Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

voodoodoo wrote: Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
Det er nok derfor forsvaret fortsatt bruker "gammel" teknologi... for det er avlegs :roll: Du har ikke like god nøyaktighet og oppkobling mot like mange svevende greier i rommet med en mobil. En mobil er ikke like god å se på når solen står på, den er full i støv/vann osv.... Å prøv å ta med deg mobiltelefonen i dusjen å betjen den der samtidig som vannet/dampen legger seg på skjermen :roll:
Men når det er sagt, for normalt bruk, så fungerer mobil for de fleste! Men vi er alle forskjellig å foretrekker forskjellige verktøy til gitt jobb. Selv har jeg enda tilgode å finne en app til telefonen som fungerer like bra som Garmin GPS :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

voodoodoo wrote:
tshansen wrote:
voodoodoo wrote:
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.

Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.

Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett [-o<
Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!

Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
Man står selvsagt fritt til å bruke hva man vil.
Selv holder jeg enn så lenge en knapp på dedikert GPS.

Den er HELT vanntett, robust og man kan trykke på skjermen med hansker på. I tillegg er den mye mer lyssterk enn alle telefoner jeg har sett til dags dato.

Telefon er fint når man sitter på Starbucks og leker MC dude, men i praktisk bruk er det for skjørt og har for msnge begrensninger. En GPS må tåle litt skit og juling. Dessuten, på BMW er jo Garmin koblet til så den kan styres fra rulla...

Men enig i at telefon har stort potensiale.
BMW har jo nå kommet med en sylskarp TFT skjerm som er veldig lyssterk. Virker jo litt bortkastet å ikke bruke den også til GPS slik man stadig oftere ser i biler.

Ryktene sier at BMW jobber med å gjøre TFT skjerm større og løstagbar. Ikke lange veien til å benytte en større TFT koblet til innmaten i ett nettbrett og kjøre på med CAN bus adapter.
BMW viste et eksempel allerede for flere år siden på Intermot. Det var installert på en scooter...
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ashland »

Kjører jeg bil, fungerer mobilen helt toppers som gps, men der er det også støv og vann fritt.
Skulle jeg feste en mobil på styret uten å være betenkt, måtte det blitt en Cat eller Sonim, DET er rå saker som virkelig tåler
juling! Da kan jeg forstå en dedtkert GPS vil bli overflødig. Men forsatt er skjermen på en ren gps mye mer brukervennlig
enn på en mobil

Foruten som knutk poengterer, BMW kan styre enheten fra rulla på venstre hånd.
I tillegg kan enn putte gps´en full med musikk, noe enn også kan bruke en mobil til, men gps´en kan enn også styre musikken
med samme rulla

Men tilbake til MyRouteApp
Er denne nye muligheten også åpen for oss med bare ren Basic-medlemskap?
De GPX filene som lastes ned, kan enn åpne de i MRA og redigeres til en ny rute?
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

ashland wrote: Men tilbake til MyRouteApp
Er denne nye muligheten også åpen for oss med bare ren Basic-medlemskap?
De GPX filene som lastes ned, kan enn åpne de i MRA og redigeres til en ny rute?
Ja, denne muligheten er åpen for alle.... Selv bruker jeg Myrouteappen (gratis) på telefon å tracker alle turene mine. Dette genererer en Tracklog som igjen kan legges som "lag" oppå kartet når du skal plotte rute.

ImageScreen Shot 2018-10-28 at 18.00.42 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageScreen Shot 2018-10-28 at 18.01.01 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageScreen Shot 2018-10-28 at 18.01.15 by Thomas Hansen, on Flickr

ImageScreen Shot 2018-10-28 at 18.01.42 by Thomas Hansen, on Flickr

Legg merke til venstre i de to første bildene.... Så du kan legge opp så mange tracklogs du vil fra venner/bekjente med forskjellige farger om du ønsker å ha som "mal" når du skal plotte egen rute.
Nå kan du også laste ned Tracklog'en å bruke den direkte i GPS'en din.... På de nyeste Garmin enhetene kan du gå inn via spor appen, åpne sporet/tracklogen å gjøre denne synlig på kart. Endelig er Myrouteapp komplett som verktøy for min del :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

knutk wrote:
voodoodoo wrote:
tshansen wrote: Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!

Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
Man står selvsagt fritt til å bruke hva man vil.
Selv holder jeg enn så lenge en knapp på dedikert GPS.

Den er HELT vanntett, robust og man kan trykke på skjermen med hansker på. I tillegg er den mye mer lyssterk enn alle telefoner jeg har sett til dags dato.

Telefon er fint når man sitter på Starbucks og leker MC dude, men i praktisk bruk er det for skjørt og har for msnge begrensninger. En GPS må tåle litt skit og juling. Dessuten, på BMW er jo Garmin koblet til så den kan styres fra rulla...

Men enig i at telefon har stort potensiale.
BMW har jo nå kommet med en sylskarp TFT skjerm som er veldig lyssterk. Virker jo litt bortkastet å ikke bruke den også til GPS slik man stadig oftere ser i biler.

Ryktene sier at BMW jobber med å gjøre TFT skjerm større og løstagbar. Ikke lange veien til å benytte en større TFT koblet til innmaten i ett nettbrett og kjøre på med CAN bus adapter.
BMW viste et eksempel allerede for flere år siden på Intermot. Det var installert på en scooter...
Handla meg en slik Håaweii nå med høgoppløst amoled skjerm.. kan ikke si at det er mer lys i Zumon til kompisen. skjermen er på 6,4 tommer og jeg har en sånn "neglelakk" jeg har på hansken så får jeg brukt den i fart og.. ikke at det er å anbefale men det går.

Den har IPx8 rating dvs. høyere rating en fx Zumo 595 som har IPx7

Jeg har festa min til hayabussen med ram mount sin x-grip og det satt iallefall såpass at den var på plass etter å ha dratt inn i en murvegg og tatt et par rundkast på årets alpetur.

Mht projisering så blir nok det en standard på de fleste sykler og da faller iallefall behovet for en dedikert gps bort..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Epylypzon »

voodoodoo wrote:
knutk wrote:
voodoodoo wrote:
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
Man står selvsagt fritt til å bruke hva man vil.
Selv holder jeg enn så lenge en knapp på dedikert GPS.

Den er HELT vanntett, robust og man kan trykke på skjermen med hansker på. I tillegg er den mye mer lyssterk enn alle telefoner jeg har sett til dags dato.

Telefon er fint når man sitter på Starbucks og leker MC dude, men i praktisk bruk er det for skjørt og har for msnge begrensninger. En GPS må tåle litt skit og juling. Dessuten, på BMW er jo Garmin koblet til så den kan styres fra rulla...

Men enig i at telefon har stort potensiale.
BMW har jo nå kommet med en sylskarp TFT skjerm som er veldig lyssterk. Virker jo litt bortkastet å ikke bruke den også til GPS slik man stadig oftere ser i biler.

Ryktene sier at BMW jobber med å gjøre TFT skjerm større og løstagbar. Ikke lange veien til å benytte en større TFT koblet til innmaten i ett nettbrett og kjøre på med CAN bus adapter.
BMW viste et eksempel allerede for flere år siden på Intermot. Det var installert på en scooter...
Handla meg en slik Håaweii nå med høgoppløst amoled skjerm.. kan ikke si at det er mer lys i Zumon til kompisen. skjermen er på 6,4 tommer og jeg har en sånn "neglelakk" jeg har på hansken så får jeg brukt den i fart og.. ikke at det er å anbefale men det går.

Den har IPx8 rating dvs. høyere rating en fx Zumo 595 som har IPx7

Jeg har festa min til hayabussen med ram mount sin x-grip og det satt iallefall såpass at den var på plass etter å ha dratt inn i en murvegg og tatt et par rundkast på årets alpetur.

Mht projisering så blir nok det en standard på de fleste sykler og da faller iallefall behovet for en dedikert gps bort..
Hvordan har du gjort det med robust ladekabel da?
Nei. Jeg betaler heller 5k for en GPS som sitter låst i festet sitt med egnet lading enn en mobil jeg må fikle med etter "hver stopp".

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

Nå er vi blitt slik laga at mobilen stort sett fikles med ved stopp uansett. Dessuten skal det alltids taes bilder og jeg har da ikke med meg eget kamera må vite.

