Mandag 5. juli hadde jeg avtale for service av 1260 Multistrada Enduro, i den forbindelse gjorde jeg en henvendelse til Løvaas om jeg kunne prøvekjøre den nye Multistrada V4S. Dette gikk i orden og jeg tenkte jeg skulle gi en liten tekst om hva jeg syns om den nye V4S.
Når jeg kom ned til Løvaas sto denne ute foran butikken og ventet på meg. Spurte verkstedleder om når han trodde min 1260 ville være ferdig fra service. Tror sånn ca. 4 sa han, da hadde jeg 7 timer til rådighet med V4S.
Fant meg raskt til rette bak styret, men merket med en gang at det var litt annen ergonomi på denne sykkelen. En satt litt lenger ifra styret, mer likt som BMW 1200. Kom til å tenke på det ojda en gang sa om Multistrada, det er som å sitte oppå styret. Så dette var annerledes enn mine tidligere Multistradaer. Motormessig var dette en sann fornøyelse, stor trekkraft og sykkelen nærmest eksploderte når en passerte 8k rpm. det var rødmerking fra 10k til 12k. så denne med 170 hk er absolutt særs kraftig. Og med quick shift gikk giringen som en drøm. Lyd bilde var veldig annerledes med en V4 kontra en L twin. En dypere klang i eksosen, men ingen etterskudds smell i denne som det er i 1260'en.
IMG_1759.jpg
Og så var det alt det nye elektronikken, med adaptive cruise controll og blindsone varsling. Begge funksjonene fungerte perfekt og ACC fungerte fint med at laseren låste seg mot foranliggende kjøretøy og bremset / gasset etter hva som skjedde foran deg. Og det som var uvant var at en kunne gire opp og ned mens ACC var innkoblet. Og blindsone varsling fungerte utmerket og er noe jeg kan se kan være en god og fornuftig kjører assistanse.
Ny farge skjerm på infoskjermen fungerte bra, den trengte ikke endre lysstyrke inne i tunneler, den var like synlig i mørk tunell og i sollys. Det ble jeg imponert av.
Mindre tank 21 liter mot 31 jeg har på 1260'en, og at V4S er litt tørst så merket jeg at en må fylle litt oftere.
19" framhjul og 17" bakhjul er det samme som jeg har på 1260. Men jeg følte at det gled lettere i svingene, lettere å holde høyere hastighet i sving. Bra bunndrag gjorde svingene var enkle å gå inni og motoren dro seg lett opp i hastighet gjennom svingen.
IMG_1756.jpg
IMG_1757.jpg
Så alt i alt en særs hyggelig dag å kjøre MC, ble litt over 30 mil demokjøring.
Men hva med meg, kan jeg tenke meg en V4S ja uten tvil her tro jeg Ducati har funnet en topp sykkel som det skal være vanskelig å ikke like. Men blir det handel, i hvert fall ikke i 2021 så får vi se hva 2022 bringer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.