beste måten å lære seg å kjøre på bakhjulet

Prat om tung MC.
650dominator
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2005 20:15
Contact:

beste måten å lære seg å kjøre på bakhjulet

Post by 650dominator »

Hva er den beste måten å lære seg å kjøre på bakhjulet? Tenker på KTM LC4 SM.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

øvelse, øvelse, øvelse :D aller viktigste er å bli godt kjent med sykkelen, hvordan den reagerer på gassen, bak brems o.l. generelt saker å ting for å ha kontroll på sykkelen.

det du kan gjøre i forveien, er jo eventuelt å øve deg på en vanlig tråsykkel, da blir ikke skadene så store hvis du tryner! :D

prøv litt etter litt, ikke prøv å kjør så inni hampræva langt bak første gang du prøver, er bare å øveøveøveøve :D
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Står masse om dette på gamle forumet, altså nmcf.net. Sjekk litt der om tilbakemeldingene her ikke blir de helt store.

Kan vel bare gi litt generelle tips. Først, finn et egnet område helst utenfor allfar vei, men det bestemmer du jo selv(men jeg tipper stoltheten sier egnet område). Om du har en sykkel som beskrevet så er denne veldig villig til bakhjulskjøring så da får jeg vel bare spørre: Har du prøvd i det hele tatt, og hvordan gikk det ? Hvertfall, første punkt er å lære seg å finne vippepunktet og første gangen kan man kanskje heller kalle det skrekken :) Brukte selv en times tid på å overvinne skrekken av å gå rundt. Bare vær forsiktig i starten til du lærer deg hvor høyt opp du kan gå, og som regel er det mye høyere enn først antatt. Bakbremsen er din venn pluss motorbremsen selvsagt så man kommer fort ned igjen om man plutselig får panikk. Er selvsagt ingen garanti for det kan jo være for sent, altså at du ligger så langt bak at det bare er å vente på at det "fatale" har skjedd. Glem alt som heter giring mens du har den oppe til å starte med, da dette er nivå 2. Bare husk å se langt frem og ikke ned i bakken. Ser man ned i bakken så knoter man det til og da faller hjulet ned. Jeg hadde med meg en kar første gangen, og han sto et godt stykke foran meg, og da skulle jeg nappe opp hjulet og se på han hele veien. Veldig effektivt faktisk :)
Ettersom du begynner å ha overvunnet dette så blir det å få til "kunststykket" og faktisk holde hjulet oppe over en lengre tid. Da ligger man på vippepunktet og såkalt "blipper" på gassen med gjevne mellomrom, altså finjusterer med veldig små utslag.
Litt dumt at det nå er vinter og at du ikke kan fortelle om hva du har fått til eller ikke fått til, så du får vel bare smøre deg med tolmodighet som alle andre. :)
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Scooter er tingen å dra bakhjul på :P Ingen giring osv..
Men øv, øv, og øv enda mer! Så ska du se! :wink:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

scooter er forjææææævli! :D
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Det er lurt å legge foten klar på bakbremsen før du vipper opp; da slipper du å fomle etter den.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

øveøveøve, bynn med vanlig tråsykkel å venn deg til å bruke bakbremse :D det er lettere enn du tror, du må bare finne teknikken :D jeg har klart å sykle en halv kilometer på bakhjulet med vanli tråsykkel :D lærte meg å bruke bakbremsa :wink: før d klarte jeg kansje 20 meter :P
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det bør vel bemerkes at mange av tipserne her ikke er gamle nok til å kjøre en LC4 engang..
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Det skal gjøres kontrolert as... Ikke bare røske dritten opp som mange gjør, men nice & easy ;)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hawken wrote:Scooter er tingen å dra bakhjul på :P Ingen giring osv..
Men øv, øv, og øv enda mer! Så ska du se! :wink:
Heh, åssen får du til det? Må innrømme at jeg ikke har prøvd så veldig hardt, men scooteren min har ikke akkurat så mye aks å skryte av. Må legge deg veldig langt bakpå eller noe da?

AtW
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

ATWindsor wrote:
Hawken wrote:Scooter er tingen å dra bakhjul på :P Ingen giring osv..
Men øv, øv, og øv enda mer! Så ska du se! :wink:
Heh, åssen får du til det? Må innrømme at jeg ikke har prøvd så veldig hardt, men scooteren min har ikke akkurat så mye aks å skryte av. Må legge deg veldig langt bakpå eller noe da?
Bruker passasjerstøttene, og lener meg en del tilbake ja!
Er jo ikke så mye futt i en original scooter, men det går bare man prøver :) Du ser jo avataren :wink:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hawken wrote:
ATWindsor wrote:
Hawken wrote:Scooter er tingen å dra bakhjul på :P Ingen giring osv..
Men øv, øv, og øv enda mer! Så ska du se! :wink:
Heh, åssen får du til det? Må innrømme at jeg ikke har prøvd så veldig hardt, men scooteren min har ikke akkurat så mye aks å skryte av. Må legge deg veldig langt bakpå eller noe da?
Bruker passasjerstøttene, og lener meg en del tilbake ja!
Er jo ikke så mye futt i en original scooter, men det går bare man prøver :) Du ser jo avataren :wink:
Heh, joa, men der sitter du ikke på setet engang, må du "stå oppreist" for å få den opp?

AtW
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ja, sitter jo ikke på en krutt-tønne med hestekrefter akkurat :P
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
650dominator
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2005 20:15
Contact:

Post by 650dominator »

takker for alle svar. Jeg har ikke lc4 men skal ha det en gang. har prøvd å kjøre på bakhjulet med honda nx650 dominator, men det er ikke langdt bak jeg tør. synest sykkelen er så tung(165kg) men det er vel bare en trenings sak. sykle på bakhjule er ikke noe problem, klarer å ligge på "vippe" punkte.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ok, men nå vil jeg helst ikke at dette skal bli en moppetråd. Nå er dette MC-delen, så dere får heller lage deres egen tråd på deres område. Grunnen er enkel, dere ville nok neppe mottatt tips fra 16åringer selv.

Jeg kan tillegge at jeg hadde en DR650-R suzuki 1993 modell som jeg startet med wheelie kjøring, og den er neppe noe bedre enn den du har, og veier litt mer også. Når man ikke har fordelen av å ha masse pulver, så må man dra nytte av vektplassering. Du setter bare rumpa lengre bak, og så har man jo clutchen pluss napping i styret om nødvendig. Alle veier fører til Rom, så opp på hjulet kommer du uansett :)
Post Reply