Lading gjøres med en slik kabel, den sitter godt fast for på X-grip er det en sånn strikk som sikrer telefonen og bak den ligger ladekabelen.. Nå kjører ikke jeg så mye på grus men det rister og sliter fælt i over 200 også..Image


Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

voodoodoo wrote: Image
For en tid tilbake solgte Garmin en GPS med tilkobling via mini USB (eller hva det nå heter).
Dette var en stor svakhet og ga mye problem for mange eiere.
De små pluggene er ikke laget for å handtere mange påkoblinger om dagen.0 De er simpelthen for pinglete.
Selv om jeg deler dine tanker om fremtiden heller jeg mot @Epylypzon's holning for nåtiden. GPS må ha litt Blåkleder preg skal det holde...Telefonløsningene blir for tuklete enn så lenge.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Denne var overraskende bra...

[youtube][/youtube]

Here's a timeline you can use to jump to what you want:
Google Maps 5:11
Maps.me 7:41
Sygic 8:46
CoPilot 11:00
Mapquest 13:01
Apple Maps 14:08
GPS Nav 15:00
Navmii USA 19:00
VZ Navigator 20:45
Rever 21:29
HERE wego 23:23
Scenic 25:33
Inroute 30:30
Round 31:39
Rider 32:29
Indian/Victory 33:30
Pocket Earth 35:28
Waze 41:52
Scout 44:05
Magic Earth 44:40
Nave Rider 47:40
On-Road test of Scenic 49:12

Han går grundig gjennom alle appene og jeg kan vel kanskje konkludere med at det ikke finnes en app til telefon som kan erstatte funksjonene i en egnet gps enhet. Slik jeg ser det hvertfall
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

Hva mangler myroute navi.?


Ja særlig
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

voodoodoo wrote:Hva mangler myroute navi.?


Ja særlig
Den mangler muligheten til å laste inn spor (ikke ruter) dette er nok noe de blir å utvikle etterhvert, men så langt har den flere mangler for komplett gps/navigering bruk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

tshansen wrote:
voodoodoo wrote:Hva mangler myroute navi.?


Ja særlig
Den mangler muligheten til å laste inn spor (ikke ruter) dette er nok noe de blir å utvikle etterhvert, men så langt har den flere mangler for komplett gps/navigering bruk
Usikker på hva du mener her. Jeg satt iallefall og la inn spor fra andre når jeg laga ruter til årets alpetur.

Beveger man seg utenfor vei så ser jeg problemer iogmed at den flytter wp til nærmeste vei.

Ja særlig
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

voodoodoo wrote:
tshansen wrote:
voodoodoo wrote:Hva mangler myroute navi.?


Ja særlig
Den mangler muligheten til å laste inn spor (ikke ruter) dette er nok noe de blir å utvikle etterhvert, men så langt har den flere mangler for komplett gps/navigering bruk
Usikker på hva du mener her. Jeg satt iallefall og la inn spor fra andre når jeg laga ruter til årets alpetur.

Beveger man seg utenfor vei så ser jeg problemer iogmed at den flytter wp til nærmeste vei.

Ja særlig
Jeg mener om du sitter på en gpx fil fra turen du kjørte i går... ikke ruten som du har laget på forhånd, men den aktuelle trackingen/sporingen. Så er det ikke noe mulighet for meg å bruke denne. Samme er det om jeg kjører på en rute som du sier, å jeg kjører utenom vei, eller avviker fra ruten, Så tar den meg tilbake på veien eller rekalkulerer ruten feil.
Men når det er sagt, til veibruk og normal navigering fungerer den helt utmerket :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Fikk akkurat en melding med Michel... når jeg skrev forrige post, en beta visning av nye oppdateringen til navi appen til myroute =D> =D> Det ser bra ut og kommer mye nytt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

tshansen wrote:Fikk akkurat en melding med Michel... når jeg skrev forrige post, en beta visning av nye oppdateringen til navi appen til myroute =D> =D> Det ser bra ut og kommer mye nytt.
En av de beste tinga med myroute er at utvikleren er entusiast og i direkte kontakt med brukerne.. [emoji106][emoji106]

Ja særlig
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Post Reply