter twincam'en posisjon på ca 5000rpm.
Jeg opplever ikke noe flat spot i effektkurven, men den er ikke MYE raskere enn 1200en fra 2018, i rullende akselerasjon fra f.eks 60 til 120 i 4.gear eller 40 til 120 i 3.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: R1250 gsa

Post by Lazyboy »

OK, er egentlig ikke det at ikke 1200ˋn er rask nok. Det er bare veldig irriterende at den nøler litt v ca 5000rpm.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: R1250 gsa

Post by knutk »

Om man Googler Dyno tester for 1250 vil man finne at der er en dropp i kurven rund 4K.
Dette er en helt bevisst reduksjon, og den finnes pga. krav til utslipp og støy.

Når det er sagt, dette er ikke noe man opplever som et problem eller legger merke, med mindre man går spesielt inn for det.
For å dra frem et sitat som passer:
"Æ forstår spørsmålet, men æ skjønner ikke problemet".
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: R1250 gsa

Post by Lazyboy »

:D jeg er kresen serru.Bagateller for noen, dealbreaker for andre.

Merket du dippen på 1200?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: R1250 gsa

Post by ojda »

Bytt til Triumph Tiger 1200 8) Reineste kurven du finner på adv-sykkler :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: R1250 gsa

Post by ojda »

Kurvene for hhv gs1200 og 1250!




Image


Sent from my iPad using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: R1250 gsa

Post by Lazyboy »

ojda wrote:Bytt til Triumph Tiger 1200 8) Reineste kurven du finner på adv-sykkler :thumleft
Har hatt 1050 tiger og motoren var super.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: R1250 gsa

Post by knutk »

Lazyboy wrote::D jeg er kresen serru.Bagateller for noen, dealbreaker for andre.

Merket du dippen på 1200?
Merket svakt at den kjentes litt reservert for så å løsne litt når den bikka over 5K. Opplevde det aldri som en stor sak.
Etter jeg satte på en O2 manipulator merka jeg ingen ting..
Post Reply